hellmark-fridolin
Gustav Fridolin och Helene Hellmark Knutsson

Det finns två sätt att förklara hur det så kallade ”lärarlyftet” kommit till. Antingen är regeringen och deras närmaste rådgivare helt enkelt korkade, eller så är man fullt medveten om vad man sysslar med och att allt sker efter en grundläggande plan.

Mycket talar för att det är planen som först och främst gäller. Under en hel generation har lärarnas löner tillåtits sacka efter, samtidigt som skolans stabilt reglerade infrastruktur monterats ner – med förment pedagogiska argument. Lärare – som inte förstått att förnya sig och bli moderna medstuderande, handledande pedagoger (eleverna ska ju själva utforska sin värld) – skulle tvingas in i fållan. Med de så kallade 2000-avtalen runt millennieskiftet kom den individuella lönesättningen som skulle premiera de följsamma. Detta var en medveten strategi för att ”förbättra måluppfyllelsen” som det hette.

Men resultaten uteblev, utförsbacken fortsatte. Lärarkåren höll fortfarande någorlunda samman, visserligen med sina fackförbund emot sig, men på skolorna fanns fortfarande ”kollegier”. Det började visserligen knaka i fogarna, men det var ännu så länge skolledningar och huvudmän som fick klä skott för en relativt samstämd lärarkritik. Redan då varnades för att skolornas kollegiala sammanhållning på sikt kunde hotas. Jag vet, för jag tvingades som skolledare in i det där galna systemet då i början på 2000-talet.

Det här har sedan dess varit ett stort problem för regeringen och deras närmaste rådgivare (och fackledningarna). De ser lärarna som en gammaldags kår som tillsammans odlar gamla unkna värderingar som hindrar personlig och professionell kompetensutveckling. De vägrar omfatta vanligt sunt konkurrenstänkande som nu gäller överallt i samhället, där man med ökad lönespridningen äntligen lärt folk att klättra på varandra för att bli mer effektiva.

Det går förresten att se klara paralleller till striderna om rektorstillsättningar vid våra universitet. Den avskyvärda ”kårandan” måste bort, alltså ”det kollegiala inflytande” över universitetens styrelse måste minska och högsta tupp eller höna ska vara någon näringslivstopp. I Umeå tronar Boliden AB och i Uppsala organisationen Svenskt Näringsliv.

Nå, när nu situationen närmat sig katastrofläge (ökande elevkullar, mycket invandring, ghettoisering, nyfattigdom och fortsatt sjunkande resultat…) måste man visa handlingskraft. Situationen – med den nedvärderade och i stora delar nedstämda lärarkåren, som inte presterar på topp, som söker sig bort och där nyrekryteringen går mycket trögt – måste rättas till. In med 3 miljarder! Nu dj-r ska det bli lönespridning, det man alltså misslyckats med i 16 år. De som är bra ska ha mycket och de som inte inte håller måttet ska inte få något alls. På så sätt kan man äntligen bli av med bromsklossarna, rötäggen och kårandan.

Men, de reaktioner vi nu ser i skolorna runtom i landet är förmodligen de man väntat men kampglöden bland lärare var ändå lite i överkant. Och att alla rektorer inte lojalt genomfört sina sållningsprogram är en missräkning. Så vad gör man nu? Klargöra syftet går ju knappast…

Nu sitter man rejält i björnsaxen. Eftersom man varit på fel väg sedan 30 år blev istället den här satsningen (3 miljarder till en minoritet av lärarna – utsållade med obegripliga kriterier) ett grundskott mot hela Skolsverige och man har satt hela lärarkåren i upplösning. Till och med rektorer har lite varstans i pressen tagit bladet från munnen, i Expressen och i Dagens samhälle till exempel.

En artikel i Sysvenskan ger en bra bild av läget. Bland annat får vi läsa vad Helene Hellmark Knutsson (S-minister för högre utbildning och forskning) sagt till TT. ”Det kan vara så att vi varit för otydliga om syftet med lärarlönelyftet.” Men hallå! Den otydligheten är självklar därför att det just är att sålla agnarna från vetet bland lärarna som är syftet.

Hon säger för övrigt så mycket dumt att slutsatsen inte kan bli någon annan än att Hellmark, Fridolin & Co faktiskt tror att kraftigt ökad lönespridning bland lärarna kan höja effektivitet och kvalitét i skolan. De företräder ju den marknadssyn och det konkurrenstänkande som ingen på högsta nivå längre kan ifrågasätta. Då vore man inte där.

Alltså, den outtalade utrensningsplanen finns där. Men för att tro på en sådan – i skolan – måste man vara milt uttryckt ”desinformerad”. De två förklaringarna – utrensningsplan eller att vara korkad – går alltså ihop här. Ministerhuvuden kommer snart att rulla, för vi måste ju ha lärare till våra barn i skolan.

Föregående artikelKrigets andra ansikte
Nästa artikelFastnaglad i alkoholens järngrepp
Knut Lindelöf
Redaktör för lindelof.nu, skribent och författare. Pensionerad mellanstadielärare och skolledare. Bosatt i Uppsala.

5 KOMMENTARER

  1. Och Aida Hadzialic, den skolminister som faktiskt, ibland i alla fall, sa att en spade var en spade, körde på fyllan över Öresundsbron, och kvar blev det knappt en tummetott. Så vart bär det hän? Med gamla Svedala?

    Det finns nog inget Svedala kvar! Allt är upplöst i en sörja där alla är individer och alla har sina alldeles egna identiteter – som ingen ska kritisera!

    Som psykolog har jag den senaste tiden funderat över de framgångsrika identitetsbildningarna som skapats genom intresseorganisationer för neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (De sistnämnda finns! Men tillsammans med ”intresseföreningen” blir det något annat!).

    Det verkar vara så att föreningen Autism är granne med ett Pridetåg och Svensk-somaliska riksförbundet… och därmed, som sagt, finns inte längre gamla Svedala – bara en oändlighet av sär-intressen. Att hoppas på ett kunskapslyft är därmed utsiktslöst.

  2. Nej, jag lyssnade inte på det programmet, men jag såg att det fanns. Nej, det är så mycket som är galet och jag orkar bara med en galenskap per vecka. Jag undrar om filosofen Slavoj Zizeks lilla essä Hur man börjar från början, kan vara en tröst?

  3. Är ni medvetna om att Finland tagit emot ett 30-tal svenska flyktingar som begärt politisk asyl på Åland? Kolla fem minuter in i finska Uutiset.

Välkommen! Håll god ton. Inga personangrepp!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.