Nyckelpersonerna bakom genombrottet

Fr v: Mikael Wilgert, Patrik Engellau, Leif Östling och Lars Bern

ånga läser nu om före detta Scaniachefen Leif Östlings uttalanden på YouTube (SwebbTV) om till exempel somalier som hade svårt att anpassa sig till arbetsförhållandena på Scania, om kvinnors benägenhet att välja andra jobb än män, om att Sverige står på randen till ett inbördeskrig etc. Det verkar faktiskt redan råda i alla fall fullt mediekrig om historieskrivningen för vår tid. Jag tror vi i dessa dagar ser ett genombrott för “oberoende medier” (utan skattesubventioner) emot de etablerade statssubventionerade medierna. Återkommer till det.

I Svenska Dagbladet tar Östling visserligen avstånd från några aningen drastiska formuleringar, tycker i efterhand att han kanske borde avstått från den där intervjun – som han rekommenderades av en god vän att ställa upp på – men står i huvudsak fast vid sina åsikter. Och han intervjuas och får komma till tals överallt.

Han framstår som en renhårig handlingens man som i tid – och ibland i otid – säger vad han tycker. Minns hans beramade uttalande om att man “inte får något för skattepengarna”. Det var hans ärliga mening, men ett synnerligen “opassande” uttalande. Frågan är om det var så uppseendeväckande att denne man bär denna åsikt? Det är ju ingen slump att han blivit en framgångsrik företagsledare. Åsikten är väl standard för varje framgångsrik företagsledare. Skillnaden är hur dessa personer delar med sig av sina åsikter, hur medieslipade de är. Jag tycker nog vi ska vara tacksamma för att någon visar färg och spelar med öppna kort.

Vad däremot jag särskilt fäste mig vid i intervjun var hans syn på utvecklingen i den svenska industrin under 80-talet. Han menar att den tiden präglades av allsköns flum och pekar ut PG Gyllenhammar och Volvos Kalmarfabrik med självstyrande grupper etc som exempel på eländet. Det var det stora problemet då – menar Östling – och där gick han och Scania en helt annan väg. Det stora problemet var alltså inte facket eller de vilda strejkerna. Nej det var Gyllenhammar och flummet inom industrin som alltså skavde värst. Jag kan inte påminna mig att ha hört detta tidigare. Detta har heller inte kommenterats någonstans vad jag sett. Allt handlar om rasism, antifeminism eller högerextremism.

Här intervjun i sin helhet så länge YouTube inte blockerar den.

Den tredje statsmakten
Det går inte längre att hålla tillbaka det folkliga missnöjet med tillståndet i riket. Detta menar Lars Bern i en artikel på sin blogg Antropocene och pekar på det eländiga tillståndet i våra medier. Vi har fått ett statskontrollerat överskikt via presstöd och ren skattefinansiering – som i allt väsentligt följer en politiskt godkänd agenda. Detta har allt fler börjat genomskåda, medierna gör helt enkelt inte sitt jobb längre. Vi befinner oss nu vid en vändpunkt.

“Problemet för makthavarna och deras propagandamedier är att deras kampanjer inte längre fungerar. Dom är genomskådade av vanligt folk som inte längre tror en stavelse av vad som skrivs och sägs från detta håll.”

Han pekar också ut den starka kopplingen mellan de “globalistiska företagen” och statsmakten som ju den “tredje statsmakten” (medierna) ska granska. Han skriver:

“På något sätt tycker jag att en stor del av dagens journalistkår blivit en tragisk samling lakejer åt såväl politiska som ekonomiska makthavare. För mig är det en gåta att dessa personer står ut med sig själva, men antagligen är försörjningen dem kärare än hedern. De har väl för stora bostadslån för att våga hävda sin integritet. Man skall ju inte bita den hand som föder en.”

Han pekar alltså på det som vi runt den lilla oberoende tidskriften Folket i Bild/Kulturfront hävdat ända sedan 1972, men då var det en kritik från vänsterkanten i politiken. Nu är det tvärt om, men inte desto mindre sant.

Nu gäller det inte längre om man ska ta debatten med Jimmie Åkesson, utan nu har etablissemanget mycket svårare motståndare. Nu verkar de “alternativa medierna” (t ex Antropocene, SwebbTV, NewsVoice, Det goda samhället) ha brutit igenom tystnadsvallen. Våra överhetskontrollerade medier tvingas nu konfrontera dem på olika vis, och det ska vi vara mycket glada för. För alla vet vi att endast genom en öppen debatt kan demokratin räddas.

  41 kommentarer for “Nyckelpersonerna bakom genombrottet

  1. Knut Lindelöf
    2019-11-03 kl. 7:42

    En anonym skriver:
    Vilhelm Moberg har ännu ingen värdig efterträdare, hur mycket ovannämnda herrar än försöker. De utmaningar Sverige står inför, står alla världens nationer inför. Det är de ständigt pågående klimatförändringarna som orsakar oro och stora folkomflyttningar som vi bara sett början av. Ingen nation kan ensam lösa detta, då klimatet inga gränser har.

    Här måste ett samarbete mellan världens alla nationer ske. Just nu saknas det dock kompetenta ledare som kan ta tag i detta.”

    Publicerar detta för att jag finner det intressant. Är inte detta ett slags rop på en stark ledare? Är det verkligen det vi behöver i dagsläget? Många verkar se självständiga nationer som den största bromsen. Men är det verkligen så? Visst är det så att klimatet inte bryr sig om några nationsgränser, men är det inte den globaliserade ekonomin och de globala bankerna och företagen som måste sättas under förmyndare? Fria nationer måste komma överens om att tygla ekonomin. Den kan inte få leva ett eget liv som nu, där 1 liten promille tillåts sluka det mesta ekonomiska överskottet.

  2. Arne Nilsson
    2019-11-03 kl. 8:14

    Knut L!
    Jag förstår vad du menar. Tycker dock att du tar ut svängarna lite väl mycket. Man kan få intryck av att Östlings klagomål om att han har för hög skatt skulle ha relevans bara för att han offentligt torgför sin åsikt.

    Anledningen till att de självstyrande grupperna vid Volvo i Kalmar skrotades var att de anställda fick för mycket kunskap om produktionsprocessen. I förlängningen låg att arbetarna själva kunde driva produktionen.

    Det är möjligt för en organisation mm att ta emot statligt stöd utan att göra sig beroende av detta stöd.

  3. Bertil Carlman
    2019-11-03 kl. 9:57

    Res på nacken Knut!
    ”Jag tycker nog vi ska vara tacksamma för att någon visar färg och spelar med öppna kort.” Mycket underdånigt. Skall vi också vara ”tacksamma” för att Trump öppet säger att han å USA:s vägnar vill lägga beslag på Syriens olja? Varken det svenska folket eller det syriska, har någon som helst anledning att känna någon som helst tacksamhet i någon som helst fråga gentemot sådana som Östling eller Trump.

    Om man till exempel går med en tröja på sig som har texten ”Stolt arbetare” som tyck, hur skulle det verka om man samtidigt var tacksam för att en som lever på ens arbete ”visar färg och spelar med öppna kort”? Det är bra att kapitalisterna gör bort sig emellanåt och ”inte trollar med truten”, inte mer.

    PS.
    Själv gör jag emellanåt samma misstag som du Knut. Vi får som du påpekat när det gäller ordet “regim” skärpa oss.
    DS.

  4. Knut Lindelöf
    2019-11-03 kl. 10:27

    Jag säger inte ett ögonblick att Östlings arroganta skatteåsikter är “relevanta”, eller äga någon slags legitimitet. Inte heller bugar jag för denne herre. Min tacksamhet riktar sig mot yttrandefriheten som när den fungerar som bäst lyfter fram motstridiga ståndpunkter och blottar verkliga motsättningar.

    Arne N! Jag håller helt med Lars Bern om att det i längden är omöjligt för en organisation eller ett medieföretag att ta leva av statligt stöd utan att bli beroende och till sist yla med vargarna.

  5. Pär Engström
    2019-11-03 kl. 11:04

    Under 1960-talet kunde jag se programmet Fråga Lund i Sveriges enda TV-kanal. Programmet ansågs vara folkbildande eftersom det byggde på den kunskap som olika vetenskaper hade utvecklat. Idag kan jag välja vilken kunskap jag ska ta del av. Är jag skeptisk till t ex klimathotet kan jag läsa bloggen Klimatupplysningen och där få bekräftat min skepticism. I stort sett alla som där kommenterar instämmer i berörda artikelförfattares ståndpunkter. Det motsatta äger rum på bloggen Uppsalainitiativet. Där publiceras artiklar som ger stöd åt klimathotet. Båda bloggarna är tio år gamla och har funnit sina trogna läsare. Bloggen Det goda samhället är endast fyra år gammal. Den har gått från ett brett spektrum av skribenter och ämnen till några få skribenter och ämnen. Kommentarerna där är ännu inte lika likriktade som de är på de två andra bloggarna.

  6. Anders Åberg
    2019-11-03 kl. 11:10

    Jösses! Nu har “genomskådandet av media” blivit ett sätt att förhindra genomskådandet av media! Skickligt jobbat av överhetens smartaste drängar, nämligen högerpopulisterna. Högerns så kallade oberoende media som skäller vilt på “globalisterna” lever dock i symbios med “vanliga” media.

    MSM underlåter medvetet att beskriva hur rikemännen plundrar vår välfärd och vårt skattesystem och skapar därmed ett utrymme för “oberoende” högermedia att leka visselblåsare. Att allt blir sämre beror minsann på invandrarna, på klimathysterikerna och på dom fula globalisterna avslöjar dom för oss okunniga och godtrogna. Därmed är utrymmet för sanningssägare upptaget och alla förbannade och besvikna människor kan få utlopp för sin frustration genom att rösta på SD.

    Globalisterna påstås vara några få rika typer i USA, ofta med judisk bakgrund, som vill erövra hela världen. Att våra egna storkapitalister också till stor del är globalister pratas det tyst om. Frågan om klass är nämligen tabu i dessa “oberoende” media.

    Hela paketet med oberoende högerpopulistmedia och MSM är ett gigantiskt bedrägeri och bägge tjänar samma rikemän. Den ene döljer verkligheten och den andre leder in missnöjet på ofarliga vägar. Syftet är att rikemännen skall kunna fortsätta sin plundring utan att organiserat folkligt missnöje skall kunna byggas upp.

    Överheten har lärt sig sin läxa av Sovjetunionen och delvis Europa efter WWII. Då tvingades dom på reträtt av kommunistpartier, fackföreningar och starka folkliga rörelser. Deras enda hopp blev då socialdemokratin, som, även om skeendet var mycket annorlunda, i princip gjorde samma sak som högerns media och SD gör idag. Dom utgav sig för att vara folkets företrädare, men tjänade i själva verket överheten.

  7. Leif Holmgren
    2019-11-03 kl. 11:36

    Är det bra ur demokratisk synpunkt att hävda att jorden är platt? Att Somalier är lägre stående rent mentalt? Att klimatet är hotat är en lögn skapad av judebolsjevikerna?

    Givetvis är det vare sig bra eller bra för planeten. Det är och förblir högerpolitik och rasism. Och vad är det som är så bra med det? Det tycks mest locka medelålders kvinnohatande ”män”. Ibland kommande från vänstern och nu mest förfaller åt identitets- och raspolitik.

  8. Jan Arvid Götesson
    2019-11-03 kl. 11:56

    Anders Å skrev att ”MSM underlåter medvetet att beskriva hur rikemännen plundrar vår välfärd och vårt skattesystem och skapar därmed ett utrymme för ’oberoende’ högermedia att leka visselblåsare”.

    Men Aftonbladet är väl ett mycket stort MSM-företag? AB skriver:

    ”välfärden raseras i landet på grund av den ekonomiska politik S-regeringen för.”

    ”Det är klart att det saknas pengar i välfärden. Pengarna skickas i stället till rika, vita och friska män i Lidingö och Danderyd […] Skattesänkningarna innebär att klyftorna ökar […] Välfärden har blivit ett borgerligt Monopolspel där vårdcentraler och apotek köps och säljs […] Den rika Lidingöfamiljen Versteegh insåg också att vården är det nya heta och bildade bolaget
    Apotekstjänst AB. Styrelseordföranden Cecilia Versteegh kandiderade för Kristdemokraterna i kommunalvalet 2018 […] Apotekstjänst klarade inte av leveranserna […] Vården ska inte vara en lekstuga för KD-kapitalister eller andra som skor sig på sjuka människor.”

  9. Knut Lindelöf
    2019-11-03 kl. 13:54

    Leif H!
    Måste replikera direkt. Vad är det du beskriver, förstår inte kopplingen till något här på sajten? Om du menar att Östling kan beslås med det du beskriver förstår jag inte hur du lyssnar.

  10. Lars Jansson
    2019-11-03 kl. 16:26

    Under en stor del av 90-talet jobbade jag fackligt och satt som löntagarrepresentant i ett svenskt multitnationellt företags koncernstyrelse. Jag träffade genom mitt uppdrag en del toppar i svenskt näringsliv och märkte då på samtal under luncher och andra pauser i styrelsearbetet att Gyllenhammar var hjärtligt avskydd av många av de andra direktörerna. När han tvingades lämna ledningen för Volvo, var skadeglädjen stor. Orsaken vet jag inte, men det fanns uppenbarligen stora motsättningar mellan Volvo och Wallenbergsfären dit Scania hörde under den tiden. Så att Leif Östling ogillar Gyllenhammar förvånar mig inte. Att fackföreningarna skulle ha varit en nagel i ögat för direktörerna är nog en myt som båda parter drev av retoriska skäl. Mellan skål och vägg fick jag höra att svenska fackföreningar var ansvarsfulla och lätta att samarbeta med. Det var ofta mycket lättare att avskeda folk i Sverige än i många andra länder i Europa. Arbetsbrist gick alltid hem som skäl här i landet.

  11. Anders Åberg
    2019-11-03 kl. 17:56

    Jan Arvid Götesson!
    Ja det var ju ovanligt. Har inte läst det själv. Var i AB stod det? Ibland kan sådana som Jan Guillou eller Åsa Linderborg tillåtas skriva bra saker i AB, på mer undanskymda sidor då. Det blir dock aldrig förstasidesrubriker. Förstasidan brukar däremot ofta upptas med USA-inspirerad hets mot Ryssland och annat typiskt MSM-strunt.

    Utan att verkligen tro på det så kan man ju hoppas att AB fortsätter på det temat du beskrev. Det tror jag skulle slå undan benen ordentligt på högerpopulismen, men tills vidare så får det nog betraktas som mer av ett misstag och definitivt ett undantag för MSM i sin helhet.

  12. Rune Edberg
    2019-11-03 kl. 19:02

    Eftersom jag själv jobbat på Volvo Kalmarverken (1978–1979) måste jag få upplysa om att det där med flum och självstyrande grupper är en myt. Visst gick det att hetsjobba upp gruppackordet på vissa banor (så att man ibland hann spela kort i tre minuter eller gå och pissa) men något slags arbetarkontroll av tillverkningsprocessen var det verkligen inte frågan om. Det var förmän och tidsstudiemän i gula rockar som styrde och ställde. Montörer i blå overaller eller hängselbyxor stämplade in och ut på vanligt sätt utan att bli tillfrågade om hur produktionen skulle läggas upp.

  13. 2019-11-03 kl. 20:15

    Intressant artikel. Här nämns bl a. Newsvoice, vars redaktör Torbjörn Sassersson (TS) jag lärt känna. Han är en stark antiimperialist som Knut och jag och dessutom verkligen en försvarare av yttrandefrihet och Julian Assange. Newsvoice har många fler läsare än lindelof.nu och Global P. På Torbjörns förslag har vi skrivit till fängelset och bett att få besöka Julian. Sannolikt får vi inte det. TS publicerar medvetet ett brett urval av artiklar, gärna Lars Bern, en icke-socialistisk antiglobalist med mindre väl underbyggda ståndpunkter i vissa hälso- och klimatfrågor. TS delar min kritik mot delar av vården, men publicerar om homeopati och alternativ medicin. Newsvoice accepteras inte av Cederholms i mitt tycke sekteristiska ”Fake news och källkritik”, som kastat ut även mig, som publicerat 50 artiklar om yttrandefrihet.

    Ulf Karlström för en intressant diskussion om samarbete med t ex Lars Bern.

  14. Jan Arvid Götesson
    2019-11-03 kl. 22:05

    Anders Åberg!
    Jag citerade Daniel Suhonen och Eva Franchell när de skrev ledare i Aftonbladet nyligen. De två är krönikörer, men deras texter publiceras likadant som ledarredaktionens artiklar.

    Aftonbladet har knappt någon pappersupplaga kvar. Det som har praktisk betydelse är alltså att de som klickar på ”Ledare” högst upp på aftonbladet.se får läsa artiklar som de jag citerade. Det begränsar kanske antalet läsare att DS/EF-åsikter inte slås upp stort. (Idag slår AB upp detta: ”EBT: Skräcken för SD skadar Sverige”.)

    En annan huvudlinje i AB är att kritisera verklighetsbeskrivningen ”att allt blir sämre beror på invandrarna, på klimathysterikerna och globalisterna”. AB-ledaren var nyss att ”S migrationsutspel är Åkessons dröm”. ”När S pratar om invandring – pratar SD om välfärden. Och där någonstans kan tuvan välta lasset på riktigt”, är ABs linje.

    Jag säger inte att du har fel i stort, bara att bilden är mer komplicerad än att hela MSM ”medvetet underlåter” dessa frågor.

  15. Anders Åberg
    2019-11-03 kl. 23:27

    Jan Arvid Götesson!
    AB skiljer sig en liten aning från resten av överhetstrogna media, men är samtidigt tydligt socialdemokratisk. Sossarnas historia när det kommer till bedrägeri mot arbetarrörelsen är allt annat än vacker att skåda. Att AB på mindre exponerade platser vågar kritisera detta är självklart bra, men det krävs betydligt mer innan jag tänker sortera ut AB från gruppen MSM, d v s av överheten och Pentagon kontrollerade västliga media. Att framställa sig som lite vänster och sedan nöja sig att uppmana till röstning på S, skiljer sig inte påfallande från den vänsterbluff som delar av högerpopulisternas media ägnar sig åt. Skillnaden är nog i första hand bokstaven D.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.