– EU-regler hindrar Italien att investera i egen infrastruktur

Broraset i Genova är allt annat än en naturkatastrof. Pål Steigans lilla artikel nedan ställer de stora frågorna om hur den globaliserade ekonomin fungerar. Parallellen med Svenska järnvägar och mycket annat ligger nära till hands. Är det försvarligt att privatisera infrastruktur i den grad som nu skett.


Katastrofen i Genua har satt sökarljuset på det pågående förfallet i Italiens infrastruktur. Ledaren för partiet Lega, vice premiärminister Matteo Salvini, hävdar att EU:s ekonomiska ramar sätter hinder i vägen för nationella satsningar och investeringar i infrastruktur.

I ett möte med pressen på Sicilien sade den italienska högerpopulisten att “om utländska regler (läs EU, förf. kommentar) hindrar oss från att investera i behovet av säkra vägar och skolor, borde vi verkligen diskutera om vi ska fortsätta att följa dessa regler.”

Salvini syftar bland annat på att EU:s regler inte tillåter Italien att öka sin statsskuld ytterligare. Landet är redan mycket skuldsatt, men den nya regeringen i Italien vill låna mer för att stimulera inhemska investeringar.

Myndigheterna i Italien var medvetna om att det fanns allvarliga svagheter i bron Ponte Morandi i Genua. År 2016 sade Antonio Brencich, en professor och specialist på betongkonstruktioner, att bron representerar “Ingenjörsbranschens konkurs”.

Bron i Genua är inte den första bron att kollapsa i Italien. Under de senaste åren har fyra broar kollapsat. Den direkt ansvarige för broarnas säkerhet är Genua är Società Autostrade Spa med Benetton-familjen som största ägare. En allvarlig renhållningsmanöver med detta företag kommer med säkerhet, och det är inte uteslutet med höga böter och eventuella fängelsestraff.

Men Ponte Morandi kan också stå som en tragisk symbol för ett land i förfall. Och de så kallade center-vänster regeringarna har inte varit bättre än Berlusconis regeringar. Partito Democratico är också nyliberalt och globalistiskt. De har också stött privatisering av storskalig offentlig egendom som vatten, energi, telefoni, transporter, vägar och tidigare offentligt ägda bostäder.

Byggbranschen i Italien är notoriskt infiltrerad av maffian, och frågan reses nu om katastrofen i Genua direkt kan kopplas till maffia-kontrollerade företag som har trixat med betongen. Det är i så fall inget nytt. När jordbävningen slog till i L’Aquila 2009 och många dödades, framkom att entreprenörerna för att spara pengar hade fuskat med armering, bärande pelare och blandat havssand i betongen.


Översättning till svenska: K Lindelöf

  1 kommentar for “– EU-regler hindrar Italien att investera i egen infrastruktur

  1. Knut Lindelöf
    2018-08-17 kl. 19:20

    På Facebook inkom följande kommentar:

    Tveksamt om orsaken till att Morandibron i Genua rasade i måndags står att finna i EU:s budgetregler om att budgetunderskottet inte får vara större än 3 % av BNP och att statsskulden inte får överstiga 60% av BNP. Ansvaret ligger snarare på de italienska myndigheter och regeringar som trots många varningar om att bron inte var säker inte har vidtagit adekvata åtgärder. Salvinis utspel ser jag snarare som ett oblygt försök att utnyttja katastrofen i Genua för att bereda marken för den kommande budgeten med både skattesänkningar och utgiftsökningar. Ett visst ansvar har väl dessutom Salvinis koalitionspartner, Femstjärnerörelsen som för ett antal år sedan agiterade mot att bron skulle ersättas och hånade de som varnade för att den kunde rasa. Dokumentet har tydligen tagits bort från rörelsens hemsida, men finns att läsa här.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.