SKOLOR ÖVER HELA Kina inledde på onsdagen det sedvanliga välkomnandet vid sina elevers återvändande. Men den här terminen är speciell.
Sedan juli, när studenterna njöt av sommarlov, har den kinesiska regeringen tagit initiativ till en rad åtgärder, kallade ”dubbel minskning”, åtgärder som också beskrivs som de ”strängaste på årtionden” av kinesiska analytiker. Det har gjorts för att lindra bördor och ångest för både elever/studenter och föräldrar. Det innebär också att sätta stopp för kurser i undervisning utanför skolor/campus för studenterna, kurser som skett på nationella helgdagar. Antal prov/tentor skall också minskas.
Analytiker sade att reformen inte bara vänder utvecklingen emot den växande ohämmade konkurrensen inom utbildningen av barn och unga, utan också garanterar Kinas nästa generation en hälsosammare, mer balanserad och mångsidig uppväxt.
På onsdagen, den första dagen av den nya terminen, blev Pekingbon Li Yu (pseudonym) förvånad över att se sin dotter i fjärde klass titta på tecknade filmer efter att skoldagen avslutats, för första gången sedan dottern började skolan. ”Jag är bara inte van vid att hon kommer hem utan läxor”, sade Li.
Global Times fick på onsdagen veta från flera grund- och gymnasieskolor runt om i Kina, att de har lanserat stödåtgärder för att ta itu med den ”dubbla minskningen”.
Vissa skolor i Peking, Shanghai och Chongqing har flyttat skoltid, med början efter 08:00, och arrangerar cirka två timmars ”efterskoltid” för eleverna efter 15:30, när de kan delta i konstnärlig verksamhet, sport och akademiska handledningar baserat på deras intressen – under ledning av lärare.
”Eleverna får sina läxor gjorda i skolan under lärarnas ledning, njuter av sin tid efter skolan och får tillräckligt med sömn”. Det är målen för det nya skolåret, säger en lärare, Suo från en grundskola i Peking till Global Times.
Zhou Chunhong, vice ordförande för Jinyuan-skolan i Peking, en internatskola på heltid som integrerar dagis, grundskola och gymnasium samt har en internationell avdelning, berättade för Global Times att skolan kommer att arrangera idrottstävlingar och olika övningar för studenterna, som bollspel, friidrott och vintersporter.
Förutom idrottsföreningar har skolan även konst-, vetenskaps- och teknikklubbar.
De studerande kan välja en klubb efter intresse. ”Peking Opera society” är en av skolans mest speciella verksamheter, enligt Zhou.
Li Yu, föräldern från Peking, hyllade den nya politiken som en ”bra början”.
”Jag tror att de här förändringarna [dubbel minskning] kan ge mitt barn tillbaka en lycklig barndom.”
Sedan juli har regeringen lagt locket på för landets kaotiska och massiva handledningsindustri utanför skolan/campus, vilket begränsar dem från att erbjuda kurser i ämnesundervisning under helgdagar.
Vid en måndagskonferens sade utbildningsministeriet (MOE) att första och andraklassare inte bör ges skriftliga prov. För andra årskurser bör skolorna endast göra ett slutprov varje termin, jämfört med tidigare praxis att klämma in flera prov/tentor på en termin.
Ministeriet förbjöd också skolor att inrätta ”prioriterade” klasser för begåvade elever.
Utbildningsanalytiker säger att det är ”de strängaste åtgärderna på årtionden” för att dämpa trycket på och ångesten hos elever och föräldrar.
En expert från ett forskningsinstitut, med anknytning till MOE, sade till Global Times att ”problemen i vår utvärdering inom utbildningssystemet har visat på en överdriven börda för elever/studenter och föräldrar. Vi har talat om att lätta på bördan för eleverna i flera år, men det blev inget betydande resultat,” sade experten och konstaterade att regeringen den här gången är fast besluten att göra på rätt sätt och lyckas.
Nya bekymmer
Efter att den nya politiken lagts fram, är vissa föräldrar oroliga för hur den kommer att genomföras, eller om det kommer att ge upphov till en ny typ av utbildningklyfta, där bördan för barn från genomsnittliga familjer lyfts bort, medan familjer med mer pengar skulle kunna ha priva handledning för sina barn hemma.
För att bättre genomföra dessa regler utfärdade MOE på onsdagen det första dokumentet sedan Folkrepubliken Kina grundades. Dokumentet gjordes för att hålla olika enheter, inklusive lokala regeringar, relevanta avdelningar, skolor och andra utbildningsinstitutioner, ansvariga för aktiviteter som hämmar utvecklingen av utbildning, inklusive bristande beslutsamhet och engagemang för att genomföra den nationella politiken. Chu Zhaohui, en forskare vid National Institute of Education Sciences, berömde vad MOE gjort då det lugnade ner vissa föräldrar som ifrågasatte genomförandet av ”den dubbla reduktionspolitiken”.
”Att hålla människor ansvariga för dessa överträdelser innebär att regeringen menar allvar med att minska bördan den här gången. Denna insats kommer att hjälpa skolor och andra enheter med vad de ska fokusera på.”
Den anonyma experten sade att det oundvikligen kommer att finnas problem med denna typ av reformer, men den kommer att leda landets utbildningssystem i en mer hälsosam riktning, och skapa ett bättre utvecklingsklimat för elever/studenter.
Han förutspådde att förändringar i utvärderingssystemet kommer i slutet av reformen, vilket innebär att det poängorienterade systemet så småningom kommer att reformeras.
”I framtiden kommer betygen att vara en mindre dominerande faktor för att utvärdera en elevs förmåga. Det betyder att eleverna kommer att vara mindre beroende av handledning (extraundervisning).”
Den viktigaste lärdomen
Även om eleverna får vara med om enorma förändringar under den nya terminen, kvarstår traditionen att titta på ”First Class for New Semester”, en TV-show producerad av China Central Television (CCTV) och utbildningsministeriet.
Med årets tema ”att lysa upp framtiden med ideal” innehöll programmet berättelser om hur Kinas kommunistiska parti (KKP) grundandes, eftersom 2021 är 100-årsdagen av partiets tillkomst. Det innehöll också Shenzhou-12-besättningen och Tokyo OS-medaljörer, för att inspirera kinesiska ungdomar att lära sig historier om hopp, och att kunna skapa en bättre framtid. I en mellanstadieskola i Nanchang, östra Kinas Jiangxiprovins, där KKP en gång iscensatte ett uppror mot Kuomintang, organiserade elever olika besök på revolutionära minnesplatser under den första skoldagen. Tjänstemän från skolan sade i en intervju, att detta är att ”utbilda eleverna för att kunna ha stora ambitioner och kunna ta ansvar för att föryngra vårt land”.
”Många av våra klasskamrater, inklusive mig, såg den stora ceremonin för att fira partiets födelsedag den 1 juli, och senare läste jag några av berättelserna som skrivits av partimedlemmar som varit med om grundandet. Inspirerad av dem, är jag fast besluten att förbättra och berika mig själv under det nya skolåret, och sträva efter att bli någon som kan bidra till landet”, sade en elev vid namn Wu Changchun, i nordöstra Kinas Jilinprovins, till Global Times.
En del ungdomars entusiasm för idrott återupplivades under OS i Tokyo. När vinter-OS i Beijing närmar sig, sade flera skolor över hela Kina, och som Global Times fått kontakt med, att de planerar att främja information om spelen under den första veckan av det nya skolåret. Jingyuan School i Peking uppmanade på onsdagen gymnasieelever att ansöka om att bli volontärer vid spelen.
Zhang Yiwu, professor vid Pekings universitet, säger att dessa exempel på prestationer visar unga människor vad landet, partiet och framstående människor har uppnått och åstadkommit fram till idag.
”Den viktigaste lärdomen bör vara att unga studerande, framtidens nationsbyggare, skapar nationellt förtroende och för egen del odlar en stark känsla av nationell identitet”, säger Zhang.
Översättning till svenska av Bertil Carlman.
Länk till originalartikeln
Ur en allmänt pedagogisk synpunkt förefaller den nya inriktningen vara klok, om än senkommen. D v s hetsa inte, uppmuntra. Barn behöver egna isvakar, lakuner för att utvecklas i sin egna takt. Något vi behöver betänka i vårt eget utbildningssystem. Men då behövs en mycket stor reform av skolsystemet, något som ligger långt under horisonten. Det är efter sådär 30 år helt fragmenterat. 290 kommuner med olika styrschick, skolkoncerner som gör stora vinster och som har stora möjligheter att böja och bända på regelverket. Till exempel vinstmaskinen Engelska Skolan vilken f n går som tåget…
Och då ber jag att få visa min egen vision, tänkt för Sverige:
– – – – –
1. Kurser, i stället för åldersgruppering.
Lätt kurs, Svår kurs, Extra Svår kurs.
Elev och föräldrar väljer.
2. Inga graderade betyg. Efter kursen sätts bara betyget Godkänd, eller inget betyg alls.
3. Antagningstest till gymnasium.
4. Antagningstest till högskola.
5. Skolan ska vara öppen alla dagar från tidig morgon till sen kväll, även på sommaren.
– – – – –
Punkterna 1-4 löser många problem.
Punkt 5. Varför ska en så viktig sak som skolan ha sämre öppettider än elektronikvaruhusen?
Läs mer här:
Se särskilt ”Möjligt att göra redan nu” om möjlig försöksverksamhet för en skola som vill gå från diskussioner till försök.