Kurdernas dag på Kvarngärdesskolan i Uppsala mars 2002.

Efter Hans Nordebrinks recension av Lars Åbergs bok Framtidsstaden… har en märklig diskussion förts här på bloggen. I den har Håkan Sandin och Bo Persson hävdat att en grundlagsändring 2010 har jämnat vägen för upprättandet av parallellsamhällen oåtkomliga för svensk lag. Bo Persson har beskrivit det som legaliserad ”minoritetsnationalism” till skillnad från normala nationalstaters ”majortietsnationalism”. Dessa tankar är helt nya för mig. Måste därför gräva lite i saken. Har de rätt i detta?

Vad står det då i grundlagen? I Regeringsformens Kap 1 § 2 kan man i sista stycket läsa:

Samiska folkets och etniska, språkliga och religiösa minoriteters möjligheter att behålla och utveckla ett eget kultur- och samfundsliv ska främjas.

Det är detta stycke man syftar på och detta stycke ändrades 2010. Hur var då den gamla skrivningen? Jo, det stod då följande:

Etniska, språkliga och religiösa minoriteters möjligheter att behålla och utveckla ett eget kultur- och samfundsliv bör främjas.

Skillnaden, som alla kan se, är dels att samiska folkets ställning poängteras särskilt och att ett bör har blivit ett ska.

Att samernas ställning stärks kan knappast vara kontroversiellt. Att bör har ändrats till ska kan i det här sammanhanget knappast ses som något stort skov, eftersom det syftar på det töjbara begreppet främja.

Man kan förstås också fråga sig om redan den gamla skrivningen från 1974 om att ”etniska, språkliga och religiösa minoriteters möjligheter att behålla och utveckla ett eget kultur- och samfundsliv” var ett brott mot vad ”svensk demokrati” tidigare stod för. Men mitt svar är nej.

Denna skrivning i grundlagen bör därför försvaras. Den uttrycker bara att man har rätt att kollektivt utöva sin ursprungskultur i ett samfundsliv – inom lagen, vilket faktiskt kan ses som normal demokratisk ”föreningsfrihet”. Gränsen mellan sådana kulturella (religiösa) samfund och upprättande av parallellsamhällen som tvingar människor till olagligheter (alltså maffiaorganisationer, kriminella nätverk, hemliga sekter etc) är inte svår att förstå. Organiserat olagligt sekteristiskt förtryck av medborgare, som Lise Blomqvist påpekat i debatten, finns nu och har alltid funnits.

Inte är det grundlagen som är problemet i dessa sammanhang.

Föregående artikelFalska nyheter – ”Fake News”
Nästa artikelHusbondens pacifistiska röst
Knut Lindelöf
Redaktör för lindelof.nu, skribent och författare. Pensionerad mellanstadielärare och skolledare. Bosatt i Uppsala.

39 KOMMENTARER

  1. Bo P!
    Får inte kläm på vad det är du egentligen vill föra fram i den här tråden. När det gäller grundlagens tydliggörande av de nationella minoriteternas rättigheter tycker jag det är helt korrekt och nödvändigt.

    Sorgligt nog spelar staten ett dubbelspel sedan decennier när det gäller synen på samernas rättigheter. Har inte ratificerat det avtal som andra länder skrivit på, som Norge gjort gällande sina samer. Inte heller har vårt lands företrädare erkänt samerna som ursprungsfolk i övre delen av vårt land.

    När det gäller EU:s framtid så betyder den splittring och sönderfall, unionen upphör att existera så småningom och orosmolnet blir hur kommer de olika staterna att agera? Men total undergång för hela den europeiska kulturen tror jag inte på. Framför allt inte genom en kulturell invasion från den muslimska världen.

    Däremot finns risk för stora konflikter inom de europeiska territoriella gränserna. Det nämns sällan i medierna, men redan nu finns tydliga indikationer på att Daytonavtalet sakta men säkert riskerar att smulas sönder.

    I Bosnien Hercegovina har den serbiska delen av enklaven genomfört en folkomröstning om att införa en särskild ortodox högtidsdag och den firades för första gången nu i januari 2017.

    Nästa steg verkar bli folkomröstning om att bilda en egen suverän stat i BH och att även ingå i Storserbien. Allt detta skedde med stöd av Vladimir Putin som fick besök av de bosniska serbiska ledarna fyra dagar innan den första folkomröstningen och fick klartecken från Ryssland.

    Reaktionerna från den muslimska delen av BH kom med våldsam kraft och på Internet och i andra sammanhang krävde unga muslimer det serbiska blodet åter skulle flyta på gatorna.

    För ungefär tio dagar sedan utspelades stor dramatik vid gränsen mellan Serbien och Kosovo. Ett kosovoalbanskt specialförband stoppade ett serbiskt tåg på väg från Belgrad till Kosovo på en helt nyöppnad tåglinje för de båda länderna.

    Skälet var att det serbiska tåget var fullt av slogans utvändigt på tåget, där det stod ”Kosovo är serbiskt”. I två av vagnarna visades dessutom en utställning med bilder på gamla ortodoxa kloster från olika delar av Kosovo.

    Serbien har aldrig erkänt staten Kosovos självständiget sedan bildandet av den.

    I alla officiella sammanhang och i folkmun beskrivs Kosovo som en provins i Serbien.

    Inte nog med det. Sedan en längre tid är läget mycket instabilt i Makedonien. Korruption och politiska skandaler har avlöst varandra där striden stått mellan högerregimen och det socialdemokratiska partiet.

    Banditband med albansk bakgrund har skapat oro ute i provinserna. Den albanska minoriteten utgör en stor del av den makedonska befolkningen. Officiellt anges siffran 20% men den verkliga siffran är nog snarare 40-45%.

    Okänt är nog att det i Kosovo finns gott om ungdomar som anslutit sig till IS. Inte mindre än 130 olika byar har förlorat den politiska makten till grupper som ansluter sig till IS politiska och religiösa budskap.

    Dessutom har Nato en stor bas i Kosovo. Alltså här finns alla ingredienser för ett storkrig mitt i Europa.

    Detta tror jag är orsaken till den tyska grundlagsändring som nyligen genomförts. Nu får tyska försvaret åter starta anfallskrig om de så behöver, vilket varit förbjudet sedan 1945 genom internationella överenskommelser.

    I bakgrunden finns också i beaktande insikten om Natos minskande roll för försvaret av Europa.

  2. Bo P!
    Du skriver ang minoriteternas rättigheter att: ”Vi är det enda land i EU-Europa som har en sådan grundlagsfäst paragraf.”

    Det är en grov felaktighet.

    Europarådets konvention om skydd för nationella minoriteter kom till på 1990-talet och har undertecknats av ett fyrtiotal länder. Idag ser språkbilden ut så här i några europeiska länder:

    Norge: Minoritetsspråk som har grundlagsfästa rättigheter är samiska (tre olika skriftspråk), kvänska, romanes och norsk romanes. Norge har ingen ”riksnorsk” utan använder de två varianterna bokmål och nynorsk. I Kautokeino finns en samiskspråkig högskola och ett forskningsinstitut.

    Finland: Svenska är nationellt språk, talas av 5,3 proc av befolkningen. I grundlagen står: ”Samerna såsom ursprungsfolk samt romerna och andra grupper (har) rätt att utveckla sitt språk och sin kultur.”

    Den rysktalande minoriteten ökar och kan komma att bli lika stor som den svenska inom några decennier. Därför pågår nu en diskussion om ryskans ställning.

    Danmark: Tyska är officiellt språk på södra Jylland.
    Tyskland: Fem officiella minoritetsspråk.
    Frankrike: Åtta skyddade minoritetsspråk.
    Spanien: Sex olika språk har officiell status inom sina regioner.
    Storbritannien: Fem språk har status som officiella minoritetsspråk. Ytterligare fem språk har motsvarande status på de mindre öarna.

    På andra håll i vår närhet är mångfalden ännu större, t ex i lilla ryska republiken Dagestan med åtta nationella språk på 3 milj invånare.

    Det är uppenbart att de som hittade på uttrycket ”ett land, ett folk, ett språk” inte var så nogräknade. Men det är märkligt att missuppfattningen om enhetlighet dröjt sig kvar så länge i Sverige och att rörelsen för att korrigera misstaget går trögare här än hos t ex de närmaste grannarna.

    (Observera att terminologin skiljer sig mellan länderna).

  3. Lise B!
    Som tidigare håller du inte isär de minoriteter som åsyftas i Lagen om nationella minoriteter 2010 och de minoriteter som åsyftas i Regeringsformen (Grundlagen) 1974.

  4. Bo P!
    Tycker tvärtom att hon mycket tydligt håller isär de olika grundlagarna och gör jämförelser internationellt. Det visar naturligtvis att alla länder i princip har nationella minoriteter med olika former av skydd.

    Du gömmer dig på något sätt. Svarar inte på frågor utan hänvisar till andra personers svar. Själv är jag uppvuxen i närheten av den samiska kulturen uppe i Malmfälten. Förtrycket och den gräsliga öppna rasismen var hemskt att uppleva.

    De samiska barnen som man försökte få kontakt med hade stränga order att inte umgås med oss ”storsvenskar” som de kallade oss,

    Fiskerätten och rätten att endast samer kunde bedriva renskötseln accepterades inte av gruvisarna i Malmfälten. Tjuvskyttet av ren var vanligt på de flesta orter och byar. Den här konflikten fanns även söderut ner mot Överkalix och även i städer som Boden och Piteå frodades den öppna fientligheten mot samernas rättigheter.

    Göm dig inte nu bakom andra. Är du för samernas rättigheter och att vårt land dessutom ska erkänna samerna som urfolk vilket de är.

    Menar du vidare att EU:s undergång kommer att bero på etniska minoriteter, framför allt muslimer och deras strävan att infiltrera med sin kultur och genom skapandet av parallella samhällen som metod och så småningom orsaka vår nations undergång och likaså i EU.

    Svara rakt och tydligt på frågorna. Redovisa öppet dina åsikter istället för att som jag uppfattar det mörka dem. Kanske finns det någon missuppfattning på vägen. Oavsett vad var och en anser om hur och varför Europaunionen upplöses så borde det väl vara dags att driva frågan om utträde?

    En enhetsfront med andra ord. Ut ur eländet innan det är försent.

  5. Hans A!
    Om 2010 års skrivning av 1974 års regeringsform innebär att Lagen om nationella minoriteter har fått grundlagsstatus, så är jag mot det.

    Inga etnonationalistiska paragrafer i våra grundlagar är min paroll.
    Ett i grundlagarna etnofixerat Sverige blir mycket eldfängt. Att Lise leker med den elden är mig helt uppenbart. Men nu tycks det mig att du också gör det.

    Slutstriden om EU verkar ideologiskt bli en kamp mellan EU:s minoritetsnationalism å ena sidan och diverse majoritetsnationalistiska strömningar i medlemsländerna å den andra. Och det kan bli otäckt.

  6. Hans A!
    Det är tredje gången du frågar mig om hur jag ställer mig till Lagen om nationella minoriteter. Och det är också tredje gången jag säger att den är OK för mig.

    Och din fråga om varför jag är säker på att EU kommer att upplösas har jag också nyss svarat på. Läs mitt svar till dig på den här tråden 2/2 11.13.

    Det är inte heller de olika lagarna som jag påstår att Lise B inte håller isär utan de olika minoriteterna. De gamla och de nya.

  7. Bo P!
    Du påstår att formuleringen i den svenska grundlagen är helt unik inom EU. Jag visar att det inte är så.

    Det är inte helt lätt att ha koll, men tyvärr blandar du ihop begreppen. Lagtexten från 1974 finns inte längre. Som Knut L visade i inledningen till den här tråden har den ändrats så att den nu tydligare inkluderar BÅDE nationella och andra minoriteter.

    ”Samiska folkets och etniska, språkliga och religiösa minoriteters möjligheter att behålla och utveckla ett eget kultur- och samfundsliv ska främjas. Lag (2010:1408).” Regeringsformen.

    Om du tar dig tid att läsa mitt förra inlägg så ser du att nästan identisk text också finns i den finska grundlagen, alltså inom EU. Den finns också i många andra länders lagtexter även om jag inte citerade dem här.

    Konkreta exempel på att också invandrade minoriteter får aktivt stöd ser vi i de flesta länder. T ex återinförde Danmark hemspråksundervisningen i skolorna sedan den varit avskaffad några år. Man såg nämligen att barnens integration försvårades om de inte också fick utveckla sitt modersmål.

    Om jag tolkar det rätt så är du orolig för vad som ska hända med vårt land när minoriteterna har rätt till sitt språk, sin kultur och sin religion. Jag är av motsatt åsikt och tror i stället att det är skadligt för ett samhälle att låsa sig inne, det leder lätt till stagnation och kulturell fattigdom. Att förtrycka olika folkgrupper är tyvärr en verkningsfull metod att skapa motsättningar och social oro.

    Om du vill lära dig mer om minoriteterna i Sverige rekommenderar jag http://www.sios.org/. SIOS är en samarbetsorganisation mellan de större invandrade minoritetsorganisationerna och har funnits sedan början av 1970-talet.

    Med det säger jag tack för mig i den här diskussionen.

  8. Hans A!
    ”Ut ur eländet innan det är för sent.”

    Resonerar man så måste man också ha en plan för landets livsmedelsförsörjning.

    Jordbruksstödet lär vara en av de största posterna i EU:s budget eftersom man, till skillnad från Sverige, har upplevt krig och nödår.
    Före EU-inträdet var Sverige självförsörjande med livsmedel. Men nu är självförsörjningsgraden under 50 %, ja, somliga menar att den är så låg som 37 %, och helt beroende av EU:s inre marknad då en stor del av jordbruken har lagts ner och beredskapslagren avvecklades vid EU-inträdet, varför hyllorna i livsmedelsbutikerna, vid ett EU-sammanbrott, skulle gapa tomma redan efter någon vecka.

    Häruppe i Norrbotten har vi, tack och lov, samerna med sin renskötsel och grannlandet Finland som är bättre förberett inför en hotande hungerkatastrof.

  9. Synen på vår lagstiftnings betydelse för invandrings- och integrationsproblemen skiljer sig. Det har tydligt blivit klargjort. Längre kommer vi inte här.

    Nu sätter vi streck i denna debatt.
    ___________________________________________

Välkommen, du är nu inloggad! Håll god ton. Inga personangrepp!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.