Aska och diamanter

Zbigniew Cybulski spelar huvudrollen Maciek i filmen Aska och diamanter. Handlingen kretsar kring de två antikommunistiska motståndsmännen Maciek och Andrzej och deras plan att mörda kommisarie Szezuka.

NÄR JAG ÅR 1971 flyttade till Strängnäs fanns där en filmstudio organiserad i Sveriges Förenade Filmstudios (SFF). Jag hade blivit intresserad av lite udda kvalitetsfilmer när jag bodde på Lidingö och på kvällen kunde jag åka in till en biograf på Östermalm där det visades kvalitetsfilm och där jag ofta var en av salongens få besökare.

Sveriges Förenade Filmstudios gav ut en katalog där deras filmer presenterades och när Strängnäs filmstudio valde ut de filmer som skulle visas blev det ofta den som föreslog en film som också fick presentera den innan visningen startade. På så sätt blev det min uppgift att presentera följande tre filmer:

”Z-han lever” visades den 9 december 1972 och min inledning började så här:

Den 21 april 1967 genomfördes Nato-planen ”Prometeus” under ledning av en grupp grekiska överstar. Soldater och tanks spärrade av de centrala delarna av Aten, invaderade ministerierna, skar av alla kommunikationer och utförde massarresteringar. En fascistisk regim hade gripit makten i Grekland.

”Jaktscener från Niederbayern” visades den 17 februari 1973 då min inledning började så här:

Det vi skall se idag är något så ovanligt som en västtysk film. Själv har jag tidigare bara sett två filmer gjorda i Västtyskland. ”Anita G” och ”Den unge Törless”. Båda dessa filmer var mycket bra och jag har också stora förväntningar inför dagens film”.

Boken Aska och diamanter (Popió? i diament) av Jerzy Andrzejewski kom ut år 1948. Här en svensk pocketupplaga från år 1965.

”Aska och diamanter” visad den 20 oktober 1973 och hela min inledning löd så här:

Den polska filmen ”Aska och diamanter” gjordes år 1958. Regissör var Andrzej Wajda och han baserade filmen på en bok med samma namn skriven av Jerzy Andrzejewski, utgiven år 1948. Boken och filmen beskriver händelser i Polen i maj 1945, endast några månader efter det att de nazistiska trupperna drivits ut ur landet av sovjetiska Röda Armén. Filmen skildrar hur en ung man, Maciek, på uppdrag av en fascistisk grupp planerar och genomför mordet på Szczuka, en kommunistisk partifunktionär. Om denna film skriver Bengt Forslund bland annat följande i en recension:

”Wajda aktar sig för att döma, han arbetar med finare medel än så. Han blundar aldrig för att Maciek handlar fel och han låter honom ta konsekvenserna, men han ger honom sin förståelse och därmed också publikens. Men även offret ger han sin förståelse och sin sympati. Bägges död blir därigenom djupt meningsfull. Både mördaren och hans offer dör för sitt land, och det offret kan aldrig bli meningslöst menar Wajda. Martyrer skapar ideal och utan ideal finns ingen framtid. […]

Minnet av de döda blir i sig själv något nytt att leva för – den meningslösa dödens paradox”.

Detta kan ge intryck av att vara väldigt djupt tänkt – men jag föredrar att kalla det skitprat.

Det som skildras i filmen är en del av Polens historiska utveckling. Det är verkliga händelser som skildras och dessa har givetvis en mening i sig. Det är dessa verkliga händelser som utgör utvecklingen och de blir inte ett dugg mer betydelsefulla för att vi känner förståelse för dem. Utan ideal finns ingen framtid menar Bengt Forslund. Jo visst finns det. Framtiden formas av de verkliga, faktiska händelserna – med eller utan ideal.

Jag formulerar i stället ett påstående så här: Utan historiskt kunnande och utan kännedom om hur samhällsutvecklingen fungerar finns inga vettiga filmrecensioner. Bara djupa, mystiska tolkningar som i själva verket inte är något annat än en massa skitprat. Den här filmen är gjord i Polen och de polacker som ser den förstår givetvis otroligt mycket mer än Bengt Forslund. De kan sin historia och den är meningsfull för dem. Den har format deras liv.

Låt oss gå tillbaka till år 1922. Då inleddes den utveckling som i hög grad kännetecknade mellankrigstidens Europa. Omvandlingen av borgerliga demokratier till fascistiska diktaturer. Mussolini inledde utvecklingen i Italien. Sedan följde Bulgarien, Spanien, Turkiet och Albanien. År 1926 var det Polens tur genom en statskupp av Pilsudski. Därpå följde Portugal, Litauen, Jugoslavien, Rumänien, Tyskland, Österrike, Estland, Lettland och Grekland. Den 1 september 1939 inleddes det andra världskriget med Tysklands attack på Polen, och länderna med fascistisk diktatur kunde snart utökas med Danmark, Norge, Holland, Belgien och Frankrike.

Kampen mot nazismen tog miljontals människoliv. I den här filmen kommer vi in i dess slutskede. Den reguljära nazistiska armén är besegrad men väpnade mördarligor opererar fortfarande. Ett nytt samhälle skall byggas ur ruinerna av det gamla. Och ett huvudintryck av filmen är att det måste bli oerhört svårt att skapa ett socialistiskt samhälle ur detta gamla vars livsstil formats under en korrumperad borgerlig diktatur. Och idag, nära trettio år efteråt, har man ännu inte hunnit långt på denna väg.

Efter några år avslutade jag mitt engagemang i Strängnäs Filmstudio. Den drevs nu av ett par kvalitetsfilmentusiaster som reste på SFS veckoslutspresentationer av filmer och valde ut några mycket sevärda för årets visningar. Men antal medlemmar i filmstudion minskade och de två entusiasterna försvann ur bilden. En lärare vid Strängnäs gymnasium valdes till ny ordförande och han valde att satsa på visning av några år gamla barnförbjudna filmer som då inte kunnat ses av läroverkets dåvarande elever. Så nu fick de chansen att se dem.

Numera blir det oftast så att jag och min hustru hittar någon film på SVT Play som vi avnjuter i soffan framför vår TV.

... är läst 494 gånger!

  10 kommentarer for “Aska och diamanter

  1. Leif Strandberg skriver:

    Henrik L!
    Det verkar som att kvalitetsfilmer som gick upp på speciella biografer (Typ Bio Kontrast) spelade en viktig roll i våra politiska liv. Själv vägleddes jag in i filmens värld av den mycket specielle Jan Lodin (som jag tidigare skrivit om på denna blogg).

    Henrik kan du fortsätta din gärning från tidigt 1970-tal och ge några tips från SVT play?

  2. Tommy Sjöberg (Folkbildare, bok- och filmnörd) skriver:

    Här kan den som vill se dom filmer Henrik Linde nämner ovan.

    Z-han lever
    Tal: franska
    Text: engelska

    Jagdszenen aus Niederbayern 1969
    https://www.youtube.com/watch?v=3RtLGQefrmg
    Tal: tyska
    Text: Valfri

    Abschied von gestern Anita G
    https://www.youtube.com/watch?v=DY5z_MFoThQ
    Tal: tyska
    Text: ryska och valfri

    Der junge TörlessTal: tyska
    Text: spanska

    Ashes and Diamonds/Popiól i diament (1958) by Andrzej Wajda with English Subtitle
    https://www.youtube.com/watch?v=wJguwfKWWiU
    Tal: polska
    Text: engelska

    Tusen tack Henrik för filmtipsen, nu skall jag ge mig iväg till ett Bibliotek och låna dom litterära förlagorna till (Den unge Törless och Aska och diamanter)

  3. Benkt Lundgren skriver:

    Henrik, dina filmminnen är intressanta. Men din beskrivning av mellankrigstidens historia är traditionell vänsterretorik. När det gällde terror mot och förföljelse av det egna folket var bolsjevikregimen i Sovjetunionen inte ett dugg bättre än fascistregimerna, men den nämner du inte med ett ord. Visst, åren 1941-45 krossade den lyckligtvis, under ohyggliga uppoffringar, nazismen, och jag delar din kritik av Forslunds recension. I det läget stod Röda armén på rätt sida. Men så mycket mer positivt finns inte att säga om de 70 år den styrde det nuvarande Ryssland plus diverse delrepubliker.

  4. Gunnar Thorell skriver:

    Kloka formuleringar! Tack!

  5. Leif Strandberg skriver:

    Apropå filer. Under maj månad visas klassiska filmer med politisk udd på ABF Sveavägen: Stefan Jarl. Jan Myrdal, Lena Ewert, Lars Westman. Se annons på 8 dagar.

    (Eller här på startsidan uppe till höger 😉 /Redax)

  6. Tommy Sjöberg (Folkbildare) skriver:

    Den som vill se filmer på sin Datorskärm, då kan man gå in på cineasterna.se där kan du se film, om du har lånekort och pinkod, på ett Folkbibliotek i din närhet. Ett stort utbud lovar jag, man kan se filmen under 48 timmar.

    Den som vill se mer kvalitetsfilm, det finns hur många som helst. Ovanstående filmer hittade jag på 30 minuter. Skicka ett @ till sjoing@hotmail.se så garanterar jag att till 90% hittar dom jag på nätet.

    Dom ovanstående filmerna är ju upplagda av en person som oftast har fler kvalitetsfilmer. Tryck på namnet som står nere till vänster under filmtiteln.

  7. Tommy Sjöberg skriver:

    Henrik L!
    ”Aska och diamanter” är den tredje filmen i Wajdas krigstrilogi.
    Först kom ”A Generation/Pokolenie (1955) by Andrzej Wajda with English Subtitle”

    Som nummer två kom ”Kanal (1957) Andrzej Wajda [English subtitles]”

    Svensk Filmdatabas finns hela Wajdas filmproduktion.

  8. Tommy Sjöberg skriver:

    Den repressiva toleransen fungerar utmärkt. Inte någon kommenterar mina tips om kvalitetsfilm. Utan nu skall man hänge sig åt nostalgi och se politisk film med udd i Stockholm under Maj månad.

    Jag finns inte, man diskuterar som om jag inte har lämnat några filmtips som kan höja bildningsnivån.

    Vad har Jan Myrdal presterat i filmväg i förhållande till A.Wajda, V. Schlöndorff och Costa-Gavras?

    Det luktar Identitetspolitik lång väg.

    10 års tålmodigt folkbildningsarbete med att sprida kvalitetsfilm är inte värt mycket hos opportunister.

  9. Arne W Andersson skriver:

    Härligt! Tommy Sjöberg!
    Ett sjujävla humör ska man ha och gärna visa. Pretto har jag alltid tyckt är ett fint ord.
    Vad vore vi alla utan.

    Själv är jag nära analfabet på kvalitetsfilm men begåvad med cineaster i vänkretsen. Nu bräcker jag dem enkelt och vidarebefordrar dina fantastiska tips. De räcker till flera i veckan den tid vi har kvar.

    Du får hela Äran, Tommy Sjöberg!
    Stort Tack!

    Är övertygad om att många på lindelof.nu instämmer.

  10. Tommy Sjöberg (för närvarade lugn och fin) skriver:

    Tack Arne W!
    Begreppet PRETTO är nytt för mig, använder mycket sällan modeuttryck det duger gott för mig med etablerade ord. Jag tror att en av förklaringarna till att man inte anammar mina tips är att medelklassen har hegemoni i kulturella frågor. Hur skulle det se ut om en som har befunnit sig i arbetarklassen i 72 år är överlägsen i fråga om att hitta kvalitetsfilm på nätet. Har känt av medelklassförtrycket
    ända sen tonåren när jag hade synpunkter i frågor som jag inte skulle bry mig, det är vi som vet, du skall bara finna dig i rollen av att lyssna på klokheterna.

    Att ifrågasätta medelklassen gör man inte ostraffat, det har man ju lärt sig. Härskarteknikerna avlöser varandra.

    Läser helst författare som eldar under min vrede, håller på och läser Bodil Malmsten, finns en bra dokumentär om henne på SVT-play. Utan vrede hade nog inte Jan Myrdal varit aktiv upp i 90-årsåldern. Thomas Bernhard var så förbannad på Österrike att han i sitt testamente förbjöd all uppförande av sina pjäser i Ö.

    Vill du så kan du få några tips hur du kan hitta kvalitetsfilm, har utvecklat en massa knep under 10 år.

    Igår lyssnade jag på en kassettinspelning från P1 2021 ”Ivar Lo 100 år” där berättade han själv om hur han arbetade med sin bok om den svenska åldringsvården, om ätteklubbor m m.

    Jag fick associationer till en japansk film med liknande tema.

    Ballad of Narayama
    1983 Japan 130 min IMDb
    I en liten by nere i en dalgång har det bestämts att alla som når en ålder av 70 år, måste lämna byn och att ta sig upp på bergets topp för att där stilla invänta slutet. Orin som är 69 ska nästa år ta sig upp på berget men först måste hon se till att hennes äldsta son finner en hustru. Filmen bygger på en roman av Shichirô Fukazawa.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.