Jansson & söner, bilverkstad med kultur

br-jansson-2

Fullkomligt begriplig ordning för den invigde.
Klicka för större bilder …

Går utvecklingen verkligen framåt i bilreparationsbranschen? Det frågar jag efter det jag just erfarit.

Bakgrunden är följande: I min relativt nya bil lät det plötsligt dunk, dunk under mina fötter så fort jag körde över en liten ojämnhet. Det började lite smygande för ett par månader sedan för att bli mycket tydligt och distinkt på senare tid.

Jag körde då till min märkesverkstad i Boländerna (industriområdet söder om Uppsala) och tog en kölapp i “kundmottagningen”. Jag hänvisades till den lilla sittgruppen med kaffeautomat – som på en bättre frisersalong (jag nämner av finkänslighet inget firmanamn). Efter en stund blev jag emellertid “mottagen” av en specialutbildad kundmottagare i företagets uniform och med en mobiltelefonadapter fastmonterad i vänsterörat.

Jag berättade om dunket och kundmottagaren fick genast ett bekymrat drag i pannan och meddelade att “det kan vara precis vad som helst” och att “vi” kunde sätta upp en tid för undersökning och reparation, men tråkigt nog kunde det inte bli förrän tidigast om två veckor.

Eftersom jag vid denna tänkta tidpunkt skulle bo i Östhammar, sju mil bort, framstod det hela som en logistiskt krånglig, tidskrävande och onödigt kostsam operation även miljömässigt. Så jag tackade för mig och rullade hem igen i min dunkade bil. Det var inget farligt att köra försäkrade kundmottagaren.

br-jansson-7

En fin gammal Vicky

Till Östhammar
Väl installerad i sommartillvaron körde jag i måndags in till mina gamla vänner bröderna Jansson på Jansson & Söner … i Östhammar. Jag känner dem båda, kände även deras far som gick kvar i verkstaden till långt efter pension, alltid lika svart av olja på overallen och på de stora yrkeshänderna.

I verkstaden stod förutom flera mer eller mindre isärplockade bilar även en fin duvblå moped av märket Vicky (minns ni den?) och en stor öppen alldeles nylackad skötbåt av klassisk Roslagstyp med en isärplockad motor. Bråttom att få allt i ordning innan strömmingen går till. Vid mopeden knäade broder Urban för att hjälpa den orolige ägaren att komma till rätta med vad som var fel.

br-jansson-4

Ett kasserat stablisationsstag ligger ovanför den blå plåten.

Nå, jag lade fram mitt “dunkproblem” för broder Ulf, som råkade få syn på mig när jag stegar in genom den öppna verkstadsporten. Han lyssnade och tog upp ett gammalt skitigt stag ur en hög bråte på cementgolvet och sa: “Här har du felet, ´stablisationsstaget´, med 95 procents säkerhet. Jag förstod inte, så jag sa att dunket lät som en trasig upphängning till avgassystemet. “Ok, kör in så kollar vi.”

Jag körde in ovanpå smörjgropen, vi gick ner och han ryckte och knackade i stag och balkar här och där, så petade han med fingret på ett fäste. “Här är det, packningen är slut.” Jag kunde knappt se annat än att han petat bort lite skit med fingret. “Det är garanterat det här staget. Jag beställer ett idag och du kommer in på torsdag så sätter vi dit det.

Idag är det torsdag, jag for in som avtalat och en halvtimme senare var det klart. “Jag skickar räkningen, det är enklast.” De har väl någon i släkten eller vänkretsen som sköter utskick och fakturering på deltid gissar jag. Och dunket var borta.

Vad är kvalité
Det är skillnad på företagare och företagare. Märkesverkstaden med sin kliniskt rena kundmottagning, sittgrupp och kaffeautomat helt avskiljt från verkstaden och dem som gör jobbet, gör sig bra på fotografi. Det skitiga ska hållas borta, arbetet ska döljas. Men, i den verkstaden blir timkostnaden skyhög för att betala all kringverksamhet och allt krimskrams. Du får som kund aldrig någon riktig koll på vad som görs. Dålig kvalité!

br-jansson-9

Urban i samspråk med en husbilskund om en växt han funnit i Spanien och som han nu driver innanför vindrutan i husbilen. Bra mot flugor hävdade han.

Bröderna Jansson däremot bemöter folk och deras bekymmer med kunskaper, erfarenheter och respekt. De uppför sig begripligt, gör hederliga jobb, tar rimligt betalt och har som verksamhetsidé att inte lura sina kunder. Urban Jansson förklarar: “Jag vill inte ha någon sitthörna med syntetiska palmer och kaffeautomat och jag behöver f-n ingen hemsida. Folk ringer hela tiden och vi gör ett hederligt jobb. Ja, flera har sagt att vi är den enda riktiga verkstaden som finns kvar. Nemas Problemas!”, sägar han och vänder ryggen till.

God kvalité, säger jag, men obegripligt för moderna företagsutvecklare. I denna verkstad finns en kultur, en folkets kultur om man så vill, som är på väg att försvinna, och som är obegriplig för kulturparnassens skönandar och andra som tappat fotfästet. Det är förresten det här som också fångas så väl i den utskällde Jan Lööfs bilder. 

Urbans yngste son jobbar nu också i verkstaden. En ny generation tar kanske över vad det lider. Det blir i så fall fjärde generationen. Ett utpräglat familjeföretag med kultur, traditioner och djup förankring i bygden.

Sensmoral:
En kliniskt ren och bekväm kundmottagning på din bilverkstad med välutbildade kundmottagare riskerar att bli en dyr historia för både kunden och samhället, medan en verkstad med lite skit i hörnen, fast med hederliga hantverkare med sunt förstånd mellan öronen, garanterar att jobbet blir gjort bra och effektivt, till glädje för alla inblandade, inte minst för samhället. Arbete och kultur i skön förening enligt min enkla mening.

Några bilder till. Klicka för större bilder…

  9 kommentarer for “Jansson & söner, bilverkstad med kultur

  1. Gert Eriksson
    2016-06-03 kl. 6:50

    Bra beskrivet!

  2. 2016-06-03 kl. 14:21

    Och för att den som är chef för den moderna härligheten ska få någon sorts uppfattning av vad han förväntas syssla med så måste han sätta siffror på allt som görs. Och hantverkspersonalen måste fylla i tidrapporter som tar hälften av deras arbetstid i anspråk. På så sätt kan man öka administrationen med 50% medan de som gör jobbet får mer och mer att göra.

    Douglass North beräknade på 70-talet att andelen transaktionskostnader hade fördubblats i USA mellan 1920 och 1970 – från 25% till 50% av hela ekonomin. Det slutade säkert inte där, men tyvärr vet jag ingen som har gjort en sådan beräkning senare än så.

    Med tanke på allt struntjobb som görs är det märkligt att ändå levnadsstandarden tycks ha gått upp sen ungefär 1970 – åtminstone har bostadsstandarden ökat och möjligen en del annat också. Men hur stor är potentialen? Produktionen har faktiskt fördubblats sen då, men inte har vi väl det dubbelt så bra? Läs mer här.

  3. Anders Persson
    2016-06-03 kl. 17:00

    Knut!
    Hade jag haft samma upplevelser som du hade jag skrivit en i princip identisk text som din. Men en annan epilog.

    Hur kan vi veta att “en kliniskt ren och bekväm kundmottagning på din bilverkstad med välutbildade kundmottagare riskerar att bli en dyr historia för både kunden och samhället”? Att du inte fick jobbet gjort med en gång kan ju bero på att kundtrycket är större i Uppsala än i Östhammar. Samma sak med priset även utan allt “krusidull” och “kundmottagande”. Och vad som sedan menas med “kostnader för samhället” måste du klargöra.

    Att din verkstad i Östhammar “med lite skit i hörnen, fast med hederliga hantverkare med sunt förstånd mellan öronen, garanterar att jobbet blir gjort bra och effektivt, till glädje för alla inblandade, inte minst för samhället” är ju bra, men kan man dra några långtgående slutsatser av det? Såvitt jag hört och sett finns det en hel del bilverkstäder som också har “lite skit i hörnen” men där jobbet inte alls blir bra gjort. Och hur sedan “samhället” kommer in i bilden får du återigen förklara.

    Knut, det är väl inte så att du gått och blivit miljöpartist på gamla dagar?

  4. Knut Lindelöf
    2016-06-03 kl. 18:15

    Anders P!
    Ingen fara. Miljöpartiet intresserar mig föga, dock intresserar mig både hantverksskicklighet och “tyst kunskap”, och jag misstror djupt konsulters “teambuilding, kick off- och värdegrundssnack”. Har sett för mycket av detta jum-jum.

  5. Gösta Ask
    2016-06-03 kl. 20:46

    Läste med stor behållning din berättelse om Jansson & Söner i Östhammar. Det är bra med yrkesfolk som kan sin sak, inte behöver göra sig till och är stolta över vad de uträttar. De finns kvar, ofta som familjeföretag.

    Stickans bilverkstad på Verkstadsgatan på Södermalm, reparerade folkabubblor, var ett sådant rekorderligt ställe. Jag har haft glädjen att nyligen vara i kontakt med ett annat, Motorreparationer i Kristinehamn, som renoverat dotterns Albinmotor.

  6. Jacob Spangenberg
    2016-06-05 kl. 12:07

    Mycket klok och träffande beskrivning av detta företag och deras ägare. Kan bara intyga alla superlativ! För att citera en kollega: Jag köper alltid Ford bara för att kunna använda mig av bröderna Jansson.

  7. Ingemar Eriksson
    2016-11-14 kl. 13:13

    Med tanke på Spangenbergs kommentar. Det var väl ett tag sen dom var märkesverkstad åt Ford. Bilbolagen ställer ju såna formkrav på sina verkstäder och bilhallar nuförtiden. Min första bil var en Ford, så jag har också varit kund hos Jansson, men för en tid sedan.

  8. 2017-05-23 kl. 20:13

    Kul och se att det finns folk i denna bransch som gör ett bra jobb. Vi behöver bilverkstäder med bra företagskultur som satsar på kund och kvalitet.

  9. Per-Åke L.
    2017-07-04 kl. 7:09

    Jag är kund kommer att förbli det med… dom är bäst.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.