Katrine Kielos råder Juholt i Aftonbladet idag att satsa på skolan. Lärarna är en nyckelgrupp som måste bli mycket bättre än nu och utropar:
”Bra lärare är hela nyckeln, dåliga lärare förstör allt.”
Hon tycker bland annat att han ska lära av ett välgörenhetsprojekt i Storbritannien Teach First, som framställer sig som mycket framgångsrikt.
Välgörenhet är alltså vad som rekommenderas. Så långt har det alltså gått. Teach First kan vara mycket framgångsrikt i Storbritannien, men är det något för Sverige? Ja, när allt är kört i botten och stora delar av skolsystemet är helt förslummat, då får makthavarna väl ta till även välgörenhet för att skuldavlasta sig. Men det kommer bara att hjälpa punktvis.
För min del menar jag att Socialdemokratiska ambitioner bör gälla alla barn, inte bara de bäst och de sämst lottade. Alla verkar idag inne på att skolans problem är lärarnas fel. Klass 9A är väl det tydligaste exemplet på detta just nu. Det har visserligen alltid varit sant att goda lärare är nödvändigt, men idag är det trots allt mest en stor fet lögn. För även väldigt många goda lärare mals ner till dåliga och förbittrade lärare av vårt djupt depraverade skolsystem.
Vi har ju inte längre ett sammanhållet styrbart skolsystem. Lärare rusar runt och försöker finna ett litet ställe i lä, där de kan utöva lite vettigt lärararbete, som i alla fall gynnar några elever och skänker en smula arbetstillfredsställelse. Men det är en mycket nyckfullt tillvaro idag. Lärarna kan lika gärna hamna i en skärseld, där varken föräldrar, elever eller skolledning lyfter ett finger för att hjälpa och stödja. Vi är många som kan vittna, men intresset för de utmönstrade lärarnas historier är mycket ringa.
Ett lönesystem för lärare som premierar ”undervisningsskicklighet” framhåller hon som självklart. Men det har provats i många år, helt utan framgång. Det bör snarast möjligt avskaffas. Det är en av orsakerna till dagens skolmoras.
Bloggportalen: Intressant
Andra bloggar om: Katrine Kielos, lärare, Teach First, prestationslöner, undervisningsskicklighet, Klass 9A
Håller fullständigt med dig. (felstavning rättad 2011.03.29 kl. 10.26 KL.)
Ja, det måste väl vara skönt att få en och annan som ”fullständigt håller med dig” (bortsett från betygssänkande felstavningar, som jag själv fixar till då och då).
Eftersom jag skickade ledaren till dig för publicering på ”missa inte” på FiB/Ks nätupplaga blir jag lite upprörd. Du kan givetvis ha rätt med rent skolpedagogiska motiveringar, men det var ju inte huvudpunkten i Kielos’ ledare (knappast ens en bisats om man uttrycker det milt).
Kielos huvudangrepp är riktat mot ”skränvänstern”, som varit en oaptitlig grupp sedan valet (och kanske långt dessförinnan), med många företrädare inom Vänstern och Sosseriets ”vänster”-flygel, ofta företrädda av en del svavelosande ”revoluzzer”-agitatorer inom FiB/K. Hon utmanar enfalden hos dessa som skräms med ”Stora Stygga Högern” i stället för att formulera en egen FRAMÅTSYFTANDE politisk linje.
Och det går att säga i dag, efter att Håkan Juholt framfört det stora, av alla väntade, riktningsgivande talet vid helgens partikongress. För därav blev ju bara pannkaka, låt vara med mycket mera vispgrädde och hallonsylt än vad företrädarna Persson och Sahlin skulle vågat erbjuda.
Men om det inte räcker, vad gäller då? Om inte ”folket” vågar greppa ett fast tag om ledningen i ”klasskampen”? Kanske staten ändå är för stark? Vad får jag för allt mitt oegennyttiga slit? En kula i pannan?
Varför slutade Socialdemokratin att uppfostra medborgare? Varför hyllade man i stället slashasarna, som överlät ansvaret på andra? De som visste bäst och ”kunde” styra till allas bästa? Och lät de andra sjunka undan i medelmåttans ignorans, nöjda med att ”sköta sig själva” och på befallning välja den av valberedningen handplockade ledaren, lokalt som centralt?
Att missa dessa centrala frågor i denna viktiga ledare är tjänstefel, låt vara att Katrine Kielos kanske inte själv förstod vart hennes upproriska tankar kunde leda! För den som vill se och inte blunda!
En och samma artikel kan uppenbarligen träffa på helt olika sätt. Jag är förmodligen yrkesskadad och tar åt mig allt som gäller den svenska skolan med entusiasm eller ilska varpå andra tenderar att försvinner i dimman. Det kan Dennis Zackrisson gärna få kalla tjänstefel, men det rör inte en pensionär i ryggen.
Det där Kielos skrev om att vänstern bör sluta likna Reinfeldt vid stora stygga vargen kan jag hålla med om – i princip. Men hennes praktiska recept i denna anda – skolexemplet – är helt åt helvete.
DZs upprördhet över hur jag (i egenskap av medarbetare på FiB:s hemsida) använde hans artikeltips förstår jag inte. Men jag är förstås tacksam för tipset. Och jag ska kolla stavningen mer noga i fortsättningen, för att försöka få upp betyget till G.
Jo, jag instämmer fullständigt. Den individuella lönesättningen är en katastrof. Skolan kan inte bli bättre om inte lärarna får hävda sin profession igen. Tyvärr trängs många professioner allt hårdare av den nyliberala fundamentalismen inom offentlig sektor.
Jovisst, Knut, du förstår mig fullständigt!
Men det passar inte i ditt ”upplägg” att tänka vidare på det som faktiskt sägs i Kielos ledare. Och som skulle störa (eller i varje fall göra det mer problematiskt) att söka ”ena” socialdemokratin kring en ”vettigare” skolpolitik!
Det som jag menade med mitt förslag till ”missa inte” var ju definitivt ett helt annat perspektiv än att det skulle passa till den ”för tillfället” rådande linjen på FiB/K. Det var ju snarare att den skulle få dessa (13 på dussinet, sorgligt nog) ”vänsterretoriker” utan alltför mycket hjärna att få möjlighet att reflektera lite över sin egen otillräcklighet. Men möjligen har jag för stora förhoppningar!
Visa mig ett ”ljus i tunneln” och jag ska börja jobba som annat än alltid alert kritiker mot ett förstenat centraltänkande!
Du skriver: ”ett välgörenhetsprojekt i Storbritannien Teach First”. Jag vet ingenting om ”Teach firsts” resultat, men i Sverige skulle Teach First förmodligen kallas för en friviligorganisation typ Läkare utan gränser eller Amnesty.
Kallar du även Läkare utan gränser eller Amnesty för ”välgörenhetsprojekt”? Det kanske du gör..?
Ja, Amnesty och Läkare utan gränser är väl en typ av moderna välgörenhetsorganisationer (NGOs). Bidragsberoende och lobbying är deras livsbetingelser. Grundskolan borde vara oberoende av liknande krafter – i princip en GO. Skattefinansierat, stabilt och pålitligt är motsatsen till filantropiskt välgörenhetstänkande. Så ser jag det.