”Mycket kan redas upp inom skolans ram”, sa just en domare i radion. Hon har helt rätt. Mycket av bråk i skolan som leder till att elever (formellt) begår brott; förolämpar någon, klipper till någon, förstör något etc, har sin grund i skolans bristande förmåga att hantera elever i grupp. Elever kan inte hållas ansvariga för sina handlingar i samma utsträckning som straffmyndiga vuxna. Snacket om nolltolerans och att ”allt som är förbjudet utanför skolan också ska vara det inom skolan”, är stelbent och konfliktskapande i sig. Vem tror att det kan vara leda till något bra att försöka reda ut elevebråk i en domstol efter en polisutredning? Det är pedagogiskt förödande att inte ta vara på vardagliga konfliktsituationer och vända dem till något bra för alla.
Att inte erkänna skolan som (inom rimliga gränser) en egen värld med egna regler och samlevnadsprinciper är ett tecken på den svenska skolans störtdykande legitimitet.
Därmed inte sagt att man aldrig ska polisanmäla brott som begås av elever i skolan.
Bloggportalen: Intressant
Andra bloggar om: skolan, polisanmälan, brott