Duisburg, Tyskland: September 2020: ThyssenKrupps fabriker, en av världens största stålproducenter
Det finns mycket få skildringar av den ekonomiska utvecklingen i EU i allmänhet och i Tyskland i synnerhet i våra medier – i skuggan av Ukrainakriget. Att Europas industriella centrum håller på att kollapsa hålls i det fördolda. Här en artikel av Pål Steigan från steigan.no från den 19 september. Översättning till svenska av Redax.
Tusentals jobb står på spel i den tyska stålindustrin. Thyssenkrupp, en gång symbolen för den tyska industrins styrka och kraft, riskerar att kollapsa. Förbundsdagens ordförande varnar för att slutet närmar sig för den tyska stålindustrin. Industrin klarar inte av att producera ”grönt stål”, som regeringen kräver att den ska göra.
ThyssenKrupp AG är en traditionell tysk industrikoncern med huvudkontor i Duisburg och Essen. Huvudkontoret ligger i Essen. Wikipedia skriver följande: Företaget har en omsättning på 40 miljarder euro och har 168.000 anställda globalt.
Företagets historiska rötter omfattar i stort sett hela den tunga industrin i Rhen-Westfalen och har varit involverad i kol-, järn- och stålindustrin. Bland annat har den tillverkat vapen, fartyg och bilar. Företagets chefer hade stor betydelse för tysk industri, inrikes- och utrikespolitik under 1800-talet och det tidiga 1900-talet.
Krupp var före första världskriget ledande inom den europeiska pansarindustrin och byggde bl a upp den tyska ubåtsflottan, men levererade också vapen till Tysklands motståndare. Efter kriget förbjöds tysk produktion av militär utrustning, men Krupp fortsatte sin militära produktutveckling utomlands, särskilt i Sverige och Nederländerna.
Thyssen-gruppen grundades i Duisburg 1867 av August Thyssen. Läs mer här: Neue Kostenprobleme – Transformation der Stahlsparte wird teurer.
Bara i Duisburg är 27.000 personer anställda inom stålindustrin. Vid det som kallas ”nasionale Stahlgipfel”, det vill säga ståltoppmötet, i staden förväntar sig inga tydliga svar på vad som kan göras för att undvika kollaps.
Industriföreningen ”Bundesverbands der Deutschen Industrie” (BDI) varnar för den tyska industrins eventuella undergång.
I Wolfsburg, där Volkswagen har sitt huvudkontor, är stämningen knappast ljusare. Europas största biltillverkare är i allvarlig fara.
”Den tyska ekonomin har stått helt still ett bra tag nu”, säger direktören för det tyska ekonomiska institutet, Michael Hüther. Utsikterna är alls inte bra. Antalet företagskonkurser ökar och det finns fler arbetslösa. Investeringarna faller. Enligt Hüther är detta särskilt problematiskt eftersom det handlar om beslut som inriktar sig mor framtiden. ”Vi är extremt oroande”, varnar han.
Den tyska industrin måste bli ”klimatneutral”, och den kan inte klara det.
Brist på investeringar i infrastruktur
Det finns en enorm investeringsstock i infrastruktur i Tyskland. Av totalt cirka 130.000 broar är tiotusentals i behov av renovering under ansvar av den federala regeringen, delstater, kommuner och Deutsche Bahn. Hundratals kilometer räls måste bytas ut.
Utvecklingen av elnätet går också mycket långsamt. Och även när det kommer till Internet ligger Tyskland efter i internationell jämförelse. Medan i genomsnitt i OECD 40 procent av alla bredbandsanslutningar är fiberoptiska, är det i Tyskland bara elva procent.
Ukrainakriget har fått Tyskland på knä
USA lyckades, med Norges hjälp, förstöra Nord Stream, som skulle ha försett tysk industri med billig rysk gas. Sanktionerna mot Ryssland har förstört en av de största marknaderna för tysk exportindustri. Och det ”gröna skiftet” innebar att koleldade kraftverk och kärnkraftverk stängdes och energikällor som är dyrare och betydligt mindre stabila infördes.
I augusti fick Europas största ekonomi dystra nyckeltal från Research Institute for the European Economy.
Följande skrev Finansavisen:
ZEW-indikatorn försöker mäta stämningen inom den tyska ekonomin genom att intervjua 300 experter från banker, försäkringsbolag och finansavdelningar varje månad.
Deltagarna tillfrågades om sina förväntningar för de kommande sex månaderna relaterade till inflation, räntor, aktier och valuta.
I tisdags kom augustimätningen på 19,2 poäng, vilket är ett stort fall från julimätningen på 41,8 poäng. Nedgången är tre gånger större än väntat, enligt Bloomberg, och den största nedgången sedan april 2020.
– Ekonomin håller på att kollapsa
”De ekonomiska utsikterna för Tyskland pekar mot kollaps. I den aktuella undersökningen noteras den kraftigaste nedgången i ekonomiska förväntningar under de senaste två åren”, skrev ZEW:s ordförande professor Achim Wambach.
Följande framgår av pressmeddelandet från ZEW den 13 augusti 2024.
Wall Street Journal: German Economic Expectations Nosedive
Det ekonomiska utsikterna i Tyskland föll den här månaden efter att synen på den globala ekonomins hälsa försämrat en redan dyster bild.
Som man ropar i skogen får man svar.
Uppenbarligen går den tyska ekonomin mycket dåligt. Landet har skjutit sig själv i foten så många gånger att allt annat vore omöjligt. Det ”gröna skiftet” har förstört energiförsörjningen till det som var Europas starkaste industri. Lockdown-politiken kostade Tyskland tusentals miljarder euro och sanktionerna mot Tysklands största energileverantör – tillika Tysklands stora exportmarknad – har gjort det ännu värre. Till detta skall läggas självskadebeteendet i relationerna med Kina, som amputerar det ben som tysk industri skulle ha kunnat stå på.
Läs även:
Tysklands försummelse av sina nationella intressen
Tyskland, Europas motor vacklar