”Avbryt mig gärna, var inte rädd att jag skall tappa tråden, den är tjock.”

udolf Broby-Johansen föddes år 1900 i Aalborg och växte upp i en fattig arbetarfamilj i Lunde på Fyn. I hans diktsamling Blod från 1922 fanns sexton dikter på temat elände och fattigdom samt tabubelagda ämnen som prostitution och nekrofili. Boken beslagtogs och Broby dömdes för otukt till 14 dagars fängelse och böter. Broby överklagade domen med motiveringen att den var för mild. Vad som upptog Brobys tankar var ”det militära miljonmordet” och ”kapitalens själsliga miljardmord”. Diktsamlingen skulle så småningom ses som startskottet för modernismen i Danmark.

Broby skrev inte någon mer diktsamling men publicerade desto fler böcker kring ämnet konst. Med tonvikt på konstens roll i samhället, vilket också kan formuleras som samhällets roll för konsten. Samtidigt höll han kurser och var en flitig föreläsare, en verklig folkbildare, som kunde konsten att fängsla sitt auditorium.

För Folket i Bild/Kulturfront nr 5 år 1974 skrev författaren Sture Källberg en presentation av folkbildaren och konstkännaren Broby-Johansen. Sture befann sig av en slump i Borås år 1950, där han försörjde sig som diskare, och fick några småjobb för Borås Nyheter. Till Borås kom Broby på föreläsningsturné och Sture beskriver hur de träffades:

”… Utskickad blev jag i alla fall att intervjua honom vid ankomsten till Borås Central. Jag snakkede lidt dansk nemlig. Mottagningskommittén bestod av konstmuseets intendent samt två värdiga kulturredaktörer från stans större blad. Jag var utanför, men klämde dock fram ett par frågor jag funderat på långt innan jag hört talas om Broby. Han blev intresserad och vi stegade iväg före de andra. När vi rundade ett gathörn sa Broby: Vi måste bort från dom där idioterna! Och vi sprang allt vad vi orkade och in på ett kafé. Där kunde vi prata i fred. Tills jag fick syn på en klocka, herregud! Intervjun skulle lämnas om tio minuter och jag hade inte skrivit en rad. Broby tog saken kallt och dikterade en kort och kärnfull intervju med sig själv. Efteråt fick jag beröm för den av chefredaktören. …”

Detta lilla stycke säger en hel del om både Brobys och Stures personligheter och Sture Källberg var verkligen rätt person att introducera FiBs artikelserie om satirkonst, som skulle löpa i fem avsnitt i tidningen och skrevs av Broby. Samma år kom också boken Svart på vitt – En politisk bilderbok på samma tema. Utgiven av Gidlunds förlag. Den boken blev ett viktigt underlag för mig när jag skulle börja leta fram konstnärer att presentera på nätet i Folket i Bilds Satirarkivet.

Som den borne folkbildare han var använder Broby i boken ett genialt tema för sin presentation. Han går igenom tjugotvå olika tekniker för att göra bilder i svart på vitt och väljer ut bilder av en ny konstnär för att presentera varje ny teknik. Tjugotvå olika avsnitt blev det. Det finns nämligen minst så många olika sätt att göra grafiska bilder i svart på vitt.

Folket i Bild följde upp artikelserien i tidningen med att arrangera en föredragsturné runt om i Sverige med Broby. Vår då livaktiga FiB-arbetsgrupp i Strängnäs tecknade oss för ett föredrag den 3 mars 1976 då Broby talade över temat Kropp och kläder som är titeln på en av hans många böcker. För det välbesökta arrangemanget hade vi bokat Thomasgymnasiets aula där Broby fängslade det stora auditoriet med sina kunskaper och sin talekonst. Som motto för sina föredrag hade Broby: ”Avbryt mig gärna, var inte rädd att jag skall tappa tråden, den är tjock.” Jag var inbokad på annat håll och kunde inte vara med vilket är en av de saker jag ångrat under resten av livet.

Ofta kretsar temat i Brobys böcker kring arbete och kring de som utfört det praktiska, handfasta arbetet under alla tider. I boken Människor i arbete, Tidens förlag, har han samlat hundra arbetsbilder från forntid – grottmålningar – till nutid och skrivit en utförlig kommentar till varje bild. Vi får lära oss både om bildmakarens teknik och om vad den avbildade arbetaren sysslar med.

En mer omfattande bok om samma ämne är Dagens gärning i konsten, Rabén & Sjögren, där förutom den internationella arbetsbilden, också arbetsbilden i de nordiska länderna behandlas på 323 sidor.

Om boken VARDAGSKONST – världskonst, Rabén&Sjögren, skriver Broby själv i inledningen:

”När jag i denna bok har sökt teckna grunddragen i de skiftande tidernas uttryckssätt har jag illustrerat framställningen med en del exempel från den bildande konsten, ty det ger liksom en titt in i den stora verkstad där det arbetas med form och färg. De bildande konstnärerna är på sätt och vis mänsklighetens ögon. Och den anda som format de yppersta konstverken kan också spåras i de mest ringaktade dussinföremålens utseende.”

Bokbörsen ser jag att nära fyrahundra böcker av Rudolf Broby-Johansen finns till salu till mycket rimliga priser. En snabb koll visar att där finns minst tolv olika titlar att välja bland. Bara att beställa, läsa och njuta av vad en folkbildare av rang haft att berätta.

  1 kommentar for “”Avbryt mig gärna, var inte rädd att jag skall tappa tråden, den är tjock.”

  1. Anders Persson
    2018-10-15 kl. 9:53

    Jag har för mig att “Vardagskonst-världskonst” också gick som TV-serie på 60-talet. Men jag har inte hittat några belägg för det på nätet. Eller var det en annan dansk som hade en serie med liknande inriktning?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.