Hur ska de gå för klimatet?

Seaton Carew Ironworks 1908 (Foto: Percy Lundwall)

Det var så här det började. Ångmaskinen kunde göra många människors kroppsarbete mycket fortare och effektivare. Stenkolet skyfflades in i ugnarna och den smutsiga kolröken bolmade ut i luften och föll ner över landskapet. Så kom oljan som var ännu lättare och effektivare till förbränningsmotorerna och alla kommunikationer.

Nu är de fossila kraftkällorna snart slut samtidigt som jordens medeltemperatur stigit 2-4 grader. Hoppsan, det var inte meningen säger vi då, men förmår inte ta konsekvenserna av det katastrofhot som nu blir allt tydligare.

Då säger miljöministern Lena Ek lite försiktigt att vi nog måste sluta köra så mycket bil och att transporterna med lastbil måste minska. ”Jag tror det” säger hon för säkerhets skull, för hon vet att EU och den regering hon själv tillhör säger något helt annat. Dagen efter Lena Eks försiktiga uttalande tas hon i örat av infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd med det uppenbart korkade uttalandet: ”Mera transporter och bilkörning är bra för vår framtid.” Jag ser tydligt på min inre scen en spratteldocka hängande i trådarna från en oljedrypande hand.

Inte underligt att de internationella klimatmötena aldrig kommer fram till något effektivt. Om dumheten och det uppenbart orimliga ska tillåtas regera så riskerar förstås även demokratin att bli nedsmutsad och försurad.

Bloggportalen: Intressant
Andra bloggar om: , ,

  2 kommentarer for “Hur ska de gå för klimatet?

  1. Paul Brosché
    2012-01-19 kl. 16:27

    Det är väl bra att en ledande Centerpatist säger att vi måste dra ner på vår oljekonsumtion. Fronten ökar eller breddas.

    • Knut Lindelöf
      2012-01-19 kl. 16:44

      Ja, det är utmärkt. Men man undrar hur strutsaktig (eller sprattedockeaktig) en regering kan bli på en skala.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *