Arrangören av Ola Tunanders föredrag om Nord Stream 25 november 2023, Dissidentklubben, har nu publicerat ett eftersamtal till föredraget.
missa inte EFTERSAMTAL TILL OLA TUNANDERS FÖREDRAG OM NORD STREAM
Arrangören av Ola Tunanders föredrag om Nord Stream 25 november 2023, Dissidentklubben, har nu publicerat ett eftersamtal till föredraget.
Nu har vi mer fakta. Arrangören av Ola T:s föredrag om Nord Stream 25 november 2023, Dissidentklubben, har nyligen publicerat eftersamtalet till föredraget. En publikfråga (det lät som Tobias Ljungvalls röst) löd ”Kan övertryck i gasledningarna ha bidragit till explosionernas magnitud?” (41:05 i denna video).
OT svarade: ”Ja… och det alltså, det finns en del som hävdar det, och en del som hävdar att det inte kan, att det inte kan gö… inte kan vara, eh… avgörande grund, så att säga då. Men alltså det jag, jag vet inte men, men frågan om en, men alltså det, det handlar ju också om att trycka ner botten, och det, det är det liksom inte, alltså gasexplosionen är kanske inte samma typ av explosion, för att det, alltså det, det handlar ju om att man skapar en jordbävning helt enkelt alltså, så då frågar man om gasexplosionen, eh… som är ja, jag, jag, jag vill inte ge mig in på det alltså egentligen, men jag, jag, vad jag har förstått, så krävdes det en oerhörd mängd sprängmedel, för att klara av en sån smäll alltså. (Publikmedlem: Hur många kilo?) Hur många kilo? (Publikmedlem: Nästa fråga!) Det var någon som frågade, hur många kilo? (Publikmedlem: Hur mycket vägde allt sprängmedlet?) Alltså det var, alltså, enligt, om man går till den svenska officiella versionen, med 2,3 på Richterskalan, så skulle det motsvara 900 kilo trotyl då va, eller TNT. Men om man går efter den tyska då… argumenten, de tyska seismologiska studierna, så, så skulle det vara alltså kanske 8 ton TNT.”
Min kommentar: I sitt föredrag sade OT så här: ”Att hävda, att det skulle vara några ukrainska dykare […] är groteskt […] Man har alltså ingen som helst kompetens när det gäller vad som är fysiskt möjligt, så man kommer med helt hårresande påståenden.”
Detta är inte juste av Ola T. OT kallar dem, som menar, att Andromedahypotesen är möjlig, groteska, hårresande, inkompetenta. De behöver onekligen visa, att Andromedahypotesen är fysiskt möjlig. OT förtiger, att han känner till sådan vetenskaplig analys. Efter en publikfråga visar det sig, att han hört talas om sådan analys. Men hans svammel ger icke intryck av, att han försöker motbevisa sin favorithypotes – vilket är alla tänkares första plikt.
Eftersom jag är sanningssökare, blir jag intresserad av informationskornen i OT:s svammelsvar. Att havsbottens måste ha påverkats av en mycket stor mängd sprängmedel låter som ett stark argument mot Andromedahypotesen! Var läser man om detta? Någon som vet? Åtta ton TNT? Var finns uppgiften?
Tyvärr var samtalsledaren Håkan Julander inkompetent. Han uppfattade som sin uppgift, att vara Seymour Hershs och Ola T:s beundrare och idoldyrkare, och han uppträdde som hejarklacksledare mot Förenta staterna. Han skulle istället ha kunnat vara påläst, och skulle ha kunnat ställa vänliga, samtalsutvecklande följdfrågor. Vilka studier är det, till exempel, som uttalat avvisar gasövertryckshypotesen?
USA sa att dom skulle förstöra Nordstream och så skedde. Om dom använde sig av norsk eller ukrainsk hjälp är mindre viktigt. Detaljerna kanske kommer fram någon gång i framtiden. Det förefaller inte särskilt viktigt i nuläget.
Anders Åberg skrev: ”USA sa att dom skulle förstöra Nordstream och så skedde. Om dom använde sig av norsk eller ukrainsk hjälp är mindre viktigt.”
Jag tänkte faktiskt på det i dag, när jag snickrade på min genkan. Jag tänkte så här: ”Om det skulle visa sig, att Seymour Hersh och Ola Tunander hade fel om allt, så kommer vi ändå att få läsa i lindelof.nu, att SH, OT, Knut L, Anders Å med flera, ändå hade rätt om allting. Det var bara så, att Förenta staterna genomförde sina illdåd via Ukraina i stället – en obetydlig detalj. Det är ju ett axiom, att Förenta staterna är skyldigt. Det behöver inte diskuteras. Vilket i och för sig onödiggör all forskning och all analys. Så fördraget på Dissidentklubben var ju onödigt då?”
Jan Arvid G.
Varför inte lägga all din energi på viktiga saker istället? Du är något av världsmästare på att fokusera på fel saker.
Det pågår ett folkmord i Gaza. Vår regering vill upplåta vårt territorium till den aggressiva amerikanska imperialismens militär. Massmedia likriktas. Världens konflikter trappas upp och våra politiker och media deltar i vansinnet.
Det finns säkert många många fler saker som är betydligt viktigare än att gräva i Nordstream-attentatet som USA ju i princip erkänt.
Därmed inte sagt att man inte kan fördjupa sig även i det, men det har ju inte framkommit något nytt vad jag kan se. Det är väl i stort sett samma spekulationer som förut.
Jag skall nu gå igenom flygdatabevisningen för hypotesen ”Förenta staterna sprängde Nord Stream” (FSSNS). Hypotesen är grundlagd av Seymour Hersh, och modifierad av Ola Tunander.
Jag skiljer på ”bevis” och ”bevisning”. ”Bevis” är mer eller mindre ovedersägliga; ”bevisning” innefattar allt, som stöder en hypotes.
Först en kort uppräkning av samtlig bevisning. För det första har vi politiska motiv och uttalanden som gjordes före sprängningen. För det andra har vi Seymour H:s anonyma källa. För det tredje har vi en anonym källa, som skall ha sett djupdykningsutrustning på en tid och en plats, som vore omotiverad, om den inte skulle användas i en okänd operation. För det fjärde har Ola Tunander lagt fram flygdata. Ytterligare indicier har anförts, som att Norges statsminister ändrade sina resplaner.
Här skall jag skriva om punkt fyra, flygdata. Jag numrerar flygfarkosterna, så att det är möjligt, att hålla isär dem.
En viktig sak är, att militära flygplan väljer att stänga av och sätta på transpondrar efter gottfinnande. Samtalsledaren Håkan Julanders enda bra fråga var, varför flygplanen skulle välja att ha transpondern påslagen, när de befinner sig nära det, som enligt FSSNS-hypotesen är brottsplatsen? Ola T hade inget svar på frågan.
”Flygfarkost 1 Poseidon”. De viktiga tidpunkterna är, att Nord Stream sprängdes 26 september 2022 klockan 02:03 och 19:03. På morgonen 21 september lyfter ett statunitensiskt Poseidonplan från Sigonella på Sicilien, flyger till Hamburg, och vidare till Östersjön. Det flyger nära Bornholm på väg mot Baltikum. Öster om Gotland stänger Flygfarkost 1 Poseidon av transpondern. Sedan är den på okända uppdrag i tre nätter. Den 24 september (om jag fattar OT rätt) slår den på transpondern vid Bornholm, och flyger till Hamburg igen.
Ola T menar, att Flygfarkost 1 Poseidons aktiviteter efter att den slagit av transpondern öster om Gotland vore ett täckuppdrag (”cover”). Han menar, att det egentliga uppdraget var kring Bornholm. OT har ingen tydlig hypotes om, vad Flygfarkost 1 Poseidon och skulle ha gjort där. Han sammanfattar det som att ”de följande tre nätterna flyger det här Poseidonflyget fram och tillbaka över Bornholm”.
Den sammanfattningen är fel, tycker jag. En lika naturlig förklaring är denna: Flygfarkost 1 Poseidon flyger via Hamburg till ett uppdrag i Baltikum. Den passerar av geografiska skäl Bornholm. Den slår av sin transponder, utför ett uppdrag som inte har med Nord Stream att göra, slår på transpondern nära Bornholm, och flyger till Hamburg. Flygfarkost 1 Poseidon flyger ”fram och tillbaka över Bornholm” enbart i den meningen, att det planet av geografiska skäl passerar Bornholm på utresan och hemvägen, när planets pilot inte bryr sig om, att alla kan se, var planet är. Enligt OT skulle Flygfarkost 1 Poseidon ha haft ett transponder-avstängt täckuppdrag i Gotland-Baltikum-området, och slagit på transpondern vid brottsplatsen Bornholm. Då måste ju planet ha lämnat spår avsiktligt, eller av inkompetens?
”Flygfarkost 2 Sea Hawk helikopter”. Samtidigt som Flygfarkost 1 Poseidon är i Östersjöområdet, flyger Flygfarkost 2 Sea Hawk helikopter långt öster om Bornholm. Ola T har ingen tydlig hypotes om, vad detta har med saken att göra. Han framkastar, att Flygfarkost 2 Sea Hawk helikopter kanske letade efter en rysk ubåt.
”Flygfarkost 3 Hercules”. Ola T har observerat, att ett Herculesplan flugit från Sigonella (Sicilien) 14 september 2022 till Andenes (Norge), sedan till Keflavík (Island) och tillbaka till Sigonella. Detta skedde 12 dagar före sprängningarna. OT tror, att planet hämtade sonarbojen, som skulle utlösa explosionerna. Javisst. OM Norge är inblandat; OM Norge hade fått en sonarboj; OM Norge drog sig ur attentatet, och skulle lämna från sig bojen, ja då finns en dokumenterad flygresa, som skulle ha kunnat användas för transporten av sonarbojen från Norge. Herkules (19.000 kg lastkapacitet) låter som ett stort plan för en boj, men militärer är ju slösaktiga.
”Flygfarkost 4 Poseidon”. Denna flyger från Keflavík, och är vid Sydnorge när första smällen sker.
”Flygfarkost 5 tankflygplan”. Detta plan lyfter från Tyskland före första sprängningen.
Ola T:s viktigaste observation är, att Flygfarkost 4 Poseidon och Flygfarkost 5 tankflygplan samverkat nära brottsplatsen. De lyfte före sprängningen, och Flygfarkost 5 tankflygplan har rimligen hjälpt Flygfarkost 4 Poseidon med bränsle. Detta ser ut som en plan, att flyga i området 26 september, en plan som sattes i verket innan första sprängningen skedde.
Flygfarkost 4 Poseidon stänger av transpondern nära Bornholm. Senare slår Flygfarkost 4 Poseidon på transpondern nära Bornholm, och flyger till Keflavík.
Dessutom har tydligen Flygfarkost 2 Sea Hawk helikopter flugit långt öster om Bornholm även den 26 september. (Detta är snårigt, rätta mig, om jag missuppfattat OT:s föredrag.)
Här drar OT en förhastad slutsats. Han kallar Flygfarkost 4 Poseidons transponderfria timmar ”fyra timmars patrullering öster om Bornholm”. Men transponderfri tid kan ju tillbringas var som helst. Flygfarkost 4 Poseidon kan ha varit var som helst i norra Europa.
Dessutom är det oförklarat, varför Flygfarkost 4 Poseidon skulle ha transpondern påslagen fram till området för brottet, flyga osedd vid brottsplatsen i fyra timmar, och sedan i onödan slå på transpondern när planet lämnar brottsområdet. Det är som en brottsling, som gladeligen skulle lämna spår i övervakningskameror, mobilmaster och hos ögonvittnen, skulle gå in i ett hus, och i oseddhet och med avstängd mobil begå brott, och sedan ropa ut sin existens så snart han går ut genom dörren igen.
”Flygfarkost 6 signalspaningsplan”. Klockan 06:00 26 november flyger ett statunitensiskt spaningsplan från Förenade kungariket till Estland, och sedan flyger det med transpondern påslagen tre och ett halvt varv runt Kaliningradområdet. Detta plan är inte nära Bornholm. Att flyga runt Kaliningrad skall ha skett vid andra tillfällen enligt OT, men inte så många varv.
”Flygfarkost 7 AWACS”. Detta plan är i luften samtidigt som Flygfarkost 6 signalspaningsplan. Flygfarkost 7 AWACS flög långt från brottsplatsen, fram och åter genom Baltikum och Polen. Ola T gör en poäng av, att Flygfarkost 7 AWACS flög i Rhenlandet till klockan 18:50 den 26 september, och sedan flög norrut, som om planets piloter hade förkunskap om, att andra smällen skulle ske klockan 19:03. Men eftersom första smällen skedde klockan 02:03, hade väl Förenta staterna (om de inte sprängde själva) fått information om, att märkliga saker höll på att ske i Östersjön.
”Flygfarkoster 8, 9 och 10”. Om dessa säger OT inget mer, än att de är signalspaningsplan från Förenade kungariket och Förenta staterna, och finns i luften i Baltikum 26 september.
”Flygfarkost 11 Hugin”. Ett norskt underrättelseplan, som tydligen flugit genom Sverige, Baltikum och Polen 26 september. Ola T säger om detta plan bara, att planets flygdata tagits bort från en kommersiell flygdatatjänst, men inte från andra.
Dessutom nämner Ola T det välkända faktum, att svenska marinfartyg var nära sprängplatserna 22 till 24 september. Hans långtgående slutsats är, att Sverige kan ha varit direkt inblandat i sprängningen. Sverige skulle ha kontrollerat, ”att allt var i sin ordning” (att sprängladdningarna låg på plats?) på uppdrag av Förenta staterna.
På frågan, vad Förenta staternas och dess allierades flygplan skulle ha uträttat, har OT inga tydliga svar. Han nämner, att de kan ha velat studera effekten av sprängningarna, kan ha velat studera hur Ryssland reagerar, och – långsökt tycker jag – ha velat finna en rysk ubåt eller ett ryskt fartyg, som man kunde ge skulden. Inget flygplan identifieras av OT, som skulle ha slängt ut någon sonarboj, som skulle ha utlöst sprängningarna.
Inget av de identifierade flygplanen förefaller i sig särskilt intressant för att lösa brottet. Intresset skulle bli större, om någon toge sig tid att kontrollera, huruvida mängden av militär flygaktivitet i området verkligen är exceptionellt stor under dessa septemberdagar – vilket Ola T antyder.