”Jag anklagar er för att svika ert ansvar”

Så här såg det ut i Stockholm 2003 när minst 100 000 ville stoppa Irakkriget. Men det gick inte. Vem ska mobilisera nu för att stoppa ett storkrig med Ryssland?

Så här såg det ut i Stockholm 2003 när minst 100 000 ville stoppa Irakkriget. Men det gick inte. Vem ska mobilisera nu för att stoppa ett storkrig mot Ryssland?

Jag återger här ett mejl från Britta Ring till Studio Etts redaktion kvällen 9 feb 2015:

Det är djupt deprimerande att lyssna på P1:s nyhetssändningar och (utrikes)politiska kommentatorer, när man som jag upplevde andra världskriget som barn och har följt den politiska och militära utvecklingen i världen sen dess. Sen ett antal år tillbaka drivs en utpräglad upptrappning av alla konflikter som USA är inblandade i – vilket betyder de allra flesta. Upptrappning av motsättningar är ingen bra konfliktlösningsmetod, men det existerar liksom ingen annan – i varje fall inte hos de politiska kommentatorer som våra vanligaste massmedier anlitar, inte heller hos public service, som vi har rätt att ställa krav på.

Det är USAs intressen i världspolitiken, USAs version av den stora verklighetsberättelsen som styr informationen till läsare, lyssnare och tittare. Och för närvarande handlar den om att söndra och härska genom systematisk upptrappning av alla möjliga konflikter som kan krossa – bokstavligen – de stater och ledare som står i vägen för USAs intressen.

När började ”problemen” med Rysslands – och den av USA utpekade skurken Putins – aggressivitet? De började i och med USAs inblandning i Ukrainas inre angelägenheter via National Endowment for Democracys infiltration för ett antal år sen, som kulminerade i det stora upproret på Maidan och den högerextremistiska väpnade kuppen 22 februari, som fällde den sittande regeringen och installerade en kuppregim med starkt nazistiskt inslag. Som omedelbart godkändes av USA och väst, trots den fredliga överenskommelse om regeringsskifte under ordnade former som hade slutits dagen innan. Observera: hårda fakta, som därefter har mörkats, bl a av public service. Avskyn mot de gamla oligarkerna och korruptionen var stor. I stället har demonstranterna fått nya korrumperade oligarker, en ekonomi i kaos med EU-styrt kommande stålbad och ett inbördeskrig. Ingen revolution direkt.

Ukraina är ett delat land, som alla vet, inte minst USA, som satsade på att motsättningarna efter kuppen skulle skärpas. Den östra rysktalande delen som stött den avsatte, demokratiskt valde (obs) presidenten godkände förstås inte kuppregeringen och begärde politiskt självstyre, vilket besvarades med krigsförklaring av kuppregeringen, som förklarade de oppositionella medborgarna vara ”banditer” och ”terrorister”, som skulle slås ner med våld. Istället för denna upptrappning av konflikten kunde man ha börjat med att inleda försök till samtal, då hade den militära konflikten kunnat undvikas. Men det låg förstås inte i den store inspiratören USAs intresse. Allt var Putins fel!

Ryssland å sin sida såg hur USA/Natos militära inringning kom allt närmare inpå livet och konkret hotade att stänga landet ute från Svarta havet, när den strategiska marinbasen på Krim plötsligt befann sig i ett aggressivt ryssfientligt grannland som var på väg in i Nato. Därför var Ryssland tvingat att i rent självförsvar införliva Krim, vilket naturligtvis USA mycket väl visste. Chans till upptrappning! Stort hallå om Rysslands invasion i Ukraina och territoriella aggressivitet. Nu var grannsämjan mellan de båda länderna bortblåst och upptrappningen kunde fortsätta med allt hårdare anklagelser om rysk aggression och militärt hot mot grannländerna.

Ukrainas armé är dåligt utrustad och stridsviljan att skjuta på de egna medborgarna låg, men det avhjälptes med inslag av entusiastiska frivilligbataljoner under nazistiskt och högerextremt befäl. Deras framfart i östra Ukraina rapporteras förstås bara i ryska medier och finns bara där, eftersom det enligt svenska utrikeskorrar och kommentatorer handlar om ren desinformation … I svensk public service intervjuas de, hövligt och objektivt, som sig bör, utan några otrevliga anspelningar på deras ideologiska drivkrafter. Kom inte med beskyllningar för att mörka! Nazisterna i Ukraina är inte som andra nazister – om de finns …

Inbördeskriget har bara förvärrats och Ryssland är indraget. Kraven och förväntningarna på hjälp från den rysktalande befolkningen i östra Ukraina med starka band till Ryssland gjorde det omöjligt att stå utanför. Dessutom fanns förstås fördelar att vinna, även för Ryssland, på en styrkedemonstration från ”separatisternas” sida. Men Ryssland har ett starkt intresse av eldupphör, om det inte sker på förödmjukande villkor. Vilket USA inte har, eftersom dess strategi går ut på att förödmjuka Putin och provocera honom till allt aggressivare utspel för att hans ställning som rysk ledare ska undergrävas. Sanktionerna mot Ryssland, pådrivna av USA och motvilligt accepterade av EU har samma syfte, fastän alla inser, naturligtvis även Obama, att Putin aldrig skulle ge efter för sådan förödmjukande utpressning. Och ryssarnas politiska uppslutning kring Putin ökar pga trycket utifrån, men utrikeskorrarna intervjuar medelklassopponenter i Moskva.

Allt handlar om upptrappning. Och nu senast insinueras utan invändningar i svensk public service att Ryssland/Putin av uppblåsta storhetsdrömmar skulle vara berett att invadera vilket land som helst i sin omgivning – senast idag en viss Karlis Neretniekis, en gammal krigisk fördetting från Försvarshögskolan. Det finns ingen som helst logisk anledning till sådana misstankar. Studio ett medverkar till ren och skär krigshets.

Röster som manar till nykter eftertanke, avspänning och försök att hävda gemensamma intressen av fredligt samarbete mellan de europeiska länderna är inte välkomna till Studio ett, som nu förväntar sig krig.

Jag anklagar er för att svika ert ansvar. Det är en allvarlig anklagelse, eftersom ni har stor makt över den information som vi i egenskap av medborgare i ett demokratiskt land behöver för att kunna förebygga ett krigsutbrott i vårt närområde, som vi mycket väl själva kan dras in i. Vad jag som medborgare förväntar mig är att ni självständigt granskar alla parters intressen och agerande i de aktuella konflikterna och ger mig en balanserad och saklig information i enlighet med god journalistisk sed. Varken mer eller mindre.

Och kom inte med insinuationer om ”USA-hat”, innan ni själva har besvärat er med att granska USAs intressen och agerande i sammanhanget!

Britta Ring

Studio Ett svarar så här:

Hej Britta och tack för ditt långa brev.

Studio Ett och andra program har många gånger diskuterat Ukrainas kris från olika vinklar och med många olika röster och det är nästan omöjligt för de flesta lyssnare att ha en fullständig överblick. Just igår diskuterades oron för krig och krigshets. Vi hade planerat ett längre samtal med fler medverkande men på grund av tidsbrist – Studio ett är ett  direktsänt program och ibland hamnar vi i tidsnöd – så var vi tvungna att korta samtalet.

Du har rätt i att det hade varit bra med ett mer balanserat samtal och jag tycker att programledarna verkligen försökte leda bort från krigshets i sina frågor, men det kunde kanske har gjorts ännu bättre.

Jag är ledsen över att du reagerar så starkt och tycker att vi svek vårt ansvar, men jag är säker på att olika röster har kommit fram i debatten över tid och vi fortsätter att bevaka Ukraina med nya inslag och nya samtal  framöver.

Med vänlig hälsning
Margareta Svensson

Och vad ska man säga om detta svar? Möjligen kan man ana att de skäms en smula över hur de behandlade Ukrainafrågan just den 9 feb 2015. Men saken är betydligt allvarligare. Britta Rings kritik är minst sagt befogad. Public service bidrar till upptrappningen runt Ukraina.

Bloggportalen: Intressant
Andra bloggar om: , ,

  16 kommentarer for “”Jag anklagar er för att svika ert ansvar”

  1. Lars Östberg
    2015-02-10 kl. 18:36

    Ukrainas styre före avsättandet var ju endast Moska-marionetter. Folket ville närma sig Europa, men presidenten närmade sig Ryssland istället. Människor i Ukraina längtar efter marknadsekonomi, självständighet och välfärd. Protesterna på Maidantorget var logiska ur den synpunkten.

    Det går också att förstå Putins indignation över att USA styr och ställer lite som de vill i Mellanöstern. De har baser över hela jorden och lägger sig dessutom nu i konflikten på hans bakgård som han nog upplever det.

    Putin, som varande en diktator, betraktar nog bara Ukraina ungefär som vi ser på t ex Jämtland. Det tillhör moder Ryssland helt enkelt …

    Putin borde dra tillbaks trupperna och satsa på goda affärsförbindelser med det nya självständiga grannlandet, som förhoppningsvis borde kunna hålla val så snart kriget är över.

  2. 2015-02-10 kl. 19:48

    Lars!
    Putin är demokratiskt vald. Hur kan han vara diktator? Förklara för mig. Hur kan det komma sig att varje gång ett valresultat inte är nöjaktigt ur USA/EU-perspektiv så förvandlas en folkvald statsledare till diktator.

    Putin representerar inte en politik som jag står för, men han är vald av ryska folket. Hur kan han vara diktator?

  3. Ulla Malmsten
    2015-02-10 kl. 20:57

    Den ekonomiska situationen i Ukraina är katastrofal, alla från Ukraina som jag talat med, i min förort, kan vittna härom. Den dåvarande Sovjetrepubliken, var en av de mer välmående delarna av forna Sovjet. I Dag har man sett sin ekonomi rasa ner på Zaires nivå, oligarker har snott år sig landets rikedomar, självklart fanns det anledning till stort missnöje! USA har, enligt Victoria Nuland, satsat 5 milliarder på ”demokratisering” (destabilisera landet enligt känt recept). EU hade förhandlingslösning 21 februari 2014, med sittande president. Sedan kom dödsskjutningarna, 80 personer dödade av krypskyttar (varav 15 poliser). Allt pekar på den ”högra sektorn”. Alla var skjutna med samma ammunition. I det kaos som uppstod stormades parlamentet. Presidenten flydde (besköts).

    En ”provisoriska regering tillsattes, efter att parlaments ledarmöter drivits på flykt och misshandlas. Den regering som tillsattes, hade Victoria Nuland (USA:s Europa ansvarige) valt en månad innan kuppen, avlyssnat samtal med henna och USA:s ambassadör. Det är det här som kallas ”demokrati” Fuck EU, yttrade hon också.

    Nu har dollarn gått upp och Euron ner. EU kämpar mot en ny ekonomisk kris. Rubeln sjunker och öppet krig hotar Europa. Stora delar av Ukraina har varit en del av Ryssland i hundratals år, 40-50-60% av befolkningen i Ukraina talar Ryska, Ukrainskan är lika nära som norska och svenska.

    Gogol var Ukrainare, Khrushchev var Ukrainare, länderna har en lång gemensam historia (utom västra delen som hörde till Österrike-Ungern). Den provisoriska regeringen, med Svoboda representanter USA, vill förbjuda Ryskan som officielt språk!

    ”Odessa massakern” där 40-50 civila mördas av nazister och fotbollshuliganer, får folk i östra Ukraina att resa sig mot regeringen i Kiev! Därför utlyste man autonoma områden, nu efter de omänskliga grymheterna, bomber mot civila, vill man ha autonomi. Svenska Nazister är i Ukraina och slåss, högerexstrema och nazister från när och fjärran, många unga ukrainare deserterar, vill ej döda landsmän.

    Ukraina är en tragedi, vi i Sverige kan åtminstone kräva av ”publikservice”, SVT och SR, skildrar Ukrainakonflikten ur EU-perspektiv. I Tyskland och Frankrike pågår en debatt, både kritik av handelskriget och USA:s krigs planer. Sverige har blivit en vasallstat åt USA (efter mordet på Palme). Hur demokratiskt är det?

  4. Ulla-Britt Niklasson Göteborgska
    2015-02-10 kl. 21:05

    Tack Britta Ring för ditt kanonbra inlägg – det är djupt deprimerande att dagligen höra i TV och radio den ensidiga rapporteringen där fascister av alla slag har fritt utrymme – aldrig någon djupgående debatt om varför det ser ut som det gör i världen idag! Jag skriver insändare varje dag och protesterar – att Sverige har en socialdemokratisk regering har inte gjort någon som helst förändring!

    Fascismen har dragit på stövlarna igen och ett tredje världskrig närmar sig – ett krig som med dagens vapen kommer att utplåna allt på jordens yta!

    Pierre! Här ovan säger att Putin inte representerar den politik han står för! Vem representerar den politik du står för?

    Vart skall man vända sig? Ekot Sveriges Radio? TV? Jag vet inte om mina protester och mejl kommer fram – hur vet man att breven kommer fram!

  5. Pingback: 10 feb |
  6. Leif Stålhammer
    2015-02-10 kl. 23:36

    Jag delar Brita Rings syn på hur Sveriges Radio rapporterar om läget i bl.a Ukraina. Svenska media deltar i stort sett helt i den USA -riggade analysen. Rapportörerna saknar kunskap och överblick och fungerar som megafoner för USA/EU:s intressen. Detta är ett stort elände! Snart har man skapat den ”berättelse” som behövs för att sätta i gång nästa krig. Minns hur man demoniserade Sadam Hussein, Khadaffi, Assad och Milosevic innnan man gick till angrepp. Nu pågår förberedelserna för att få opinionen med på ett anfall. För fredens skull! Det ser mörkt ut.

  7. Mats Larsson
    2015-02-11 kl. 9:50

    Britta Rings brev till Studio Ett är starkt. Jag minns frågan till samtliga partiledare i slutet av den traditionella valdebatten på fredagskvällen före valet i september 2014. Alla (från V till SD) gav exakt samma svar på frågan om Ukraina. Jag hade hoppats på en öppning från Sveriges sida mot Vitryssland, som vi fortfarande saknar diplomatiska förbindelser med, men som spelar en viktig roll i fredsförhandlingarna.

    Jag håller inte med Britta på flera punkter, men hennes för mig viktigaste avsnitt var följande:

    ”Inbördeskriget har bara förvärrats och Ryssland är indraget. Kraven och förväntningarna på hjälp från den rysktalande befolkningen i östra Ukraina med starka band till Ryssland gjorde det omöjligt att stå utanför. Dessutom fanns förstås fördelar att vinna, även för Ryssland, på en styrkedemonstration från ”separatisternas” sida.”

  8. 2015-02-11 kl. 12:45

    Ja läste att olika sjukförsäkringar m.m. i Ryssland ska tas över av privata bolag. Nyliberalism alltså. Inte något jag vill stå för. Här blir jag gärna rättad om jag har fel. Däremot vad gäller den eventuella inblandningen i Ukraina tror jag ju absolut mest på den ryska versionen. Det är vedervärdigt att se Elin Jönsson intervjua nazister i TV som om de vore demokratikämpar av något slag. Svensk TV och tidningar är under all kritik vad gäller den internationella bevakningen idag. Putin däremot, verkar ju utrikespolitiskt arbeta på en betydligt fredligare och jämlikare nivå än vad våra västimperialister gör. Det är troligen därför han är ”diktator” idag.

  9. Ulla-Britt Niklasson Göteborgska
    2015-02-11 kl. 17:06

    Pierre Stjernfeldt!
    Att sjukförsäkringar och annat skall tas över av privata bolag i Ryssland är väl som allt annat ett påfund som kommer från fascisterna inom landet – det är ju inget man kan kritisera Ryssland
    och Putin för och säga att jag håller inte med den politik som förs i Ryssland idag! Det låter lite knepigt, men hoppas du står på det ryska tappra folkets sida!

  10. Anders Persson
    2015-02-14 kl. 23:44

    Vart syftar USA/NATO/EU med sin personinriktade hets mot Putin, att utmåla honom som en galen, oförutsägbar diktator? Ty faktum är ju att det är det minsta han är – och däri ligger kanske problemet för USA/NATO/EU? Ty Putin och hans regering har ju hittills inte låtit sig provoceras av de ständiga förolämpningarna.

    Det har sagts att USA/NATO/EU med sin sanktionspolitik vill skapa socialt missnöje i Ryssland som leder till att Putin avsätts i ett folkligt uppror. Detta är lika troligt som att brittiska folket 1940 skulle göra Churchill skyldig till umbärandena under ”Blitzen” och störta honom.

    Men kanske anser olika fascistoida ultranationalistiska grupperingar i Ryssland att Putin och hans regering inte reagerat starkt nog på Västs provokationer? Kanske anser de att Putin & Co är för svaga? Detta vore i så fall ett skäl till en statskupp som skulle föra dessa ultranationalister till makten.

    Och dessa vildhjärnor skulle förmodligen svara på provokationerna på det sätt som USA/NATO/EU avsett, t.ex genom att uppegga de ryska minoriteterna i de baltiska staterna, beskjuta något stridsflygplan från NATO eller invadera Ukraina med reguljära förband?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *