”Författare och försäljningssiffror går före boken”

I UNT:s kulturdel idag har poeten och litteraturkritikern Bo Gustavsson en debattpärla om ”BOKMÄSSAN”. Måste citera lite, för denna kulturartikel finns förstås inte på nätet.

”Vad handlar ett sådant jättejippo som Bokmässan egentligen om? Det som står i fokus är inte alls böckerna utan författarna och försäljningssiffrorna. Författare ska vara varumärken och den som syns och hörs allra mest och har den längsta signeringskön är den störste författaren. … Författare och läsare, förena er till ett upprop mot litteraturens medialisering och kommersialisering! Böcker är viktiga vänner för livet och evigheten! … ‘Om du inte syns, finns du inte’ är författaryrkets nya credo. … Det här är en utveckling som är tydlig i USA där den ulitmata berömmelsen för en författare är att bli rekommenderad av Oprah Winfrey i hennes pratshow. Snart kommer väl Skavlan att göra likadant i Sverige och då har vi definitivt fått en litteratur utan böcker.

Klart att det finns mycket bra på Bokmässan. På bakgatorna finns allt från det spretiga svenska kulturlivet. Klart att många litteraturintresserade är där. Men ännu fler genuint litteratur- och kulturintresserade är inte där för att de inte trivs i denna kändisdopade försäljningsmiljö. Det är riktigt otrivsamt när man går där mellan montrarna bland alla människorna. Sist jag var där såg jag flera bekanta – lika mycket okändisar som jag. Jag försökte komma i blickfånget för att kanske hälsa och byta några ord. Men på bokmässan flackar alla kändisspottande blickar ständigt och när man lyckas fånga in någon tittar man inte på varandra i samtalet, man spanar hela tiden vidare efter en i alla fall någon mer betydande person att komma i närheten av. Här samtalar man inte, här gör man bara affärer eller förstärker sitt kommersiella närverk.

Dags för litteraturen att flytta ut från Bokmässan, där den håller på att förpuppas.

Bloggportalen: Intressant
Andra bloggar om: , , , ,

  2 kommentarer for “”Författare och försäljningssiffror går före boken”

  1. Henrik Linde
    2011-09-30 kl. 7:50

    Krister Gidlund har skrivit en bok om sina yrkeserfarenheter:
    ”Bokförläggaren – Tillbakablickar på ett yrke”, Gidlunds förlag 2009. På ett stillsamt och samtidigt mycket pregnant sätt berättar han om hur bokbranschen och förläggarrollen förändrade sig under hans liv. Sista kapitlet beskriver ett möte på bokmässan år 2001 med en lika desillusionerad förläggarkollega. En viktig bok för den som vill sätta sig in i hur bokbranschens villkor och möjligheter har förändrats.

  2. Claes Rydbeck
    2011-09-30 kl. 19:48

    Tycker möjligen att ni överreagerar. Litteraturen är på marknaden. Marknaden har som bekant sina sätt. Inte så märkligt, men heller inte så kul. Beskrivningen av de flackande blickarna är kul. Har själv sett det. Kändisvärldens mindre angenäma tentakler fångar in nya oväntade offer (fast de är ju inga offer). Själv ställer jag upp i Idol nästa år!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *