
– Högsta litteraturvinsten har i år tillfallit professor Eucken i Jena.
– Tänk, så glad han skall bli!
Var fjortonde dag lyfter vi fram en av tecknarna i Satirarkivet lite särskilt genom att låta en ny bild komma upp när man går in på arkivets startsida. Med en enkel knapptryckning kommer man sedan vidare till tecknaren i fråga. Jag brukar då gå in och se om något behöver göras åt presentationen och blir ofta glatt överraskad. Har vi den här skicklige tecknaren i arkivet? Det hade jag glömt fastän jag själv svarat för att lägga in presentationen.
Den här gången var det tecknaren Per Lindroth (1878–1933) som överraskade mig och jag fastnade särskilt för bilden Nobel-lotteriet. Tänker på att satirtecknare ofta är tidlösa medan många nobelpristagare i litteratur i dag upplevs som ointressanta, för att inte säga oläsliga. När det gäller 1908 års litteraturpristagare, Rudolf Eucken, blev jag tvungen att gå till Nationalencyklopedins lista över alla pristagare för att övertyga mig om att han verkligen existerat.

En annan av Per Lindroths teckningar, Den första kvinnan, är fortfarande dagsaktuell när man ser på könsfördelningen bland alla nobelpristagare.
Det kommer mig att tänka på att Lars Hillersberg en gång visade hur skämt- och satirtecknare ibland var pionjärer. De kunde göra teckningar i en stil som skulle bli typisk för en ny konstriktning, innan denna ens existerade.
Röda Rummet av Strindberg är nu min kvällslektyr. Även där finns slängar mot Akademien, fast smärre. Det är roligt när man kan se hur både samtidssynta och framsynta en del skribenter/författare/satiriker är/var! Tack Henrik.