I en klart lysande artikel på DN-debatt 2008-03-09 sopar hjärnforskaren Martin Ingvar banan med 30 års skolpolitik. Han skjuter in sig på barns hjärnor, de är bättre än vuxnas. I Sverige har vi kastat resurser i sjön genom att inte prioritera plugg och att inte ha ett vettigt betygssystem genom hela skolan. Särskilt drabbade är arbetarklasspojkar från landet. ”Den förväntade förvärvsförmågan för en pojke ur arbetarklass född på landet i Sverige visar inga glada siffror, särskilt för oss som vill ha ett fungerande välfärdssamhälle.”

Bra! Så är det och så har det dessutom varit länge. Skolan är redan sönderslagen till en multiparallell anrättning för individuella smakriktningar. I en lite nisch finns också plats för denna Martin Ingvars goda skola. Den håller redan på att etableras genom TV-programmet Klass 9A. Till arbetarklassen på landet kommer den inte att nå.

Alltså, det nya friskolesystemet är det stora sveket och konsekvensen av allt det som Martin Ingvar så väl beskriver. Artikeln kommer alltså lite sent.

Föregående artikelSexualudervisning behövs och fungerar
Nästa artikelVarifrån kommer skolvåldet?
Knut Lindelöf
Redaktör för lindelof.nu, skribent och författare. Pensionerad mellanstadielärare och skolledare. Bosatt i Uppsala.

Välkommen! Håll god ton. Inga personangrepp!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.