Klass 9A

TidningsomslagFörst till det som faktiskt är mycket bra med programmet.

Det kan funka bra på ungdomar som ser det. De kan få hopp om att det finns bra lärare som kan och orkar med dom. Dom ser att det går att bryta en ond spiral. De ser att man får vara olika.

Det var i första programmet många fina glimtar som visar sätt att hantera klasser och elever.

+ Killen som talar typisk blattesvenska, visar sin suveräna språkförmåga när han härmar lärare på perfekt skånska.
+ Samme kille vägrar idrott. Läraren driver inte till konfrontation. Tillämpar inte nolltolerans i vanlig mening. Behåller en utväg och skakar hand. De kommer överens.
+ Språkläraren som övertygar killen och tjejen, som båda är så där smärtsamt typiskt pubertalt osäkra, att de kan säga något de är bra på.
+ Läshastighetsprovet. Vilka djur finner man i texten? Stressigt, målmedvetet men effektivt och nödvändigt för att komma åt elevers kunskapsluckor. Och göra elever medvetna om att det går att bli bättre.
+ Den grekiske matteläraren som omedelbart visar de tre viktigaste kriterierna för en framgångsrik lärare. Han tar i eleverna och skapar en varm relation. Förvånar och visar på framgångsvägar. Berättar om sin egen svaghet som liten.

Så till problemen. Det viktigaste är att många kommer att bli besvikna när den mäktiga känslan av att befinna sig i allas blickfång försvinner; när tittarmassorna inte längre följer det välregisserade skeendet och tidningarna inte längre intresserar sig för klassen. När de närmast inblandade och alla som trott på programmets  framgågnsrecept inser att det inte håller. Sufflén kommer då att sjunka ihop. Vardagen kommer då åter.

Själva ”såpaeffekten” på klassen, som förstås kommer att starkt bidra till att man lyckas få ett osannolikt bra resultat, kommer att tonas ner av programmakarna, för att den inte passar medias egen självbild.

Det hela kommer alltås att ge en falsk bild av skolans problem idag. Det blir som TV4:s ISAF-soldater i motljus. Genom att de undanskuffade lärarna får åsneöron, förstärks föreställningen att skolans problem är dess dåliga lärare, alltså att det först och främst är en fråga om pedagogik. Det här är vad man tror i det officiella skolsverige idag (även på SVT förstås) och vad man från början bestämt sig för att bevisa. Men det är alltså inte sant. Skolans problem idag är segregationen i friskolesystemets och marknadstänkandets släptåg. Om detta inte ett ord.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *