Bort med ren kunskap, fram för sunda värderingar!

Rektor med megafon

Rektor med megafon

Ytterbyskolan utanför Kungälv ska nu ge betyget icke godkänd i samhällskunskap till elever som sagt svartskalle eller hora till en skolkompis. Ja det är den enda logiska konsekvensen om man följer läroplanen och den kommunala skolplanen. Kanske är rektor Ann-Charlotte Brandberg den första rekton i landet som på allvar tar konsekvenserna av den skolpolitik som sedan länge beslutats. Äntligen någon som vågar ge ”värdegrunden” sitt rätta ansike. Ännu finns en liten bromskloss, som man inte lyckats avlägsna; skollagen betonar fortfarande kunskap som skolans huvudsakliga mål på ett förlegat sätt. Men det pågår ett arbete med att ändra detta också. Man väntar klokt nog till efter valet, för att det finns så många korkade väljare som fortfarande tycker att rena kunskaper är viktigt.

Alltså, många har alltför länge bitit sig fast vid ett utdömt synsätt på kunskap, åsikter och beteenade. Dessa tre företeelser hänger ju intimt samman, ja så intimt att någon tydlig gräns omöjligen kan dras. Demokratiskt sinnelag kallades detta redan i vår förra läroplan (Lgr 80) för drygt 25 år sedan.

På det här viset visar rektor Brandberg hur man kan komma åt de otäcka tonårspojkarna (ofta med invandrarbakgrund) som kränker och trakasserar svenska flickor. Även pojkar och flickor (från fr a understimulerade hemmiljöer) som i alla sammanhang slänger rasistiska, sexistiska och andra kränkande tillmälen efter varandra ska man nog kunna täppa till truten på med det här. Nolltolerans har många försökt, men det funkar inte. Man kan ju inte sätta alla i ljudisolerade burar som i Guantanamo. Det är ju så kallt i Sverige. Nej, det här kan göra susen och skapa en lugnare och tryggare arbetsmiljö för våra ungdomar. De får reda på vad som gäller, sedan är det bara att välja sitt språk och sitt beteende i övrigt.

Jag funderar på om man inte skulle kunna utvidga denna kreativa pedagogik på så sätt att man till exempel ger underkänt i hemkunskap om man äter skräpmat på fritiden (högt bmi-värde), eller slafsar med maten i matsalen. Betyget i religionskunskap borde förstås sättas efter hur väl lärjungens attityd ansluter till ”kristet västerländska värderingar” (så löster vi automatiskt även slöjproblemet), på vilken Lpo 94 grundar sig. Ja, ni minns väl? KD lyckades ju – Gud ske lov – genomdriva detta då i början av 90-talet. Motviljan att vilja duscha kollektivt (som är vanligt bland muslimer) skulle man kunna komma åt med sänkt idrottsbetyg. Här finns en verklig öppning för etnocentriskt verkligt trygg arbetsmiljö.

Äntligen börjar ansvarskännande och modiga tjänstemän i skolan verkställandet av den sedan länge beslutade statligt skolpolitiken, vars ideologiska fundament kan sammanfattas i parollen: Bort med ren kunskap, fram för sunda värderingar!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *