“De antiamerikanska universiteten är ett mycket större hot mot oss än Putin och Kina”

Följande korta artikel är från Paul Craig Roberts hemsida 24 juni. Den är översatt till svenska av Knut Lindelöf. En svart historieprofessor har skrivit ett öppet brev om den nuvarande situationen i USA. Men han vågar inte framträda öppet, utan skriver anonymt. PCR är en välmeriterad person. Så här ser en kort presentation ut: Paul Craig Roberts has had careers in scholarship and academia, journalism, public service, and business. He is chairman of The Institute for Political Economy.

Senatens talman Nancy Pelosi (D-CA), senatens minoritetsledare Chuck Schumer (D-NY) och majoritetsledaren Steny Hoyer (D-MD) knäböjer tillsammans med andra demokrater i “Emancipation Hall”, i kapitolium i Washington den 8 juni 2020 (©  REUTERS / Jonathan Ernst)

Följande är en introduktion till ett brev skrivet av en svart amerikansk professor vid Berkeley University i Kalifornien. Han påstår att universitetet inte längre förtjänar stipendium och har blivit hjälgumma åt demokratiska partiet och Black Lives Matter. Han säger att universitetet liknar en förtryckarregim som hindrar verklig mångfald och avvisar fri debatt. I slutet av sitt brev fördömer han ledningen för University of California och historieinstitutionen vid Berkely för att ha lovprisat George Floyd, en nedgången, narkotikadriven gangster ”som misshandlade kvinnor. En man som misshandlade svarta kvinnor. I fullt samförstånd mellan Berkeleys historieinstitution, amerikanska företag, de flesta inom mainstream media och några av USA:s rikaste och mest privilegierade opinionsbildande eliter, har han blivit en kulturhjälte, begravd i en gyllene kista, hans (upphittade) familj är överöst med gåvor och beröm.

Amerikanerna pressas socialt på att knä för denna våldsamma, kränkande hatiska person. En generation svarta män tvingas identifiera sig med George Floyd, det absolut värsta exemplet av vår ras och art. Jag skäms för min institution. Jag skulle säga att jag skäms för er båda, men kanske ni håller med mig men är helt enkelt rädda, som också jag är, att tala sanning. Det är svårt att veta vad knäfall betyder, när du måste knäfalla för att få behålla ditt jobb.”

Här är en ärlig och mycket kvalificerad svart amerikansk professor vid ett prestigefylld statligt universitet, som förstår att kollapsen av “det vita” förtroendet har förstört all vetenskaplig integritet och respekt för sanningen. Han förstår, till skillnad från de dumma vita i universitetsledningen och de dumma propagandamakarna på historieinstitutionen, som låtsas vara “objektiva historiker”, att detta är ett hot mot honom, mot svarta amerikaner, mot vita amerikaner, mot ett multikulturellt samhälle, mot Förenade Staterna, mot den västerländska civilisationen, och han är förtvivlad över att han inte kan uttala sina åsikter annat än anonymt.

Historiska institutionen har fördömt brevet som ett oförlåtligt uttalande av sanning.

Här är hans brev.

Läs det. Läs igen och igen. Du kommer att förstå vad The Saker menar när han säger att Förenta staterna nu kommit in i kollapsens sista fas. Om du vill ha en klar bild av framtiden, läs The Camp of the Saints, om du kan hitta en kopia av denna bästsäljare som har dragits tillbaka från publicering och undertryckts.

  11 kommentarer for ““De antiamerikanska universiteten är ett mycket större hot mot oss än Putin och Kina”

  1. Bertil Carlman
    2020-06-28 kl. 17:40

    Vad kan man säga? Att rutten fisk luktar?

    Den första juli kommer, om jag förstått saken rätt, ytterligare ett antal människor i USA, kaukasiska (som man säger i USA), såväl som svarta med flera, att få det än svårare. Då upphör nämligen ekonomiska bidrag för många. Trycket på de som har jobb kommer att bli än större, de måste acceptera lägre lön, längre arbetsdagar etc. annars…

    Förhoppningsvis kommer då klasskampsfrågorna mer i förgrunden. Inför dessa frågor kommer nog inte Nancy Pelosi (D-CA), senatens minoritetsledare Chuck Schumer (D-NY) och majoritetsledaren Steny Hoyer (D-MD) att knäböja.

  2. Dan Kotka
    2020-06-28 kl. 21:12

    Jag förstår såklart att djupa staten använder den dödade fångsten som prejudikat för att splittra den redan hårt splittrade nordamerikanska arbetarklassen i ännu fler varför att behålla järngreppet om arbetarklassen ännu mera och aldrig låta den enas i en gemensam kamp. Vita mot svarta alltså. Dock ska man inte trycka för hårt på den svarta gangsterns moral för polisen i USA är verkligen rasistisk överlag.

  3. Anders Persson
    2020-06-28 kl. 21:14

    Bara därför att myndigheterna behandlar någon svinaktigt, innebär inte detta att denna nödvändigtvis ska förhärligas och utropas som hjälte, varken George Floyd eller Gui Minhai.

  4. Bertil Carlman
    2020-06-29 kl. 14:25

    Bäste Joel!
    Då jag ser att du är nio år äldre än jag, fick du mig att plötsligt känna ”Du är nog inte så gammal och trött som du ibland inbillar dig Bertil!” Dessutom bor jag oförskämt bra, har fyra kärleksfulla systrar, två dito döttrar, en dotterdotter på fem och en myyyycket kärleksfull hustru.

    I detta matriarkat är jag en bortskämd typ som ägnar stor tid åt att se hur världen förändras. Och förändringen synes mig mest positiv. Igår fick jag till exempel korn på en artikel om att de alliansfria staterna haft ett möte den 28:e juli förra året i Venezuela. En ett år gammal artikel gav mig ännu en injektion av framtidstro!

  5. Dennis Nilsson
    2020-06-30 kl. 9:04

    “Fördomar fördummar”, oavsett vem som än står för fördomarna.

  6. Mats Larsson
    2020-06-30 kl. 22:07

    Knut L!
    Vad har de flesta kommentarerna i denna tråd med bloggen att göra?

    Nu till brevet. Det är ett par saker som är märkliga. Det finns två möjligen tre svarta professorer vid UC Berkeleys historieinstitution, samtliga har tenure. En amerikansk professor med tenure har efter amerikanska förhållanden en ovanligt hög grad av anställningstrygghet. Mycket tvivelaktigt att ett brev skulle räcka för avsked. Dessutom, hur förblir man anonym i en så liten grupp?

    Ledningen omtalas som “departemental heads”, men historieinstitutionen leds av den “department chair”.

    Såväl amerikansk (“organization”) och brittisk stavning (“organisation”) förekommer. Har svårt att tro att en amerikansk professor skulle blanda på det sättet, gissar snarare på brittisk skribent som glömde av sig.

    Jag tror med andra ord inte att brevet kom från Department of History, UC Berkeley.

  7. Knut Lindelöf
    2020-07-01 kl. 9:53

    Du har rätt i att man kan tvivla på brevets äkthet. Svagheten med anonyma avsändare illustreras väl i detta fall. Brevet kan enkelt avfärdas som ett propagandatrick. Det flyttar bort diskussionen från sakfrågan; vem ligger bakom kampanjen från BLM?

    Men, innehhållet är trots allt tänkvärt, och kanske man ändå skulle avstått från publicering? De som tror att BLM är ett rent, fint och folkligt uppror kommer inte att bry sig.

  8. Svante Svensson
    2020-07-04 kl. 10:55

    Knut L!
    Inget av det som nu händer i USA och övriga världen kan förstås om man inte känner till historien. Kolonialismen och det därmed sammanhängande slaveriet bygger ju på rasism. Från början till slut. Och rasismen tog inte slut med amerikanska inbördeskriget. Jag skulle vilja föreslå att du läser tre skrifter:

    Howard Fasts roman Freedom road. På svenska Frihetens väg, Arbetarkultur 1950.
    Mattias Gardells artikel i Aftonbladet om hur den svarta befolkningen förtrycktes och fortfarande förtrycks.

    Göran Rosenbergs artikel i Expressen om Black Lives Matter.

    Man bör nämligen lägga märke till följande: Mordet på George Floyd tog 10 minuter och den inblandade polisen visste att han hela tiden filmades. Det vi ser är alltså en lynchning! Göran Rosenberg påpekar:

    “När Derek Chauvin tryckte sitt vita knä mot George Floyds svarta nacke var det slaveriet vi såg.”

    Du skriver: “De som tror att BLM är ett rent, fint och folkligt uppror kommer inte att bry sig.” Så kan man inte skriva om man känner till den historiska bakgrunden. Det som inte har varit “rent, fint och folkligt” har ju varit kolonialismen, slaveriet, utsugningen och rasismen. Inte den senkomna reaktionen på detta svineri.

    Vill du även kritisera belgiske kungens – i förra veckan senkomna – ursäkt för slakten på ett antal miljoner människor i Kongo i början av detta sekel? Morden och tortyren där (som dokumenterades av svenska missionärer) innebar bl a att man högg händerna av barn till föräldrar som inte lyckades leverera tillräckliga mängder rågummi till Belgiens konung. Ursäkten kom alltså i förra veckan! Det dröjde långt över hundra år!

    De som nu deltar i protesterna mot detta barbari visar i handling att de tar avstånd från sekler av brutalitet.

    P.S. Det brev som Mats Larsson tydligt visar är lögnpropaganda har du hämtat från Russia Today. Originalet fanns i publikationen “The Saker” som bland annat torgför ren antisemitism. Denna sajt är också ett i raden av ryska propagandaprojekt.

  9. Knut Lindelöf
    2020-07-04 kl. 11:19

    Svante S!
    Vad du undviker i denna svåra fråga är om BLM är en genuin medborgarrättsrörelse eller om den innehåller komponenter för att splittra det fattiga USA:s kamp för drägligare levnadsvillkor (vilket förstås också innebär slut på rasdiskriminering). Frågan om Black Power är mindre rasistisk än White Power tycker jag är värd att fundera på, ja faktiskt avgörande.

    Mats Larsson har ifrågasatt brevets äktehet, vilket jag har förståelse för. Men att som du utgå från att allt på RT är lögnpropaganda är alltför enkelspårigt enligt min mening.

  10. Mats Larsson
    2020-07-04 kl. 11:43

    Knut L!
    Jag kan omöjligt utläsa från Svantes kommentar var han skriver att allt från RT är lögnpropaganda. Det enda han skriver är att brevet är hämtat från RT.

    Varför skribenten valde att placera sig just på UC Berkeley tror jag beror att ett delstatligt universitet var att föredra framför ett privat, och att av alla delstatliga universitet i USA torde UC Berkeley vara det främsta. Andra toppuniversitet som Harvard, Stanford, Yale etc är ju alla privata.

  11. Knut Lindelöf
    2020-07-04 kl. 12:21

    Ok, jag snubblade lite där. Men “tydligt visat” är det knappast. Och, frågan om vart BLM leder tycker jag att Svante och du borde fundera lite mer på.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.