Råskinnen på nätet är vår tids gatumobb

Två modiga publicister

Två modiga publicister

Artikeln “Nu granskar vi skiten” var jag kritisk mot på en viktig punkt. Åsa Linderborg valde i den ett mycket olyckligt exempel på vad som skulle kunna ses som hets mot folkgrupp, av vilket man kunde uppfatta att hon ville skärpa tolkningen av lagen.

I mitt senaste inlägg skrev jag däremot gillande om att Åsa Linderborgs tar itu med demokratins dödgrävare på hatsajterna – de verkliga råskinnen.

I inlägget före det skrev jag om den modige publicisten, antinazisten Torgny Segerstedt, som konsekvent gisslade allt Hitler och hans nazistiska råskinn företog sig från 20-talet och fram till 1945.

Segerstedt och Linderborg lever i helt olika tider. Segerstedt varnades (och hotades) av kungen, utrikesministern och Marcus Wallenberg men hade en ganska konsekvent och stark arbetarrörelse på sin sida. Linderborg däremot har hittills endast hotats av näthatarena och -hotarna. Men likheterna mellan dessa två skribenter är påfallande. De tillhör båda sin tids kulturradikala kretsar. De arbetar på stora respekterade tidningar, de visar stort mod och bekämpar kompromisslöst demokratins dödgrävare.

I dagens Aftonbladet redogör Åsa Linderborg detaljerat hur hon utsätts för hat och hot om natten som sms på nätet som virtuella våldtäkter, hur hon tvingas byta adress, skiljas från sin son, sätta in skottsäkra fönster m m. Det är djupt motbjudande. Det påverkar debattklimatet direkt och yttrandefriheten på längre sikt. Det kommer att bli tystare och folk kommer att bli dummare, vilket hotar själva demokratin.

Det här är ingen höger-vänster-fråga. Yttrandefriheten har erövrats av liberaler och vänstern tillsammans. Nu gäller det alltså för alla på hela detta politiska fält att sluta upp bakom Åsa Linderborg, på samma sätt som Göteborgsliberalismen och arbetarrörelsen slöt upp bakom Segerstedt mot Hitlernazismen.

Därför blir jag särskilt oroad när vännen Dan Kotka på sin blogg bagatelliserar hoten och hatet som öses över Åsa Linderborg; “Att få hot- och skit för att man sticker ut, är väl något man får räkna med” medan Martin JönssonSvD KULTURCHEFbloggen säger det självklara att “Hoten mot Linderborg är vidriga och oacceptabla”. Nu måste till att börja med vänstern inse att hoten mot Åsa Linderborg hotar yttrandefriheten och att yttrandefriheten är något som i alla lägen måste försvaras – just som vår viktigaste  borgerliga fri- och rättighet.

Råskinnen på nätet är vår tids gatumobb, de som på Segerstedts tid härjade under Kristallnatten och brände böcker.

Tillägg 22/12:
De som har svårt att se likheten mellan Segerstedts och Linderborgs publistiska verksamheter i frågan om nätmobben vill jag påminna om Åsa Linderborgs viktiga insats för att lyfta fram och modigt försvara sitt handlande i fallet med Donald Boströms artikel om israeliska organdonationer. Då var hon sannerligen Segerstedtsk och stod på sig mot stora delar av dagens mäktigaste överhet.

Bloggportalen: Intressant
Andra bloggar om: , , , ,

Dela detta inlägg...
  •  
  •  
  •  
  •  

  18 kommentarer for “Råskinnen på nätet är vår tids gatumobb

  1. Jan Lindstrand
    2012-12-20 kl. 22:34

    Jag delar din uppfattning att båda är och var modiga skribenter även om jag håller Segerstedt högre. I en tid av nazistiska och fascistiska militära och politiska framgångar där borgerliga och liberala politiker och företagsledare blundade för Hitlers militarism och krigspropaganda, visade Segerstedt integritet och stort mod. Han vände ryggen åt sin politiska bas och som ensam borgerlig tidningsman propagerade han tydligt mot Hitler och fascismen. Lindeborg visar civilkurage men inte samma politiska mod, det är trots allt – än så länge – politiskt korrekt att propagera mot Sverigedemokrater och andra dylika grupper.

  2. Christer Strandberg
    2012-12-20 kl. 23:47

    Som sagt, de är värre än den gatumobb jag tänker på för de har en politisk dagordning som är djupt människofientlig-fascistisk. Åsa L gör en enorm insats som berättar om de vidriga hot som hon utsatts för. Rekommendationen från polisen är tydligen att inte berätta om att man blivit utsatt. Många journalister blir dagligen utsatta för hotelser från dessa mörkermänniskor. Det otäcka är att dessa människor finns bakom den polerade skicklige Jimmy Åkesson. Hur bekämpar man bäst dessa människor? I min dagliga verksamhet i skolan i Jordbro finns inget av detta. Barnen lever i den trygga uppfattningen att de bor i ett demokratiskt land där alla har samma värde. De vet vad Sverigedemokraterna står för, vad magistern tycker om dem, men de har aldrig träffat en sverigedemokrat …
    Jag är djupt oroad för den fortsatta utvecklingen!

  3. Knut Lindelöf
    2012-12-21 kl. 8:44

    Jan!
    Det är svårt att jämföra och gradera. Linderborg är en dagens mediehjälte, Segerstedt gårdagens. Att kvinnlig medborgarrätt, allas lika värde och vår grundlagsfästa yttrandefrihet kan avfärdas med en PK-fnysning känns djävligt hotfullt.

  4. 2012-12-21 kl. 11:54

    Naturligtvis bör man i denna stund visa Åsa Linderborg sitt fulla stöd, visa att hon inte är ensam och att vi är många som uppskattar Aftonbladets kamp mot rasisterna och sexisterna på järnrörssajterna. Jag hoppas innerligt att Folket i Bild/Kulturfront uttrycker sitt stöd och att föreningen och tidningen inte gör som Stefan Lindgren: rycker på axlarna och säger att det finns så många viktigare frågor att diskutera, och för resten är det väl bara att skaffa sig samma fina “teflonhud” som han själv begåvats med (underförstått: lite dödshot skall väl en riktig karl kunna tåla, och är man kvinna får man väl i så fall skylla sig själv!).

  5. Knut Lindelöf
    2012-12-21 kl. 16:09

    Jag instämmer. Stefan Lindgren misstar sig i det här fallet grovt. Jag har kommenterat det kort till en Tommy Sjöberg under inlägget Torgny Segerstedt idag och på Stefans blogg. Nu när Stefan skrivit som han gjort är mitt tips att det kommer att vara tyst från FiB/K:s styrelse. Jag hoppas dock att jag misstar mig.

  6. Tommy Sjöberg
    2012-12-21 kl. 21:17

    För dom som vet hur landet ligger kom väl hoten inte som någon överraskning mot AB och Åsa L.
    Rondellhunden Wilks visste också vad hans konstnärliga verksamhet skulle utlösa. Min hypotes är att “skitgranskningen” är en eftergift åt Israels vänner och i förlängningen en ekonomisk fråga. Den stora frågan som bör diskuteras är hur får man stopp på Alliansens politik och SD:s opinionssiffror, mobilisera brett arbetarrörelse, folkrörelser?

  7. Tommy Sjöberg
    2012-12-22 kl. 0:35

    “till en Tommy Sjöberg”? Är jag okänd för dig Knut? Tolkar det som en väldigt nedsättande beteckning, finns det fler en xx. Tror AB gör SD en björntjänst genom att slåss mot ytterligheterna bland järnrörsivrarna, det är vardagsrasismen, Alliansens politik, arbetsgivarnas särbehandling, bostadssegregering m m. som är det stora problemet och som behöver en kampanj och mobilisering mot.

  8. Knut Lindelöf
    2012-12-22 kl. 9:25

    Tommy!
    “till en (person som heter) Tommy Sjöberg” ingick i en mening som ville förklara var man kunde finna min korta kommentar till Stefan Lindgren. På vilket sätt det skulle vara nedsättande förstår jag inte. Vad menar du med “Tror AB gör SD en björntjänst”? Klart är att det politiska klimat som Alliansen och S-ledningen skapats lyft vardagsrasismen till mobbning på nätet mm. Men yttrandefriheten måste försvaras i alla lägen. Där gör nu Åsa Linderborg en viktig insats.

  9. Tommy Sjöberg
    2012-12-22 kl. 12:41

    Det är ordvalet “en” som är märkligt. Du nämner ju T.S. Att få dig att erkänna en felaktig och nedsättande beteckning om mig är hopplöst, du har avfärdat mig som “den djupt bittre T.S.” tidigare. Du får väl anlita arbetarklassexperten Åsa L. och hennes jurister hur
    det uttalandet skall graderas.

    “Tror AB gör SD en björntjänst” genom att fokusera på extremisternas bloggar m.m. SD har över 10% i opinionsmätningarna, alla dessa människor kan inte tillhöra extremisterna. SD vinner ju över väljare från SAP där du är aktiv, det borde diskuteras. Enligt mig har inte Åsa L:s kampanj till huvudsyfte att komma åt hatsajterna utan att tillfredställa Israellobbyn. Hon började ju med att svärta ner Wilhelmsson, mycket avslöjande. Modet och civilkuraget att publicera artikeln om Israels organstölder ifrågasätts bl.a i P1-programmet
    Medierna i November, det var en icke-nyhet som har debatterats i israeliska medier i 10 år. För det andra att få stopp på SD:s allt högre opinionssiffror. Dom värvar nog anhängare bland
    vardagsrasisterna. När tonläget blir lite lägre inom en snar framtid tror jag att resultatet av kampanjen kommer att visa att Åsa L. fått betala ett högt pris för en felinriktad kampanj.
    Den påminner om L. Wilks kampanj mot muslimer, är den också en viktig insats för yttrandefriheten. Har Folket i Bilds styrelse diskuterar Wilks rättigheter?

  10. 2012-12-23 kl. 10:02

    “Björntjänst” (enligt Östergrens ‘Nusvensk ordbok’) har att göra med: … fabeln om björnen som kastade en sten i famnen på den sovande mannen för att driva bort en fluga o. så dödade mannen …”

    Skall man alltså enligt tidigare kommentarer tro att Aftonlövet skall börja kasta sten på Sverigedemokraterna? Det kanske vore en häftig upplevelse! För övrigt håller jag med om att Kotkas och Lindgrens kommentarer var och en på sitt håll inte var så lysande.

    Förmodligen kunde en del av näthatet desarmeras om journalister och artikelförfattare följde Anna Trobergs (piratpartiet) exempel och deltog i debatten efter sina artiklar. Nu skriver de flesta sin grej och tiger sedan, vilket inbjuder till sura uppstötningar i kommentarsfälten. Om detta påverkar den typ av aktiviteter på nätet som motsvarar forna tiders anonyma brev vet jag inte, men kanske?

    God Jul & Gott Nytt År

  11. Tommy Sjöberg
    2012-12-24 kl. 16:47

    Björn du har rätt i att “björntjänst” var fel hänvisning. Men min poäng kommenterar du inte, AB-kampanjens val att utse hatsajterna till huvudfiende istället för vardagsrasismen där SD:s opinionsframgångar har sin källa är ett misstag. Hatsajternas existens kände jag inte till men vardagsrasismen är varje medborgares plikt att motarbeta. Jag besitter ett stort mod och civilkurage ute i vardagen men att bekämpa hatsajter via nätet är inte min grej.

    Det är något skumt med “skitgranskningen”, varför började den med att peka ut Lasse W. som antisemit m.m. Har AB bett honom om ursäkt för detta felaktiga påstående? Sen fortsätter man att hylla Göran Rosenberg och Raoul Wallenberg. Det stärker mig i tron att kampanjens syfte är att den skall stärka AB:s ställning gentemot israellobbyn som inte heller drar sig för lynchmobb. Hur var det när Palme bjöd hit Arafat?

    Att Åsa L. mår skit det är tragiskt, men jag tror att hon känt sig pressad av AB:s ledning att ta felbeslutet om “skitgranskningen”.

    En sak förvånar mig. Åsa L. får en massa mejl och SMS från hatsajterna som hon mår dåligt av, men måste hon läsa dem? Det är väl inte svårt att räkna ut vad innehållet handlar om.

    Till slut: Kan du förklara vad som faktamässigt är fel i mina, Kotkas, Lindgrens, H. Lindes, Dennis Z:s, Bo Z:s, Janne B:s, Lasse W:s och Kristoffer L:s texter om Åsa L. Hur ställer du dig till Knut L:s påstående att jag med flera utövar klasshat och är avundsjuka på Åsa L. som har “kommit i smöret?”

  12. Knut Lindelöf
    2012-12-24 kl. 17:26

    Efter vinterns första skidtur genom ospårade skogar och likaså hyggen vilar jag nu på sängen med datorn i knät. Då finner jag ditt långa svar till Björn Nilsson Tommy. Jag vill bara inflika att även jag tillsammans med dem du räknar upp angående utpekandet av Lasse Wilhelmson som presumtiv folkgruppshetsare i lagens mening var kritisk. Det var och förblir ett misstag av Åsa Linderborg. Men att blanda ihop detta med hatsajternas kampanj mot Åsa Linderborg och hoten mot yttrandefriheten är vad jag kritiserat Kotka och Lindgren för. Med riktiga vänner kan man diskutera öppet. Så även med dig Tommy.

    Klasshatsdiskussionen tycker jag också är viktig. Enhetsfrontsarbete förutsätter att man kan hantera sitt eventuella klasshat klokt. För visst finns det! Men den diskussionen kanske vi kan vänta med till nästa år. God Jul Tommy!

  13. Tommy Sjöberg
    2012-12-24 kl. 21:35

    Knut!
    Kan du inte utveckla hur mitt klasshat mot Åsa L. yttrar sig och att jag skulle vara avundsjuk på henne för att kommit upp i “smöret”. Det är helt obegripligt. Klasshat har jag själv blivit och blir ständigt utsatt för bl.a av en Martin som du vill locka till ditt hägn. Han kallade mig SverigeDemokrat på din systerblog Dagens Kotka utan att någon reagerade. Jag lovar dig att tillhör man arbetarklassen och vill delta i offentligheten så får man lägga mycket energi på av försvara sig.

    Åsa L. är ju hyllad av medelklassvänstern för sin klassbakgrund och det är bl.a därför man försvarar hennes felaktiga “fajt”. Har Åsa L. bett Lasse W. om ursäkt? Tror inte det. Du säger på BJÖRNBRUM att du vill inte halka av huvudspåret. Du tycker att det är yttrandefrihetsfrågan, men enligt mig är det viktigt att analysera varför AB startat “fajten”. Som jag redan nämnt tror jag man inte vågar stöta sig med Israellobbyn efter “organstöldsartiklarna” som var en ickenyhet enligt radions program Medierna 24/11. Jag har inte fokuserat på hatsajterna. Dom måste väl AB känt till och vad dom sprider för dynga.
    Undrar varför Å.L. läser dessa texter, är hon tvungen? Hon lever under press ifrån AB:s ledning i första hand och den lilla grupp som håller på med hatsajter i andra hand. Detta bör diskuteras. AB:s ledning drog ju sig inte för att inleda mobbningen av Juholt. Spåren förskräcker. Fajten mot nätmobbarna påminner om anarkisternas taktik att ta strid på rasisternas planhalva, gatorna.

    Den stora motståndaren är vardagsrasismen som underblåses av allianspolitiken. Vet du att Ingvar Carlsson ville införa censurlagar 1988 efter fejkade artiklar om nynazism i svenska media?

  14. Knut Lindelöf
    2012-12-24 kl. 23:58

    Tommy!
    Klasshatet tar vi i lugn och ro efter nyår. Vi hörs. (Stav- och skrivfel rättade juldagens morgon).

  15. Tommy Sjöberg
    2012-12-25 kl. 9:31

    Det förvånar mig att du levererar så mycket felstaveri, klasshat heter det, undervisade du inte i svenska.

    Jag vill göra denna bloggs läsare och debattörer på Knuts debatt-teknik med några exempel. Här försöker K.L. och lyckas få en kommentar av Stefan Lindgren som inte vill delta i debatten om Åsa L:s kamp mot nätmobbarna. Min text om “fajtens” felaktiga fokus ironiserar K.L om min felaktiga användning av begreppet “björntjänst” ihop med Björn Nilssons, inte på (lindelöf.nu) utan på bloggen Brumbjörn. Vidare så används taktiken att svara på sida B det man kommenterat på sida A. Och denna sidas läsare får väl kräva protokoll från Folket i Bilds styrelsemöte och den S-förening K.L. är aktiv i för att få en helhetsbild av debatterna som förs på (lindelöf.nu). Konsekvent används taktiken att bara diskutera “huvudspåret” och negligera alla andra relevanta frågor som AB:s “fajt” väcker, det har blivit ovanligt tyst på denna bloggs alla debattglada åsiktskonstnärer. K.L. ägare av bloggen (Dagens Kotka), där har den stridbare Dan Kotka tagit tillbaka vad han skrivit om Åsa L. och “fajten” efter en kommentar så har jag inte fått något svar på varför av D.K.

    Jag spekulerar om varför K.L. m.fl inte vill diskutera mina frågor. Kan det bero på att jag mest har vistats ibland folk från arbetarklassen t.ex på byggarbetsplatser och bland fotbollsspelare? Där är det mera rakt på sak som gäller. Ihop med människor inom medelklassvänstern och lärare har man svårare att tala ur skägget. Jag har ju läst det mesta av Ivar Lo-Johanssons produktion, det sätter ju sina spår, han påstod ju att livet är inte en tiondel så besvärligt som på Dagens Nyheters kultursida. En bok som jag tycker passar in i sammanhanget är Thomas Bernhards självbiografiska roman “Källaren”.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.