Per Kornhall

Man ska inte gnälla och älta gamla oförrätter. Men ibland blir det bara för mycket. När jag läser Per Kornhall – numera undervisningsråd på Skolverket – i DN idag blir jag inte glad. Jag blir bara nedstämd och kokar av hämndbegär. Det beror inte på att artikeln om den förrådda svenska grundskolan är dålig. Det är den inte. Den är mycket bra. Utan min nedstämdhet kommer sig av den plågsamma insikten att alla artiklar med i princip motsvarande innehåll utan omsvep refuserats och/eller förtalats i hela mediesverige de senaste 25 åren, utom möjligen i Folket i Bild/Kulturfront. Inte nog med det. Skolan har rensats från tusentals medarbetare – framför allt inom lärarkåren – för åsikter i linje med Kornhalls. Och, politiska partier och skolbyråkrater har ägnat sig åt ren förföljelse av alla med liknande idéer. Skolsverige har förvandlats till en medlöparnas och ja-sägarnas ankdamm där allt utom klämkäck entreprenörsanda visats på porten.

Att det Kornhall skriver, alltså det som hjälpt Finlands skola till en tätposition i Europa idag, envist hävdats att många i den svenska grundskolan ända sedan Lgr 80 infördes, ägnas inte en enda liten eftertanke. Till och med de allra bästa och mest nedtryckta pedagogforskarna (Sundblad, Grosin och kanske någon mer) – som inte släppte Vygotskij under denna tid – blev efter kommunaliseringen 89-90 förledda att tro att skolans största problem inte var fritt skolval, friskolor och kommunalisering, utan pedagogiken. ”Friheten” skulle ge möjlighet att skapa de excellenta skolorna – fick jag till svar i flera diskussioner med dem. Haninge kommun har visserligen delvis visat att det går, men det viktigaste av allt, den nationella likvärdigheten är för mycket lång tid framåt förödd.

Under det flumpedagogiska 70-talet kämpades det alltså bland oss lärare för ett bevarande av den pedagogiska friheten, d v s att få arbeta i klassrummet som man själv bestämde. Men det blev till slut omöjligt eftersom skolan organiserades om efter flumpedagogernas mönster på alla nivåer. När det var gjort och skolresultaten ändå rasade kom det fria skolvalet, friskolorna och kommunaliseringen i ett slag. Det blev den verkliga dödsstöten.

Förstås är jag tacksam för att Kornhalls (Sahlbergs) uppfattningar om den svenska grundskolan nu framförs så frekvent, men grundproblemet består. Vi har fått en stukad lärarkår, vars fackförbund tvingats tro på individuell lönesättning, en pedagogisk forskarvärld som grävt ner sig i skyttegravar, en byråkrati- och politikergeneration som för lång tid framåt kan förknippas med det 25-åriga landsförräderiet i skolfrågan.

Efter att nu ha fått ur mig min bitterhet kan jag berätta följande: För att försöka vara lite konstruktiv har jag gått med i en socialdemokratisk grupp med uppdrag att formulera en väg framåt i skolfrågan i Uppsala kommun. Vi har påtagliga svårigheter att enas om vad som är viktigast i dagsläget och hur vi ska formulera oss. På senaste mötet diskuterade vi ett ”fempunktsprogram”. Här är mitt förslag till det mötet:

Inledande kommentar: För närvarande bör fokus från S vara att återupprätta nationell, rimligt hög och likvärdig standard i grundskolan. På sikt måste det fria skolvalet, friskolesystemet och skolpengsystemet inom grundskolan avskaffas. Det är folkskoletanken – den som innebär att barn från alla olika etniska och sociala grupper ska kunna mötas – som vägleder oss. Att rimlig likvärdighet ska råda även i förskolan och gymnasieskolan är självklart och önskvärt, men där råder delvis andra villkor då de faktiskt inte är obligatoriska skolformer. S bör däremot värna frivilligheten i dessa både skolformer, men sträva efter att så många som möjligt ska välja både kommunala förskolor och offentliga gymnasieskolor. Att förskolebarn med annat hemspråk än svenska ska gå i förskola för att lära sig svenska är det enskilt enklaste sättet att förbättra dessa barns möjligheter att senare klara grundskolan. En lättillgänglig och kostnadsfri kommunal vuxenutbildning är en grundbult för en socialdemokratisk skolpolitik. Ungdomar ska alltid vara välkomna tillbaka till det offentliga utbildningssystemet, ja även som unga vuxna.

Fem punkter för en bättre grundskola i Uppsala kommun:

  • Systematisk kunskapsuppföljning i läsning, skrivning och matematik i alla grundskolor från åk 1
  • Reformstopp på pedagogikområdet – lita till lärarnas professionalitet
  • Satsa på skolledare som sätter kunskapen i centrum och förstår att en god elevomsorg är en förutsättning för det.
  • Lyft bort lokalkostnaderna från skolornas resultaträkning och betala inte höjda lärarlöner med minskad lärartäthet
  • Avskaffa beställar- utförarorganisationen på skolområdet

Jag ska nu åter försöka svälja förtreten och lägga band på mina hämndbegär. Och, jag är motståndare till dödsstraff för landsförräderi, även i skolfrågan.

Bloggportalen: Intressant
Andra bloggar om: ,

Föregående artikelSocialdemokraterna 32,5%, men …
Nästa artikelAdonis om läget i Syrien
Knut Lindelöf
Redaktör för lindelof.nu, skribent och författare. Pensionerad mellanstadielärare och skolledare. Bosatt i Uppsala.

7 KOMMENTARER

  1. Egentligen håller jag med i det mesta. Vi borde förstatliga skolan och ta bort elevens fria skolval.

    Men jag är inte riktigt säker på att en finsk skolelev klara sig bättre utanför skolans värld än en svensk skolelev. Är själv en lärare som har varit på ett rollspel om EU i Strasbourg med elever från en vanlig gymnasieskola från Kristianstad. På detta rollspel samlas elever från alla EU:s medlemsländer för visa vad man kan om EU. Eleverna får vara EU-parlamentariker för en dag.

    I detta forum har våra elever från Kristianstad visat att den svenska skolan inte är så dålig som vi tror. Sedan har våra finska vänner knappt visat att de oftast ligger i topp på Pisaundersökningarna. Jag har knappt hört att en finländare har öppnat munnen. Medan våra elever vågar ta debatter med andra elever på engelska. Jag alltså inte riktigt säker på att den finska skolan lär ut den kunskap som behövs i dagens globala värld.

  2. Bra förstås, men punkt tre är för flummig för mig och Christer!
    Och det där med dödsstraffet tål att diskuteras.

  3. Det är det där med barnomsorg som du har svårt för. Du får kalla det vad du vill, men eleverna måste ha det bra i skolan annars lär de sig fel saker. Det vet jag att du håller med om.

  4. Jag sa inte att det var fel, det är bara för flummigt uttryckt. Har jag nå´t emot barnomsorg?

  5. Hittat på Nätet:
    Eton-version av Fader Vår.
    Our Mammon who art in heaven
    Hallowed be thy name.
    Our kingdom’s come,
    You’ve all been done
    On the playing fields of Eton, as
    It is in the kingdom of the Caymans.
    Give us this day our daily tax cut
    And don’t forgive those who commit democracy against us.
    And lead us not into Las Vegas Hotel rooms
    Deliver us from accountability
    For thine is the tax haven
    The power of exploitation,
    For ever and ever
    Our Souls.

Välkommen! Håll god ton. Inga personangrepp!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.