Media om media – och varför flamsas det så förbannat mycket?

SVT-programmets “Kristallengalan” vinjettbild på facebook

Flams är ju inte särskilt roligt. Inte ens i radio och TV. Det har egentligen mycket lite med humor att göra. Jargong och ironi funkar inte heller särskilt bra om det inte är av extraordinär kvalité. Utan självdistans stänger det mest ute.

Och varför ska man klockan 11:35 fråga de som förbereder lunchekot (en knapp timme senare) vad det kommer att innehålla? Och varför ska programledare alls intervjua varandra om vad deras respektive kommande program ska innehålla? Varför måste man spela upp blandade dramatiska superkorta klipp i puffar för kommande program? Och varför ska utrikeskorrar möta levande publik på Södra teatern – i radio? Och alla dessa oändligt tidskrävande och tröttande trailers? Kan man inte läsa i en programtablå längre? Måste Public Service se likadant ut och låta likadant som reklamkanalerna? Kan man inte försöka skaffa sig en egen profil?

Den nya journalistiken (journalistgenerationen) verkar sakna både humor och självkritik, men framför all respekt för tittarna… Ok, jag vet, det är inte de unga som bestämmer. Och jag vet också att alla inte gillar samma programtyper.

– Men gamle man, det är nya programformat som utvecklas av proffs för olika publiksegment på och för en fri marknad. Ungdomar och pensionärer kan ju inte sitta i samma TV-soffa – hur skulle det se ut? – pinsamt!

Där fick jag… Men jag tänker fortsätta gnälla. Det kanske allra jobbigaste SVT-program jag vet är när kändisvärlden och TV-folket ska utse årets bästa TV-program – Kristallengalan. Det kommer ikväll. Snacka om inavel. TV om TV, meta-TV. Massor av trailers, flås, flås, flams, flams, heja, heja!

Och varför alla dessa tävlingar? Tävla i matlagning – på tid! Är det vettigt? Och att barn ska tävla i matlagning i TV…? Och mästarnas mästare? och Gladiatorerna… Elitkroppar i robotformat verkar vara dagens människoideal. Räcker det inte med all sport? Såg ni Camilla Läckberg hos Robin? Är detta vad folk vill ha? Jag tvivlar.

Den nya journalistiken – formad av och för “mediemänniskor” – som jagar klick och ranking (viralitet), dessa människor är alldeles för fåfänga och upptagna av sin egen image och förstås rädda för att förlora jobbet. En del tror säkert att utvecklingen på det här området är oundviklig. Trenderna sätts i USA – en supermakt på dekis. Har de inte tänkt på det? Satsa på fel häst är ju inte bra.

Och ändå har jag inte talat om de reklamfinansierade TV-kanalerna. De har sjunkit så djupt att jag får lämna dem här. De är ju direkt motbjudande. Hellre ett par tre Public Service-kanaler med genomtänkta profiler än 100 likformigt reklamskräniga.

Public Service-radio och -TV är dödsdömda om de inte förmår sänka tonen och ta tittarna på en liten smula allvar.

  9 kommentarer for “Media om media – och varför flamsas det så förbannat mycket?

  1. Arne Nilsson
    2017-09-01 kl. 8:11

    Knut!
    Tyvärr har du helt rätt. Om man enbart ser på svensk trams-TV blir utvecklingen i Sverige och världen obegriplig. Tack och lov finns det en mängd platser på Internet där det finns relevanta fakta och analyser.

  2. Anders Persson
    2017-09-01 kl. 9:36

    Vad skulle Lenin ha sagt? Jo, att det är BRA att den kapitalistiska och imperialistiska Öfverheten gör så dåliga TV-program att färre och färre ser på dem. Tänk hur hemskt det hade varit, hade han tillagt, om SVT hade haft fullt med faktaprogram med inbjudna specialister som bjöd på intressanta dokumentärer och debatter – om alla dessa i sak förhärligade den västerländska imperialismen.

    Sådana program görs med stor framgång i Storbritannien av BBC.

  3. Gunnvor Klockars Sebbfolk
    2017-09-01 kl. 11:23

    Väl talat.

  4. Dennis Zackrisson
    2017-09-01 kl. 12:38

    Redan för snart 40 år sedan, sade Lars Andrée (mångårig styrelseledamot i FiB/K och tyvärr alltför tidigt bortgången) under ett styrelsesammanträde då marknadsföringen av papperstidningen diskuterades:

    REKLAMENS SPRÅK ÄR INTE VÅRT SPRÅK!

    Tidigare var det inte heller den ordinära framtoningen i public service. Men i takt med marknadens allt större utbredning har detta otyg numera trängt in överallt. Vilket väl visas av det du skriver, Knut!

  5. Stig-Björn Ljunggren
    2017-09-01 kl. 13:19

    Medierna är en del av upplevelseindustrin. Inte någon slags av Gud utsedd bevakare av makten, demokratins grundpelare eller verklighetsspegel. Vi följer medierna för att det är intressant. Precis som vi gärna lyssnar till en middagstalare som är tänkvärd och gärna lite kul.

    Medierna har utvecklats enormt i denna riktning. I huvudsak till det bättre. Det är därför folk tittar in i en bildskärm hela tiden.

    Tablåerna är döda, och det finns massor av intressanta program om du vill följa linjär-tv. Discovery, etc.

    Ingen samhällsordning är stabil. Det förändras. Och här, till det bättre. Husbonden har ingen ensam röst längre.

  6. Knut Lindelöf
    2017-09-01 kl. 13:31

    Stickan!
    Då skrotar vi väl Public service och släpper marknadens alla vilda hästar fria. Det naturliga urvalet vaskar nog fram något till oss alla? Det här är väl nihilismen upphöjd till lag. Äta eller ätas… “I huvudsak till det bättre.” 🙂

  7. Bo Persson
    2017-09-01 kl. 20:26

    TV har jag inte haft sedan mitten på 1990-talet. Dagstidningar läser jag inte längre. Radion lyssnar jag inte på. Ändå verkar det som att jag inte missar särskilt mycket. Det finns ju bloggar och sajter. Liksom böcker och bibliotek.

  8. Åke Thunström
    2017-09-02 kl. 16:53

    Bra talat/skrivet.
    Flamset och tramset och ytligheten och pladdret och att man snackar i munnen på varandra är ytligheten konkretiserad. Vilka uppskattar detta? Några generationers dagisbarn? Några generationers tillbakagång i bildning? Några generationers eviga TV-tittande?

  9. Viveca Isberg
    2017-09-30 kl. 17:12

    Nämen Knut! Vad är det du säger?

    Inte kan du begära mer för endast 2,50 kr dagligen för licensen eller vad det kostar? Jag vet inte, för en annan licensskolkar, i en slags protest mot eländet du beskriver korrekt!

    Uppmanar därför i detta upprop hela befolkningen att från och med nu…! Stäng av tv:n för gott. Radio likaså, ingen mer licens-inbetalning. Den kommer hur som helst på skattsedeln vad det lider. Rikta blickarna i riktning mot och för Knut Lindelöfs blogg istället! Där ges en korrekt bild om världsläget med uppdaterade inhemska nyheter rapporterade av välrenommerade besserwisser till proffs, samt amatörtyckare i världsklass 24 timmar om dygnet, precis som Russia Today och så vidare.

    Inte illa pinkat för ett land med endast 10 000 000 invånare numera! Samt en bloggredaktör som hängivet ställer upp i vått och torrt så att landet inte drabbas av nyhetstorka!

    Knuts blogg alltid “Först” ut med det sista! Till skillnad från konkurrenterna som alltid är “Sist” ut med det första!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.