Algeriet (6)

Henrik Linde gjorde tre resor till Algeriet i början av 1970­-talet. Dessa resulterade i många erfarenheter och foton. I ett antal bloggavsnitt får vi nu ta del av ett urval av dem omgivna av texter som sätter dem i ett sammanhang. Här del 6.

Henrik Linde

Henrik Linde

Snett emot mitt hotell i El Djemila har ciselören Mohamed Benchakar sin verkstad. När jag går förbi kan jag se honom arbeta. Hans verkstad är ett garageliknande rum öppet mot gatan så han kan dra nytta av dagsljuset för sitt arbete. Jag slår mig i samspråk med honom och får hans tillstånd att fotografera. Medan han arbetar med ett stort kopparfat, som jag sedan skall köpa med mig hem, får jag följa de olika arbetsmomenten och lära mig om den tradition han arbetar i.

Jag skrev sedan en artikeltext och sammanställde ett antal bilder som jag försökte få publicerade. Utan framgång. Men här är nu min text och mina bilder.

Mohamed Benchakar, algerisk ciselör, april 1975

Mohamed Benchakar, 41­årig algerier från El Djemila strax väster om Alger, är ciselör. Född och uppvuxen i Constantine lärde han sig som tolvåring yrket av sin farbror.

Själv har han en sexårig son som gärna leker med faderns verktyg. Men när jag frågar om sonen kommer att föra yrkestraditionen vidare skakar Mohamed leende på huvudet. Algeriet är ett land under kraftig omvandling och mycket talar för att sonen blir industriarbetare eller tjänsteman och inte hantverkare.

Mohameds verkstad är ett enkelt garageliknande rum. En polermaskin är hans enda maskinella hjälpmedel. Dagsljuset från den öppna dörren och en naken glödlampa i taket utgör arbetsbelysningen. Det mesta arbetet utför Mohamed sittande på huk på golvet eller på en låg pall.

Med sin hammare och fyra olika punsar formar han mönstren i koppar­ eller mässingplåt. Han arbetar i en gammal tradition med mönster kopierade efter moskéernas dekorationer. Det är algeriska arabesker eller mönster uppbyggda kring arabiska skrivtecken. Men också arbeten i persisk eller turkisk stil.

Många av de ciselerade faten köps av turister och just nu har Mohamed också en större beställning till ett algeriskt storhotell under byggnad. Några hundra fat i olika storlekar som ger honom en tryggad sysselsättning under lång tid.

0-Ciseloren1

Ciselören Mohamed Benchakar med ett stort fat beställt av ett algeriskt storhotell.

0-Ciseloren2

En kund på besök i Mohamed Benchakars verkstad.

1-Ciselorens arbete 5222

Med passare och linjal delas plåten in i sektorer. Den arabiska mönstertraditionen kännetecknas av periodisk upprepning.

2-Ciselorens arbete 5223

I den första sektorn ritas mönstret för hand med en blyertspenna.

3-Ciselorens arbete 5236

Med hammare och puns slås mönstret in i plåten med en teknik som kallas skrodning.

4-Ciselorens arbete 5230

Med ett karbonpapper kopieras den första sektorns mönster över på ett vitt papper.

5-Ciselorens arbete 5234

Urklippt, vänt och med tapetklister fäst på plåten blir pappret det spegelvända underlaget för nästa sektors mönster. Metoden med karbonpapper spar mycket tid berättar Mohamed.

6-Ciselorens arbete 5122

Med en av punsarna ges vissa av de plana ytorna en finmönstrad struktur.

7-Ciselorens arbete 5011

Efter mjukglödgning på en ässja formar Mohamed fatets uppböjda kant. Det är denna som ger styvhet och stadga åt fatet.

8-Ciselorens arbete 5031

Ett syrabad avlägsnar oxidskiktet från fatets yta.

9-Ciselorens arbete 5106

Polermaskinen, verkstadens enda motordrivna verktyg, är ett viktigt och arbetsbesparande hjälpmedel.

10-Ciselorens arbete 5034

Slutpoleringen utföres för hand.

11-Ciselorens arbete 5118

Det sista arbetsmomentet. Mohamed Benchakar signerar sitt arbete.

12-Ciselorens son 5214

Mohamed Benchakars sexårige son prövar på faderns hantverk.

 

  2 kommentarer for “Algeriet (6)

  1. Leif Strandberg skriver:

    Om Arne Helldén hade levat idag hade du och han kunnat skriva ett extra kapitel i ”Arbete. Ur arbetets idéhistoria”. Visst var det så att du haft dina bilder och texter på utställningar. Var? Jag var på bildmuseet i Umeå för ett tag sedan och tittade i Sune Jonssons arkiv. Har du ställt ut i Umeå?

  2. Henrik Linde skriver:

    Leif S!
    Tack för dina uppskattande kommentarer. Jag visade min utställning i Eskilstuna, på ett par biblioteksfilialer i Strängnäs och ett urval av bilderna också på Strängnäs vårdcentral.

    Sedan dess har de legat i en garderob hemma hos mig. Ett stort antal svartvita bilder i stort format monterade på kartong. Ibland tänker jag att de skulle vara värda att visas igen men drar mig för det arbete det skulle innebära.

    Att sitta vid datorn och redigera bilder och texter utan tidspress passar mig just nu.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.