Äntligen ett parti som förstått vad de individuella utvecklingsplanerna i skolan (IUP) ska vara för typ av handlingar. Låter det byråkratiskt? Ja kanske det, men det är fan så viktigt för föräldrar och elever att detta blir klarlagt. IUP blev obliatoriska 2006. De ska upprättas för alla grundskolans elever varje termin. Där ska bland annat framgå vad eleven har för problem och vad man ska göra åt problemen. Skolan, föräldrar och elever ska ta sitt ansvar och om möjligt klargöra detta i IUP:n som ett slags kontrakt. Konstruktiv värdering av elverns arbete alltså. Så är det tänkt. Skriftliga omdömen, eller underlag för sådana i alla fall.
Om IUP har det, liksom om betyg, rått stor oenighet. Bland annat för att skolans många betygsmotståndare ivrigt betrakat IUP som ”upprättade handlingar” i sekretesslagens mening och att de därmed blir ”allmäna” och offentliga. Det innebär att det i våra skolor finns en oerhörd massa handlingar med uppgifter om enskilda elever och indirekt om deras familjer, som alltså är offentliga. Mot det här har jag fäktat i snart 10 år utan framgång.
Tills idag, då jag studerade Socialdemokratiernas stora skolmotion (2008/09:Ub591 Investering i kunskap), som lades fram i riksdagen nu i höst. Där läser jag plötsligt:
”De individuella utvecklingsplanerna skall utvecklas till ett kontrakt mellan skolan, eleven och hemmet. Med den individuella utvärderingen som grund ska skolan skriftligen precisera vilka insatser som görs för att stödja elevens kunskapsutveckling och eleven och hemmet ska tydliggöra vilka insatser de avser att göra för att ta sin del av det gemensamma ansvaret. Kontraktet är en del av dialogen mellan elev, hem och skola och skall inte betraktas som en offentligt upprättad handling [fetstil av mig].”
Äntligen någon som förstått problemet. Sent ska syndaren vakna, men bättre sent än aldrig.
Läs vad andra bloggare skriver om IUP, individuella utvecklingsplaner, skolpolitik, skolpolitik, Socialdemokraterna