Rika Svenne kapar åt sig

Som man bäddar får man ligga. Efter 30 år av illusionsspridning om betygens omänsklighet, ska Jan Björklund – med spöknippet bakom ryggen – få alla att dra ett streck över 30 års skolförfall. Att hoppa från en ”betygsfri” skola till en skola med sjugradig betygsskala i ett enda skutt är dömt att misslyckas. Inte för att det är fel med betyg, utan för att kulturskiften alltid tar minst tre gånger så lång tid som man hoppas och tror.

Den svenska skolans problem var en gång bland annat betygsfrågan, men det var ganska länge sedan. På senare år har en helt annan fråga trätt i förgrunden; segregering genom kommunalisering, friskolisering och politisering. Alltså, den sammanhållna svenska grundskolan är i praktiken borta. Det finns därför inte längre någon anledning att diskutera betygsfrågan. Skolor gör som dom vill i alla fall. Ingen kommer att kunna hindra en skola i Rinkeby att ge betyg i sju steg – om de lokalt beslutar sig för det. Den diskussionen i Danderyd eller i Särö blir förmodligen tuffare. Där är man nämligen inte lika pigg på betyg. Man har ju sina nätverk, som är en mycket mera pålitlig väg till framtida karriärer. Betyg kan ju släppa fram begåvade outsiders. Dessutom driver den så hett åstundade skolkonkurrensen på en betgsinflation som kommer att undergräva varje betygssystem, hur tulipanarosigt det än gestaltas.

Skolan är alltså inte längre fri i verkligt frihetlig mening, den är sönderhackad, småskuret provinsiell och inskränkt. På många håll kämpar man för sina egna små skolliv, sina egna lokala traditioner och sina egna isolerade små undervisningsknep – i tron att någon uppifrån ska få syn på dem. Men ingen där uppe bryr sig längre om det lokala skollivet. Det betraktas som ungefär lika utbytbart som filtren i de växande och allt viktigare ventilationsanläggningarna.
Alltså, problemet är att man (i skolan) inte längre ingår i en sammanhållen bildningsvärld med en hållbar bärande idé. Man är reducerad till små bitar i en stor byråkratisk organisation, där lönsamhet är målet – oavsett vad höga skolpolitiker och ämbetsmän omger sig med för orddimmor.

Ingen kommer att kunna bestämma – inte ens Jan Björklund – att alla ska sätta rättvisa betyg efter en väl grundad kriterietrappa i sju steg. I dagsläget skulle detta kräva en omfattande byråkratisk utredningsapparat (som relativt nyligen avskaffats), med närmast polisiärt vassa sanktionständer. Alltså, snälla Jan Björklund, reformera gärna grundskolan, men börja i en annan ända. Det verkligt orättvisa idag är att ”rika Svenne” kapar åt sig alla godbitarna i skolan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *