I Filmarkivet – 100 år av rörliga bilder finns följande bildningsfilm. Den visar på ett rörande sätt hur man såg på folkbildningen krigsåret 1942, då folkskolan fyllde 100 år. Den självklara framgångssaga som folkbildningen då representerade har nu 71 år senare helt förändrats. Följande nyskrivna text presenterar filmen i Filmarkivet.
”100 år efter folkskolans införande summeras det svenska bildningssträvandet. Mitt under brinnande världskrig tycks Esaias Tegnérs ord om ”det eviga” särskilt angelägna. Inför folkskolereformen 1842 hade diskussionerna varit långa. Inom alla stånd i riksdagen stod det klart att landet var i behov av mer bildning – redan 1812 konstaterades att bara 1200 av Stockholms barn, av dem 400 flickor, fick skolundervisning, vilket motsvarade ungefär 15 procent av huvudstadens befolkning. Inför regeringsbeslutet 1841 visade utredningar att 1211 av landets socknar saknade skolor, och att landets samlade elevunderlag undervisades av inte fler än 1538 lärare.
Helt korrekt berättar filmen därför att folkskolereformen var inledningen på den utveckling som skulle omforma Sverige från en fattig avkrok vid polcirkeln till en framgångsrik industrination. Vad filmen däremot inte berättar är att reformen fick en mycket trög start. Fem år hade socknarna på sig att inrätta skolor och anställa behöriga lärare. I praktiken visade det sig omöjligt att klara omställningen så snabbt. Först 1850 hade de flesta av landets socknar fått skolor, och de som blev utan tilläts inrätta provisoriska skolor utan behöriga lärare.
Undervisningen var kanske inte heller alltid den bästa – folkskolans kursplan förutsatte läskunnighet hos sina elever, men eftersom så sällan var fallet blev man snart tvungen att inrätta en småskola. Problemen påminner om vår egen tids problematik med elever som går ut ett stadie utan behörighet för att fortsätta till nästa årskurs.
Faktum kvarstår att landet verkligen började omformas, och inte minst folkrörelsernas egna utbildningsinitiativ, som arbetarrörelsens ABF och godtemplarnas studiecirklar skulle på allvar föra ut bildning till folket. Demokratin Sverige krävde också av sina medborgare att delta med sina kunskaper, berättar filmen. Sådana ord hör vi sällan i dagens skoldebatt, men så var kanske läget 1942 aningen mer allvarligt. Med totalitära regimer vid makten i större delen av världen stod den svenska demokratin och dess bildningsideal inför ett mörkt hot. Tröstande var då Esaias Tegnérs ord.
Men sanningen lever.
Bland bilor och svärd
Lugn står hon med strålande pannan.
Hon leder igenom den nattliga värld
Och pekar alltjämt till en annan.”
Frågan är om vi inte står inför ett liknande hot nu? Demokratin urholkas i alla fall sakta av den pågående och accelererande skolsegregationen.
Bloggportalen: Intressant
Andra bloggar om: folkskolan, bildning, folkbildning, filmarkivet
Dagens Socialdemokrati står oss upp i halsen! PALME VÄNDER SIG I SIN GRAV!
Varför styr högerfalangen Persson, Bodström, Rosengren, och poliserna Kling och Klang – Den rufsige Stjernqvist och Vidar Andersson? Nickedockor som inte säger NEJ till vinster i välfärden! Avslöjanden efter avslöjanden! Sossen i Kungsbacka som förskingrade en kvart miljard genom att köpa och sälja skolor! Vilket straff fick han?
Sossen Emanuel, han med hästsvansen kör runt i Lyxbilar på hitkommande flyktingbarns bekostnad och vårs skattepengar! Idag står han åtalad för förskingring av miljoner! Till råga på allt skall Bodström (S) försvara honom och säger sig veta att han kommer att frikännas? Var det samme Bodström som försvarade sossen i Kungsbacka?
Persson rullade ut mattan för privatiseringar och utförsäljning av våra Kronjuveler! Persson inledde samarbetet med USA och Busch! På TV fick
man se en leende Persson gå baklänges och buga, eller neg han kanske? Samarbete med skurkstater som Saudiarabien! Idag hör man att dom t o m medverkar till dödandet av oskyldiga människor genom drönarattacker!
Det är emot folkrätten att döda oskyldiga människor!