Jag bor vid en ändhållplats. ”Min” station (Märsta, i Sigtuna kommun) är markerad allra längst ut, som en vissen kvist, på SL-kartorna över Stockholmstrafikens grenverk av linjer. Vi har en trång, nedklottrad vänthall med instabila öppettider. Vintertid pressar folk ihop sig inne i en liten Pressbyråkiosk för att hålla värmen. Kropp mot kropp, dunjacka mot dunjacka. Ändå är detta en viktig station eftersom den är ett nav för bussar och tåg till Arlanda, en av Sveriges största arbetsplatser. Även SJ:s Uppsalapendel som outtröttligt tuffar fram och tillbaka mellan Stockholm och Uppsala stannar här. Om än motvilligt och mycket hastigt. (Folk kliver mer eller mindre av – eller på – i farten). Men den stannar – och det är viktigt. Uppsalapendeln kör mellan Stockholm och Uppsala på halva tiden, jämfört med de sömniga lokaltågen. Den tidsvinsten är avgörande för många pendlare.
Om mindre än tre månader ändras spelplanen när Uppsalapendeln läggs ner. SJ:s affärschef, Jan Kyrk, tycker att det är ”jättetråkigt”. De 40.000 pendelresenärerna tycker att det är jättetråkigt. Alla som sliter med Arlandas miljöarbete tycker att det är jättetråkigt. Utsläppen från marktransporterna är en ständig knäckfråga. Vettig kollektivtrafik är en absolut nödvändighet för att hålla nere persontrafiken runt Arlanda, med sina 22 miljoner resenärer (2023) och 17.500 anställda. Med borttagen flygskatt kommer antalet att öka ytterligare. Trängseln inne på Pressbyrån vid min ändhållplats kommer att minska framöver. Kanske så pass att det går att få tag i en värmande kopp kaffe under spaningen efter nästa (sällsynta) tåg. Men det är en klen tröst. Till sist: Ett stort tack till alla er som läser nyhetsbrevet, kommer med glada tillrop och skriver några rader och berättar om era tankar kring olika ämnen. Det är uppskattat!
Lotta Isacsson
redaktör för Humorbrigaden
Först publicerad på huorbrigaden.se
Angående Uppsalapendeln. Det är helt otroligt att man samtidigt som man bröstar sig och utropar att NU GÖR VI STORSATSNING på infrastrukturerna, stryper en av de tätaste resvägarna! Själv bor jag i Nynäshamn, vet inte hur dom ska göra här, det går nästan inte att dra in mera (Pendeltåg halvtimmesvis dagtid), men vår direktbuss i rusningstid är ständigt hotad.
Är jag felunderrättad eller?
Finns det inte 2 tågförbindelser mellan Uppsala-Stockholm?
För den som vill öka sin kunskap om pendeltrafiken
rekommenderar jag detta.
Ägare, min favorittjej: Frances Tuuloskorpi
Det finns i princip 3 tågsystem för Stockholm-Uppsala, Mälartåg med kommunala subventioner som kör Stockholm-Uppsala över Arlanda, och SL-tåg i samverkan med UL, som kör alla stationer Stockholm-Arlanda-Uppsala med kommunala subventioner. Och SJ pendel som kör över Märsta i egen affär. Det är den som SJ rapporterar som olönsam. Det är god beläggning i högtrafik men flertalet åker på månadskort och betalar inte så mycket per resa och i lågtrafik är det mer gles beläggning. En nedläggning skulle ge sträcka Märsta-Knivsta utan trafik. Utöver detta finns fjärrtåg som kör över Arlanda. Rimligt är väl att all regional och lokal trafik Stockholm-Uppsala går in under samma kommunala hatt.
Lennart P!
Här kommer en lösning enligt dagens SVT-Text
sida 128-01
128 SVT Text tisdag 24 sep 2024
INRIKES I KORTHET 23 SEPTEMBER
Tågtrafik Mälardalstrafik tar över
den regionala tågtrafiken mellan
Uppsala och Stockholm efter SJ.
Bolaget planerar 80 avgångar mellan
städerna på vardagar och 72 avgångar
på helger. I augusti meddelade SJ att
den s.k. Uppsalapendeln läggs ner.
Inrikes 101 Utrikes 104 Innehåll 700