Vojne, vojne …

vojne-vojne

– Vojne, vojne …

Vojne, vojne, när ska detta få ett slut och förnuftet en chans?

I dagens UNT rapporteras sakligt om att segregationen griper omkring sig allt mer, vad än våra skolpolitiker gör med skolan.

”Av 267 högstadieelever från villaområdet Sunnersta [medelinkomsten är där 47% över kommunsnittet KL] valde nästan varannan en friskola. Det är dubbelt så stor andel som i resten av kommunen. … ‘Men det här arbetssättet passar inte alla. Man måste klara att ta eget ansvar, framhåller Edvin Gidfors [åk 9].’ … Emma Sandberg [åk 9] tror att den studieatmosfär som råder på en skola spelar roll för resultatet.  ‘Går man på en skola där det ställs högre blir man peppad, säger hon.”

Eleverna resonerar som de blivit lärda. Vi är lite för mer än de där i det angränsade hyreshusområdet Gottsunda. Skolsystemet (och därmed samhället) faller isär helt av sig själv på denna den helgade skolvalfrihetens altare. Att någon kan ifrågasätta att så är fallet är minst sagt förvånande. Att någon ser dessa konsekvenser och ändå bejakar denna process är cyniskt och skrämmande.

Sverker Härd på Skolverket bekräftar i artikeln utan omsvep denna utveckling, och föreslår att kommunerna ska utjämna skillnaderna genom att ge skolor med stödbehov mer pengar och tillägger:

”De nya kursplanerna ställer också tydligare kunskapskrav. Det kan leda till höjda förväntningar på alla elever och bidra till jämnade och bättre resultat.”

Ja, vad ska han säga? Vojne, vojne!

Så detta med karriärtjänster. Staten ska betala kommunerna med extra anslag för att utse några till lektorer. De ska få 10 000 mer i månaden. Andra ska de utse till ”förstelärare” med 5 000 i lönelyft. Regeringen försöker nu att med pengar göra läraryrket mer lockande. Att ge forskarutbildade mer betalt är rimligt, men att utse ”förstelärare”?

Den kommunala arbetsgivaren (rektorn) ska nu välja ut personer med ”väl vitsordat arbete med undervisning”,  som ”visat särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat” och visat ”ett starkt intresse för att utveckla undervisningen”. Så skriver Jan Björklund den 23 februari.

Det här kommer antingen att haverera eller leda till en djup spricka rakt genom lärarkåren. Vilka lärare med fyra års erfarenhet har inte ”väl vitsordat arbete med undervisning etc.” bakom sig? Lärare kommer att tvingas bli mycket noga med vilken rektor de söker tjänst hos. Vilken sorts rövslickarpedagogik kommer inte detta att leda till? Vojne, vojne!

Bloggportalen: Intressant
Andra bloggar om: , . ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *