jan-bjorklund
Bild från SvD, foto: Lars Pehrson

Analyser visar att det fria skolvalet, det vill säga möjligheten att välja en annan skola än den närmast hemmet, eller friskolereformen inte kan läggas till last för sjunkande resultat i svensk skola.

Det påstår Jan Björklund på Brännpunkt i SvD 2014-06-14. Han har läst några nya rapporter från Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU) och funnit stöd för att Sveriges dåliga PISA-resultat inte har något med det fria skolvalet att göra. Tanken är att ”om valfrihet och konkurrens mellan skolor (i Sverige) skulle orsaka sämre resultat skulle resultaten sjunka mer i de delar av landet där förekomsten av valmöjligheter är omfattande, alltså i större städer och kommuner”.

Jan Björklund drar alltså förhastade slutsatser. Chefsanalytikern Anders Böhlmark säger till och med i pressmeddelandet när en av rapporterna offentliggjordes att ”Vi kan inte helt utesluta att det finns faktorer som vi inte kan beakta som påverkar resultaten.”

Björklund påstår vidare att rapporterna studerar sambandet mellan ”valfrihet och fritt skolval”, medan IFAU själva säger sig studera ”effekterna av den växande friskolesektorn på svenska grundskoleelevers utbildningsresultat på kort och lång sikt”, vilket förstås kan vara något annat.

Inte nog med detta, annan forskning visar att det fria skolvalet, skolpengen och friskolesystemet segregerar, som leder till att skolor vissa skolor utarmas på kulturellt kapital på både lärar- och elevsidan, vilket i sin tur skapar sämre elevresultat. Det beror på att det finns väsentliga kulturella kvalitéer som socialt blandade skolor kan skapa som är omöjligt att skapa i socialt homogena skolor. I socialt och kulturellt blandade skolor lär man bland annat av de skillnader som finns helt naturligt. Det blir ett rikare skolklimat. Alltså lika barn leka inte bäst.

Efter 1990 är dessa insikter som bortblåsta. Likvärdighet har reducerats till simpel kommersiell valfrihet. Visserligen gillar ingen segregation, men dagens styrande – av alla kulörer – gillar ännu sämre allt som inte kan kallas valfrihet.

Tänk er tanken fullt ut, att svenska barn (föräldrar) skulle delas upp i olika fraktioner efter vem man vill tillhöra? Man skulle då söka sig till sina likar. Ytterligt få skulle söka till något främmande. Vi skulle få många olika ”Lundsberg”, alltså många olika sociala, ekonomiska och kulturella monokulturer. Vi håller alltså på att skapa, ett rent inavelssystem där sociala manér, etniska säregenheter och gruppegoistiska värderingar (identiteter) odlas i små enklaver och alltså blir viktigare än kunskaper sammanhållna i en rimligt allomfattande bildningstradition, där alla till exempel kan läsa och förstå åtminstone något av våra stora svenska författare.

Kan denna Björklundska vision i något avseende gynna ett demokratiskt samhälle? Ja, han tycker det. Han skriver att ”detta är en viktig liberal reform som har flyttat makt från politiker och byråkrater till medborgarna.” Han skriver ”medborgarna”, men det passar mycket dåligt här. Han menar konsumenterna, ”välfärdskonsumenterna”.

Professor Bo Malmberg har i ett forskningsprojektet ”Den svenska skolans nya geografi” tidigare visat att det Björklund hävdar inte stämmer.

I nedanstående diagram visas att skolresultaten (mean student performance PISA 2010) sjunker generellt med ökande segregering (variance i average school socio-economic status).

malmberg

OECD-länder och PISA-länder har rangordnats efter graden av skolsegregation (Peru har alltså mest skolsegregation och Finland minst) och genomsnittliga skolresultat och sedan plottats i diagrammet. Tydligt framträder att resultaten sjunker med ökande segregation. De två svarta sjunkande kurvorna visar medeltalet av skolresultat i de två kategorierna av länder.

Alltså, ökad segregation (fritt skolval) sänker generellt elevers skolresultat. Vilket skulle bevisas!

Bloggportalen: Intressant
Andra bloggar om: , , , , ,

Föregående artikelGyllensten röt till redan 1984
Nästa artikelAna Maria Narti
Knut Lindelöf
Redaktör för lindelof.nu, skribent och författare. Pensionerad mellanstadielärare och skolledare. Bosatt i Uppsala.

6 KOMMENTARER

  1. Ingen vill ha fria skolval eller annat. Varken inom vård, skola eller omsorg! Ändå ältas detta fram och tillbaka – olika utredningar med diagram presenteras dagligen!

    Värst av allt är att sossarna inte vet hur dom skall ställa sig inför valet i höst!

    Sossarna pressas mer och mer när t o m Alliansens medlemmar sviktar!

    Det gäller inte hur höga vinster som skall få tagas ut – vi skall ha kontroll över varje krona, alltså: Inga vinster i välfärden! som Jonas Sjöstedt säger.

    Skola, vård och omsorg är inte till salu! Persson och högerfalangen får sälla sig till Alliansen och bekänna färg var dom står!

    Gudrun Schyman uttalade sig i SR P1 idag om hur samhället måste tänka om i allt! Stoppa upprustningar! Stoppa Bildt och Persson – Persson som leder vapenförsäljarligan inom EU! FY SKAM!

    Att Vänsterns utrikespolitiske talesman framträder i riksdagen iklädd Rosa Fluga och rödfärgat skägg är stor skam! När F! sist hade höga siffror trädde en lebba fram och ropade: ”Nu är det vår tur”, nu kan jag kalla mig Sture som jag alltid velat! F! rasade som en sten till botten och har nu kravlat sig upp. Vi vill inte se eller höra om HBT-frågor överhuvudtaget. Mänskliga rättigheter gäller ALLA MÄNNISKOR! Ingen skall särbehandlas! INGEN! Gör inte bort er nu igen!

  2. Per Henrik!
    Tack för noggrann läsning. Klipp och klistra, samt slarvig genomläsning orsakar lätt fel. Du är först med att se detta fatala fel. Nu är det rättat.

  3. Knut!
    Att det föreligger ett statistisk samband (en korrelation) är inte liktydigt med att det föreligger ett kausalt. Finland som är Europabäst i PISA har såväl fritt skolval som friskolor. Däremot har man inte skolpeng. Och någon ”flum”-historia har man inte heller. Så frågan är var man skall börja.

  4. Bo!
    Kanske det är svårt att påvisa kausalt samband mellan fritt skolval och skolresultat. Men det är ju själva poängen i det jag skrivit. Det är ett segregerat skolsystem som sänker den nationella standarden. Och fritt skolval och skolpeng och friskolesystem segregerar. Min rubrik är en förenkling.

Välkommen! Håll god ton. Inga personangrepp!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.