Varför sjunker elevernas resultat i skolan? Det finns förstås många faktorer som påverkar. Vad vi mest diskuterar är undervisningens former, att pedagogiken blivit slapp, att uppföljning av elevernas resultat är dålig, att vi har för lite betyg, att vi har för mycket betyg, att elever har för lite stöd hemifrån, att specialundervisning rustats ner, att mobbning och kränkningar breder ut sig, att de ekonomiska resurserna krymper, att den tidigare skolpolitiken förstörde skolan, att den borgerliga alliansen med Björklund i spetsen raserat det som tidigare byggdes upp, att lärarnas status sjunkit, att eleverna blivit förstörda av medievåld …
I DN adderar idag Lasse Granestrand ännu en mycket oroande utveckling, som klart framträder av statistik som DN fått fram med hjälp av Skolverket. Mer än var tredje utrikes född elev klarar inte grundskolan. Nästan fyra av tio barn som kommer från ett annat land har nu för dåliga betyg i nian för att få börja gymnasiet. På åtta år har andelen utrikesfödda bland de obehöriga till nationella program ökat från 24 till 37 procent. I Finland håller man hög och jämn nivå tack vare en blygsam invandring.
Det här betyder i klarspråk flera saker. Dels att vi har en skola som inte klarar av att lära invandrarbarn det svenska språket. Dels att gapet mellan invandrarbarns resultat och svenskfödda kraftigt ökar. Dels att grundskolans betygsgenomsnitt dras ner av den ökande delen invandrarbarn. Dels att studiemotiverade invandrarföräldrar kommer att flytta sina barn från invandrartäta områden. Dels att studiemotiverade svenskfödda föräldrar kommer att flytta sina barn till etniskt rensade friskolor. Gissa vilket parti som kommer att skylla eländet på den stora invandringen?
Det pågår i radion en diskussion om rätten för föräldrar att själva ordna hemundervisning för sina egna barn. Flera föräldrar har klagat på att reglerna omkring det här skärps i den nya skolagen. Ginna Lindbergs rapporterade tänkvärt i P1-Morgon om hemundervisningen i USA. Även denna diskussion pekar på skolans påstått skadliga inverkan på så kallade annorlunda och begåvade barn. Vad ligger i förlängningen?
Mobbning har förstås alltid förekommit. På överklasskolan Lundsberg kallas det än idag för ”kamratuppfostran”, något fullkomligt accepterat, ja till och med önskat, i deras kretsar – trots att rektorn förnekar att det är något han känner till. Läs mer om Lundsberg här. Men, i den vanliga skolan har i alla fall mobbningen knappast någonsin varit satt i system. Där fanns faktiskt en sund social fostran som alla vettiga skolor måste bygga på. Denna sociala fostran byggde på en slags kamratlig kollektivism, som i vårt hårdnande samhälle blir allt mer obegriplig och allt svårare att upprätthålla.
Vi är inne i en riktigt ond cirkel med ökande motsättningar och en helt automatiskt etnisk och klassmässig rensning.
Bloggportalen: Intressant
Andra bloggar om: invandrarelever, segregering
Knut!
jag kunde inte ha sagt det bättre själv! Undrar varför 🙂
Tack för tipset!
I Angered pågår i skrivande stund en massiv protest mot nedskärningar och omorganiseringar i skolorna. (Samtidigt som GP – förra veckan – rapporterar om extra miljonlöner till patologer på Sahlgrenska sjukhuset och idag den sensationella nyheten att julgranen – som redan kommit på plats – måste flyttas för 100.000 kr. Kommunalråden är oense hur den uppkomna situationen (med ett radiojippo inblandat) skall hanteras …!