Kinas “sidenväg” vinner Europa land för land

Bilden på den kinesiska muren pryder nätsidorna för BRI-forumet i Beijing, men det är inte murar, utan tvärt om vägar, broar och hamnar som Kina bygger längs den nya sidenvägen.

inas statsminister Li Keqiang var i Kroatien den 10 april 2019 för att närvara vid öppningen av den kinesiskbyggda Pelješac-bron som förbinder det nordliga Kroatien med den sydliga enklaven. Kroatien får därmed en fastlandsförbindelse förutom den förbindelse via Bosnien Hercegovina som har använts hittills.

Pelješac-bron

Dagen därpå kunde Kinas statsminister önska Grekland välkommen i det viktiga 16+1-forum som
är Kina plus 16 öst- och centraleuropeiska länder. Den grekiska statsministern Alexis Tsipras sade att detta var ett mycket viktigt ögonblick för global och regional utveckling. Grekland har sedan tidigare ett tätt samarbete med Kina, inte minst genom att Kina har hyrt hamnen i Pireus som ett viktigt led i “sidenvägsbältet”, men det är först nu som landet kan räkna sig som ett av de 17+1 länderna.

Sedan tidigare är Albanien, Bosnien-Hercegovina, Bulgarien, Kroatien, Estland, Ungern, Lettland, Litauen, Makedonien, Montenegro, Polen, Rumänien, Serbien, Slovakien, Slovenien och Tjeckien med i 16+1.

Detta äger rum kort efter det att Italien som det första av G7-länderna beslöt att anknyta sig till Belt and Road Initiative (BRI), som det officiellt heter. Serbien klargjorde att landet vill stärka sitt samarbete med Kina genom BRI, trots att detta mötts med skepsis och kritik från EU. Det sade Serbiens vice statsminister Ivica Dacic, till pressen. Serbien har upprättat kontrakt med kinesiska partners till ett värde av över 5,6 miljarder dollar. Detta omfattar ett stort motorvägsprojekt som sammanbinder Serbien med havet via hamnstaden Bar i Montenegro. Detta projekt är omdiskuterat i Montenegro och i Bryssel, för det ökar landets skuld betydligt och en del ser det som en skuldfälla. Men regeringarna i Serbien och Montenegro förväntar sig mycket av projektet.

På detta sätt plockar Kina det ena europeiska landet efter det andra ombord på sitt BRI-projekt,
oavsett vad ledningen i Bryssel eller USA:s regering kan tycka om det.

Allt detta är ett förspel inför det stora forumet för BRI, som arrangeras i Beijing i slutet av april 2019. Samtidigt som Storbritannien är i politiskt kaos på grund av sin extremt dåliga behandling av Brexit, så skickar Kina ut locktoner till britterna. Kinas ambassadör i London Liu Xiaoming skrev nyligen en artikel i Evening Standard i vilken han visade på hur mycket Storbritannien har att vinna på att ingå ett tätare samarbete med Kina genom BRI. Och britterna är frestade.

Storbritannien har utsett en specialdelegation till BRI och kommer att delta som observatör, tillsammans med 100 andra länder på konferensen i Beijing. Luxemburg har undertecknat ett ”Memorandum of understanding” med Kina om BRI, och furstendömet Monaco ansluter sig
entusiastiskt.

Det verkar som om BRI är en helt oemotståndlig frestelse även för länder i EU och för USA:s allierade. Steg för steg, avtal för avtal arbetar sig BRI västerut och det är lite som Washington och Bryssel kan göra för att hindra det. Men försök görs för att skapa motvikt. Ett sådant från USA:s sida är att rusta upp trepartssamarbetet mellan USA, Kanada och EU. Ett annat, i vilket överraskande nog USA inte är med – är den så kallade Alliance for Multilateralism som Kanada, Frankrike och Tyskland har tagit initiativ till. Ingenting tyder på att detta kommer att vara så mycket som ett litet gupp på sidenvägen. 124 länder och 29 internationella organisationer har anmält sig till konferensen i Beijing.


Översättning till svenska av Bertil Carlman.

Originalartikeln här >>

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.