Hundslagsmålet på Sergels torg

Al-Quds i Stockholm

“Svenska Ahmadinejad-anhängare anförda av Khomeinybeundraren Mohamed ´Gaza har gjort mig till en radikal muslim´ Omar. Diverse antisemiter som rör sig i kretsarna kring FiB/Kulturfront. Och så de kortklippta “nationella” gossarna som av förhandssurret att döma också känner sig kallade.”

Så skriver Sydsvenskan 2009-09-19. Per Gudmundson skriver i Svd 2009-09-21

“Huvudtalare var den förre redaktören för den islamiska kulturtidskriften Minaret, Mohamed Omar, som nu kommit ut som Förintelseförnekare och antidemokrat. Som andretalare stod Lasse Wilhelmsson, känd från FIB Kulturfront. Och vid sidan av den iranska regimens lojala knektar sågs dessutom ett tiotal svenska nynazister.”

Nu har Israel och deras vänner i Sverige fått precis det man önskar. All palestinasolidaritet och allt Israelmotstånd kan buntas ihop till en brunröd gröt.

Både Omar och Wilhelmson har kunnat läsas i Folket i Bild. Ovanstående är alltså inte ens lögn. Att Omar varit en medial kelgris länge, inte minst i UNT, skriver man inte.

Wilhelmson är en gammal vänsteraktivist som för några år sedan sökte sig till FiB efter att ha gjort sig omöjlig i Palestinagrupperna. Han tröttnade emellertid efter en tid när han inte heller där fick gehör för sina mystiska analyser av judendomen, sionismen och marxismen. Hans högersväng är sorglig, men inte alls ovanlig. Nationalsocialismen är förresten ett exempel på en sådan förening av antikapitalistiska och elitistiska idéer.

Omar är en helt annan figur. Honom har jag beskrivit tidigare just för att jag umgicks med honom under flera år. Han “gick i frivillig skola” hos mig och fick i våra många långa samtal lära sig mycket om den svenska vänstern från 70-talet och framåt. Hans bruna förflutna berättade han mycket lite om (men på den tiden var han å andra sidan nästan barn). Han var mycket öppen och inne i en omprövningsprocess. Han sökte enkla grandiosa svar, som jag försökte problematisera. En period ville han ha en världsregering för att stoppa miljöförstöringen och glaciärernas avsmältning. En annan gång trodde han sig ha funnit att människan föds till liten eller stor intelligens. De ointelligenta skulle tas om hand och styras av intelligentian. Han var då också  strikt “opolitisk” i sitt skrivande, vilket jag försökte ändra på. Hans senare kursändring och devota underkastelse under Irans teokratiska styre är rent antiintellektuell. Sådan dyrkan stöter bort alla självtänkande reflekterande människor. Han söker auktoriteter.

Mohamed Omar och Lasse Wilhelmson

Årets Al-Qudsfirande (Jerusalemsdagen) blev i Teheran till en inrikespolitisk konfrontation. “Tack vare” Omars och Wilhelmsons snabbstartade Al-Qudskommitté spreds konfrontationen till Sergels torg i Stockholm den 20 september. Till råga på allt lyckades Wilhelmson bli misshandlad (utan att bli skadad), vilket förstås stärker skenet av heligt martyrskap och framställer med viss rätt “vänstern” som våldsam och odemokratisk. Exakt så jobbar dagens högerextremister.

I denna röra av antisionistisk -, nationell – och islamistisk retorik spelar de upp en bisarr politiskt teater som mycket väl skulle kunna varit betald och regisserad av Israels hemliga internationella destabiliseringskommando. Ett regelrätt medialt hundslagsmål. Nyttigare idioter än Omar och Wilhelmson är svåra att uppfinna.

Andra bloggar om: , , , , , ,

  40 kommentarer for “Hundslagsmålet på Sergels torg

  1. 2009-09-21 kl. 16:52

    Idag träffade jag av en händelse en Iransk kvinna som var med på demon på Sergels torg. Hon kunde inte för sitt liv förstå att någon svensk kunde uppträda som Wilhelmsson och Co. Hennes slutsats var att dessa, vilka för långskäggen i Iran måste vara agenter som utför drängtjänst!

    Är böjd att hålla med efter att ha ovanstående blogg! Agenter för vem kanske man också ska tillägga!

  2. Adler
    2009-09-21 kl. 18:04

    “I denna röra av antisionistisk -, nationell – och islamistisk retorik spelar de upp en bisarr politiskt teater som mycket väl skulle kunna varit betald och regisserad av Israels hemliga internationella destabiliseringskommando.”

    Var det där ironi eller menar du på fullaste allvar att du tror på att det hela var “regisserat” och “betalt” av Israel. Isf, om du nu vet så mycket om detta, hur blir man betald? Skulle behöva dryga ut kassan för jag sparar till en ny kamera. Tacksam för svar och kontaktinfo till ansvariga personalchefer för destabiliseringskommandot.

  3. 2009-09-21 kl. 19:13

    Adler!
    Nej, jag har inga kontaktuppgifter till Israels internationella destabiliseringskommande, har aldrig hört talas om det heller, det är ju hemligt dessutom – om det nu finns. Du får själv försöka lista ut om jag är ironisk. Omar och Wilhelmson är säkert självgående. Misstänker t o m att Irans ambassad tycker att det hela är pinsamt.

  4. 2009-09-21 kl. 19:50

    Äh, du är bara en usel pokerspelare. Fattar du inte att Lasse Wilhelmson har synat sionismens bluff – och de har ingen hand. Medan du är så rädd för deras imaginära hand att du inte vågar syna.

  5. Anders Püschel
    2009-09-21 kl. 19:58

    Detta är ett snuskigt inlägg. Inte ens ett fördömande av motdemonstranterna kan den förmente yttrandefrihetsförkämpen Knut Lindelöf (det är en av FiB/K:s tre paroller) kosta på sig. Av hans skildring kan man dessutom få föreställningen att det var två demonstrationer som rök ihop med varandra, inte en som utsattes för attacker av en annan.

    Men Lindelöf skriver inte för att klargöra; han skriver för att stämpla ut, i synnerhet Mohamed Omar och Lasse Wilhelmson. Båda två har ju FiB/K haft “samröre” med tidigare, därav Lindelöfs behov av att ta avstånd. En hysterisk beröringsångest.

    Jag noterar också särskilt metaforen i rubriken: i Lindelöfs ögon är vi antisionister inte ens människor, utan – hundar.

    Voff, voff!

  6. 2009-09-21 kl. 20:18

    Bra skrivet Knut Lindelöf!

    Du har sannerligen rätt i att Omar & Co spelar Israel i händerna, och hjälper till att grumla den antiimperialistiska solidaritskampen för palestinierna.

    Därför var det upplyftande att se hur Palestinagrupperna, ISM och diverse vänstergrupper tog tydligt avstånd.

  7. 2009-09-21 kl. 20:20

    “som mycket väl skulle kunna varit betald och regisserad av Israels hemliga internationella destabiliseringskommando”

    Pricken över i, spiken i kistan, bulls eye och rakt i marängen – på samma gång. Ut med det packet från detta land.

  8. 2009-09-21 kl. 20:22

    Leif Erlingsso och Anders Püschel!
    Jag är också antisionist. Men nu har ett litet koppel nyttiga idioter, som inte fått gehör för sina bisarra idéer om världsjudendomens dolda agenda, startat en egen högerextrem antisionistisk klubb. Hundmetaforen passar därför utmärkt.

  9. 2009-09-21 kl. 20:35

    Det kan också vara så att det är de som tänker, de som inte underordnar sig din, vänsterns, shahanhängarnas eller USAs/Israels agenda och agerande som är de som verkligen tänker?

    De du representerar hade kunnat starta en egen demonstration till stöd för Palestina, istället valde man att störa muslimernas demonstration. Ni gick i en demonstration anordnad av iranier som avskyr araberna, som avskyr islam, som avskyr Irans stöd till Palestina. Jag tycker det är rätt genant.

    Jag hatar nazismen, men om de vill delta i demonstrationen, vem bryr sig? Kommunismen har kostat många fler liv än nazismen, ska man förbjuda dessa att delta? Människor har mördats i Islams namn, ska man stoppa muslimer från att delta? Man kan inte stoppa folk från att delta i en demonstration bara för att de kanske har andra värderingar eller agendan …

    Adler är en sionist som brukar ränna runt på nätet och störa allt och alla som skriver emot Israel. Om någon vet hur man får pengar och hur mkt från Israel, så är det han …

  10. DZ
    2009-09-21 kl. 20:56

    Problemen med ditt inlägg är nog större än du anar, Knut. Det här kan ju mycket väl bli ditt genombrott i bloggosfären och då kanske det vore på sin plats att fråga sig om det är detta du vill bli ihågkommen för.

    Jag minns ditt rappa inlägg i våras efter att tre medlemmar i RKU (KPs ungdomsförbund) blivit överfallna av ett tiotal nazistsympatisörer. Där kunde man mellan raderna läsa att det nog var RKU-arnas eget fel att de blev misshandlade. Deras åsikter och agerande var ju provocerande, inte bara för nazisterna utan i någon mån även för oss andra. Förmodligen var väl detta också att karaktärisera som ett “hundslagsmål”.

    När du nu återupprepar temat ett halvår senare är vittnesbilden ungefär densamma, dvs det är politiska aktivister (nu Lasse Wilhelmson) som blir angripna utanför talarstolen eller manifestationen. Något “slagsmål”, i någon rimlig betydelse av ordet, synes inte ha förekommit utan det är i båda fallen fråga om typiska överfallssituationer. I våras gav sig fega angripare snabbt iväg så fort det stod klart att de angripna började försvara sig och nu upphörde angreppet när propagandamaterialet rivits i strimlor och förstörts.

    I stället för att skadeglatt tala om “hundslagsmål” tycker nog jag det vore bättre om vi stärkte fronten mot de som hellre vill slåss med nävar och batonger än med ord och argument. Det demokratiska samhället synes behöva försvaras i många sammanhang, även där man minst anade det.

  11. Anders Püschel
    2009-09-21 kl. 21:01

    På vilket sätt är den påstådda antisionistiska klubben högerextrem? Och om den nu är det, vad är då felet med det? Den hittills existerande Palestina-rörelsen verkar ju vara lika extrem, fast åt vänster. Inget utrymme där för oss “högerextremister”, således.

    Tycker Lindelöf fortfarande inte att man bör fördöma motdemonstranternas angrepp på Palestinademonstrationen igår?

  12. Sixten Andréasson
    2009-09-21 kl. 21:19

    Nej. Knut, jag håller inte med. För det första tonläget. Hundslagsmål mm.
    Och denna halvt hysteriska ton mot “fiender” som Muhammed Omar och Lasse Wilhelmsson. Beröringsångest?

    För det andra, i dagens Sverige, vilka är farliga för yttrandefrihet och det demokratiska samtalet. I motsats till dig och många andra ser jag våldsbenägna vänstergrupper som AFA, diverse trotskister samt vissa exiliranska grupper som de verkligt farliga.

    De har det gemensamt att de drivs av en blind fanatisk uppfattning att de har absolut rätt, så långt driven att de anser det rätt och riktigt att använda våld. Inte bara förstöra andras demonstrationer utan också få slå “nazister” på skallen eller sparka ner dem.

    Mycket oroväckande. Tänk efter, vilka står för den mentalitet, som liknar den i Tyskland på 20- och 30-talet!

  13. 2009-09-21 kl. 21:31

    Bahlool!
    Jo det är möjligt att jag är helt fel ute och att Omar och Wilhelmson har fattat vad som verkligen pågår i världen och i Sverige. Men jag tror inte det. Jag har sett för mycket virrpannor för att inte känna igen de enklaste tecknen på förvirring. Jag representerar bara mig själv på denna blogg. Jag tycker motdemonstrationen var skadlig och förvärrade situationen. Men det finns många så kallade vänsteraktivister som brukar vara pigga på direkta aktioner. Dem försvarar jag inte. De förutsätts för att spelets dramaturgi – nyttiga idioter även de alltså. Vem Adler är har jag ingen aning om.

  14. 2009-09-21 kl. 21:45

    DZ!
    Frivilliga eller lejda provokatörer, finns det mer av än man kan ana. Dessa överslag i trosviss kamp misstror jag. Omars tal (20 sep) är välformulerat, men mest snömos. I dagsläget är det mycket lätt att drabbas av noja. Världen är svårbegriplig minst sagt. Har ägnat mycket tid genom åren till meningslösa diskussioner med både stålhårda errare och teoretiska trottar. De hade alltid allt klart för sig. De tvekade aldrig. Men inte fan hade dom rätt. Nu är det högerextrema islamister som höjer blicken mot trosvissa drömsyner – långt ovanför folkens huvuden.

  15. 2009-09-21 kl. 22:02

    Sixten!
    Tonen kan man förstås ha synpunkter på. Men läget är allvarligt. Vänserprovokatörer är ett gissel och ska också bekämpas. Motdemonstrationen var skadlig och äppelkastning från kulturhustaket är farligt. En vettig vänster faller sönder medan nynazister förenar sig med islamister. Vem kunde ana dessa allianser för ett par år sedan? I vassen ruvar Sverigedemokrater och urvattnade riksdagaspartier som skickar soldater till Afghanistan och organiserar övervakningen. Målet att skapa kaos (som Tyskaland på 30-talet).

  16. Jesper
    2009-09-21 kl. 22:12

    Jättebra Knut! Var palestinierna behöver är folk som tassar på tå och aktar sig noga för att kunna bli kallade för antisemiter. Det råder ju inga tvivel om att Israels angrepp mot palestinierna är betydligt lättare att tas med än människor som inte bara tar avstånd från Israel utan även från hela judenheten. Tänk att ha en sådan fräckhet att man kan dra paralleller mellan Israel och judar i andra länder. Något sådant samarbete finns ju överhuvudtaget inte. Palestina blir nog fritt om alla bara kunde sluta misstänkliggöra Israel.

  17. 2009-09-21 kl. 22:33

    Förstår inte ditt inlägg. Jag anser att staten Israel är krigsförbrytare, varken mer eller mindre. Men jag kopplar inte detta till judendomen. Alla israeler är förresten ju inte judar.

  18. 2009-09-21 kl. 22:39

    Nu har inga vänstergrupper, dvs trotskistiska grupper fysiskt angripit Al-Qudsdemonstrationen. Att påstå det är lögn. Det har fastslagits att några har kastat ägg och äpplen, vilket är förkastligt, men inte alls fastslaget att det skulle vara trotskister eller anarkister.

    Det är tragiskt att läsa hur Sixten liksom många av de gamla vänsteristerna verkar totalt okunniga om nazisternas frekventa våldsterror mot folk på gatorna. Visserligen är det vänsterfolk, invandrare och homosexuella som misshandlas – och mördas, och kanske inte några Sixten känner … Hur annars kan han komma med en så stollig analys att det är vänsterfolk som skulle vara farligare än nazister?

  19. DZ
    2009-09-22 kl. 1:14

    Läs igen, Knut! Jespers inlägg är ju glasklart! Fast ironi, förstås! Och det brukar ha svårt att gå hem på webben.

    När du tittar igenom ditt svar till Jesper en gång till kan du fundera på om det finns några icke-judiska israeler, som stöder staten Israels sedan mer än 60 år pågående krigsförbrytelser? Och även om det inte heller är så att alla judar är israeler har de i alla fall rätt att bli detta genom att bli medborgare i staten Israel. Säger kanske detta något lite i alla fall om denna stats koppling till judendomen?

    Kan vi inte fundera lite konkret i stället för att hemfalla till allmänt gnäll över att “världen är svårbegriplig” och “meningslösa diskussioner” blir följden av att vi försöker förstå den tillsammans med andra? Är all vår strävan till kunskap futil och ouppnåelig om vi dväljs bland folket och elitistisk om vi söker höja blicken lite från hundperspektivet?

  20. 2009-09-22 kl. 7:07

    Det var fullt av rödingar på den “iranska” sidan av polisavspärrningarna.
    Jag såg folk från Syndikalistiska Ungdomsförbundet, International Solidarity Movement och Rättvisepartiet Socialisterna såväl som antifascistiska grupper som AFA och Revolutionära Fronten.

  21. pjotr
    2009-09-22 kl. 13:08

    Det finns en viktig skillnad i ställningstagandena här, och det är de som i ord eller handling accepterar att tolkningsföreträdet i palestinafrågan och rasstatens folkmord på icke-judar, tillfaller sionisterna själva och deras hysteriska anhängare i press och politik här i Sverige, och de som inte gör det och därmed riskerar att få både namn och karriär ödelagda.

    Jag kan därför förstå ditt ställningstagande (eller din egentliga brist på ett sådant) men jag kan inte förstå varför du då lånar ut dig som en “nyttig idiot” (ditt eget uttryck) till motståndarlägret och gör hätska utfall mot dessa som agerar.

  22. Mattias
    2009-09-22 kl. 13:22

    Jag undrar om inte Mohamed Omar är en klassisk agent provocateur, finansierad av Säpo, Israel eller Iran. (det är många som gnuggar händerna just nu)

    Eller handlar det bara om en fullständig intellektuell och politisk urspårning?

  23. 2009-09-22 kl. 13:56

    pjotr!
    Huvudsidan i palestinafrågan är utrikespolitisk, inte inrikespolitisk. Att våga vara svesnkt politiskt inkorrekt verkar vara huvudsidan för dig och många andra. Här finns en samsyn med de högernationella. Min karriär är slut, jag är fri pensionär.

  24. 2009-09-22 kl. 14:02

    Mattias!
    Det senare tror jag. En del låter sig inordnas i destruktiva mönster helt frivilligt. Men osvuret är bäst. Personligen sörjer jag Omars urspårning och vill tro att det kan rätta till sig. Han har ju hela livet framför sig.

  25. Boris Karloff
    2009-09-22 kl. 14:07

    Fullt av rödingar? Ja, men också fullt av pro-israeliska folkpartister som Gulan Avci. AFA måste ha haft svårt. Vilket tåg ska de kasta ägg på?

  26. Sixten Andréasson
    2009-09-22 kl. 15:01

    Kristoffer!
    Jag fördömer våld på gator och torg – vilka som än utför det. Men det är en uppgift för polis och rättsväsende att skydda folk mot vålsverkare och lagföra och döma förövarna.

    Inte att vänstrister i sin tur “ska ta lagen i egna händer” och attackera politiska motståndare. Inte heller angripa demonstrationer med motdemonstrationer. Om vänsterfolk med all rätt vill demonstrera måste de också tillåta och respektera andras demonstrationer. Annars kommer det att gå åt helvete med vår demonstrationsrätt. Och vilka förlorar mest på detta?

    Är gammal nog att minnas att denna våldsbenägenhet i huvudsak saknades inom vänstern – har kommit på senare decennier.

    Det tragiska är att du, Kristoffer, inte kan frigöra dig från detta. Har nog samband med att du trots din goda analysförmåga, inte ännu har lyckats skingra de trotskistiska dimmorna. Vill dock inte uppge hoppet om att så ska ske.

    Du (och andra) kan visa antiimperialistiskt sinne genom att delta i Afghanistanveckan 5-10 oktober som anordnas av FiB/Kulturfront, Kvinnor för fred och Föreningen Afghanistansolidaritet. Aktiviteter sker inte bara i Stockholm utan på flera platser i landet. Finns att läsa om på https://wwww.afghanistan.nu

    Om tillfälle inte ges att medverka kan man stödja genom att skicka pengar till pg 33 13 24-4.

  27. 2009-09-22 kl. 21:52

    Jag var där. Den ende som jag såg kasta något var definitivt en iranier som jag (inte helt bergsäkert) vill sortera in bland det monarkistiska gänget där. Det var nog de som förde mest oväsen och betedde sig mest oborstat. Vad andra har förklarat så handlar det om rasistiska attityder från vissa iranier mot araber och andra “mörkhyade”. Inte att de skulle vara demokrater eller så. Även om jag inte är förtjust i herrar Omar och Wilhelmson har de ändå rätt att tala. Om man inte kan höra vad de säger, hur kan man då vara säker på att de säger något fel?

  28. 2009-09-22 kl. 22:41

    Du har förstås helt rätt. Jag har inga höga tankar om dessa monarkistiska exiliranier. Och visst har Omar, Wilhelmson och alla högerextremister rätt att yttra sig. Att störa deras demonstration är faktiskt olagligt.

    Men, jag stöder inte Omar/Wilhelmsons demonstration. Jag ser den som splittring och politiskt korkad. Deras agerande gynnar Israels folkfördrivning av palestinier. Det är bakgrunden till att jag skrivit.

  29. Sixten Andréasson
    2009-09-22 kl. 22:55

    Bra, Björn. Men varför skriver du “herrar Omar och Wilhelmsson”. Så skriver du väl inte om mig? Herr Andréasson?

    När du har läst Muhammed Omars tal på hans blogg, vad har du för invändningar? Är inte talet det viktiga? Inte dessa skymfande tillfällen som före demonstrationen har kastats ut som “brunfärgat” och “nazism” och går “Israels ärenden” och de bryr sig inte om palestinierna mm.

    Du och jag – gamla uvar – bör väl se igenom det gamla. Ska Hitlerfascisternas behandling av judarna skymma för all tid sionisternas (Israels) fruktansvärda och pågågende förbrytelser mot palestinierna. Du har väl också läst Ilan Pappe?

  30. Daniel Lundgren
    2009-09-25 kl. 15:08

    Roligt att du skriver så vettigt om antisemitism och splittring av vänstern. I en diskussion som vi hade för ett och ett halvt år sedan så hävdade jag att man som aktivist måste välja vilket motstånd man stödjer i Palestina, demokratiskt, sekulärt, vänster eller religiöst fundamentalistiskt och antisemitiskt, och att det faktum att en motståndsrörelse är folkrättsligt legitim inte per automatik innebär att man aktivt måste stödja just den motståndsrörelsen. Ofta måste man göra ett val. Har du nu också kommit till den insikten?

  31. 2009-09-25 kl. 21:32

    Man måste alltid göra val. Ibland är de svårare. Att tvingas välja bort Omar och hans nya proselyter är inte lätt. Men det styrs inte av de trubbiga kriterier (principer) du radar upp. Det beror på att jag bedömer att al-Qudsvägen får till konsekvens att Israel vinner ännu mer terräng. Människor i allmänhet är rädda för trosvissa allvetare. De flesta vänder sig från dem, tycker det är otäckt. De vet att världen är komplicerad. Därmed försvagas solidaritetsrörelsen. Jag tänker ganska pragmatiskt.

  32. Daniel Lundgren
    2009-09-26 kl. 18:03

    Jag tror mig också tänka tämligen pragmatiskt. Just på pragmatiska grunder måste resonemang av typen min fiendes fiende är min vän grundligt ifrågasättas. Mer än en gång har den fiendes fiende som valts till vän ätit upp den som valt den till vän vid första bästa tillfälle. Minns kommunisterna under den iranska revolutionen mot shahen.

  33. DZ
    2009-09-26 kl. 21:13

    Och medan Daniel Lundgren med pincett plockar upp varje motståndsperson, man som kvinna, och placerar denne under míkroskopet för att sedan, ånyo med pincettens hjälp, placera motståndet i rätt fålla (för att stödja eller för att ta avstånd från eller under avvaktan) fortgår folkets kamp mot de imperialistiska förtryckarna; i Irak, i Afghanistan och givetvis även i Palestina: – Vi behöver stöd! Men från Lundgrens telefonsvarare hörs bara: – Var god vänta! Utvärdering av motståndet pågår!

    Eller var det något annat du ville säga?

  34. Daniel Lundgren
    2009-09-27 kl. 12:48

    Bästa DZ: jag är minst sagt van vid den typ av billiga vulgärmaoistiska sarkasmer som du levererar, och om jag får önska något i syfte att utveckla debatten skulle det vara ett något mer utvecklat resonemang från din sida. Use yor mentality, wake up to reality. Hamas och PFLP är alltid rörande överens? Motsättningar är skenbara? Det är bara att vara för allihop på en gång? Lycka till!

  35. 2009-09-27 kl. 13:47

    Till D Lundgren och D Zackrisson!
    Gör nu inte som vanligt, d v s börja kasta skit i form oförskämdheter och/eller sarkasmer. Inte för att jag efterlyser någon slags högre debattmoral, men belysningen på sakfrågorna ökar aldrig (sällan) på detta sätt. På denna blogg är är det jag som bestämmer och kommer inte att släppa fram inlägg som jag inte tycker lyfter sakfrågor framåt eller uppåt. Välkomna igen.

  36. Erik
    2009-10-01 kl. 17:53

    Vänstern idag tycks ha två högst besynnerliga karakteristika: de förökar sig via delning och de äter sina barn …

    Efter att ha sett vad ni håller på med är jag snart redo att formulera ett gudsbevis!

    Hälsar en borgerlig observatör.

  37. DZ
    2009-10-06 kl. 3:05

    Daniel!
    I ditt andra inlägg pekar du på ngt viktigt. Men det rör ju lite andra frågor, än de du tog upp i ditt första inlägg. Vi är säkerligen överens om att “femte-kolonnare” inte bör stödjas i solidaritetsarbetet, men det har ju inte varit frågan om det tidigare i Palestina. Med stödet från USA m fl till “Palestinska myndigheten” (som inte har något mandat av det palestinska folket, nota bene) har det tyvärr för första gången skapats förutsättningar för sådant även där.

    Jag håller annars i princip med det Knut säger om “trubbigheten” i dina principer från första inlägget. Däremot drar jag andra slutsatser än vad han gör, vilket bl a framgår av debatterna på FiBforum. Rekommenderar dig att gå med och kolla och diskutera där också!

  38. Daniel Lundgren
    2009-10-06 kl. 12:41

    DZ!
    Det finns så mycket att nysta vidare i här att detta nog med en viss nödvändighet får bli en rätt allmän kommentar: Jag anser att FiB:s inställning till nationellt självbestämmande på många sätt är sund, av de gamla parollerna “USA ut ur Vietnam” och “Fred i Vietnam” föredrar jag till exempel självklart den förra. Varje folk har rätt att bestämma över sig självt och förvisso är kolonialismen alive and kicking i aktuella USA-ledda missioner för att “rädda mörka kvinnor från mörka män” etc.

    Jag instämmer i att krafter som i etablerade västliga media utmålas som moderata, demokratiska etc. ofta intar en position av femtekolonnare vilket gör dem helt omöjliga på hemmaplan oavsett hur mycket de backas upp av olika etablissemang i väst. Fatahs agerande för att stoppa FN-rapporten är till exempel en katastrof. Det jag ser som mest problematiskt i vad som verkar vara majoritetsståndpunkten i FiB (se till exempel debatten på debattsidorna i senaste FiB om iranfrågan mm) är tendensen att rekommendera tystnad om övergrepp bland USA:s och allierades motståndare med motiveringen att vi inte vet nog om förhållandena på plats. Som jag ser det är det en argumentation som biter sig själv i svansen i och med att det i praktiken blir ett okritiskt stöd till aktuella motståndare till USA med allierade: att tiga är också att ta ställning; och om man nu inte vet nog mycket för att ta ställning, hur kan man då ta ställning på så sätt?

  39. DZ
    2009-10-07 kl. 0:37

    Daniel!
    Som jag ser det bestäms om man är en “femtekolonnare” av vems order man tar, folkets eller ockupantens! Och det är givetvis inte alltid så lätt att veta, men då får vi plocka fram vår egen analysförmåga och ställa vårt resonemang till allmän debatt.

    AL QUDS-kommittén gör detta och det är en bra sak. Vi bör stödja deras rätt att offentligen formulera och propagera för sin ståndpunkt. Kritik mot denna bör vara saklig och utgå från de framförda resonemangen. Inte som FiB/Ks ordförande utfärda privata bannbullor och tydligt visa dålig insikt i vad motsättningarna gäller.

    Vår uppgift är inte att genom ensidiga och ogrundade ställningstaganden, till förmån för någon av sidorna i den äntligen frisläppta debatten inom solidaritetsrörelsen, öka motsättningarna och splittringen. Tvärtom bör vi lyfta fram sakargumenten och söka efter vägar att få olika åsikter att rymmas inom en enad front.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.