Ryska och andra T-banestationer

T-bana i Moskva

Både i Moskva och St Petersburg har mina kollegor varit ivriga att visa mig en av deras städers stoltheter: tunnelbanestationerna. Och de är vackra.

Av en tillfällighet råkade jag på en länk som ger ett kalejdoskop av ryska och andra tunnelbanestationer (klicka på bilden ovan).

Jo, de är vackra. Men skönheten förtas lite av omaket att ta sig ner till dem. I synnerhet är rulltrapporna i St Petersburg oändligt långa. Det tar ibland lika lång tid att ta ner sig till tågen som själva resan till destinationen.

En stad saknas, tyvärr. Odessa har sådana geologiska problem under sig att några tunnlar inte är säkra att bygga. Istället har de en intensiv spårvagns- och busstrafik. Deras minibussar är verkligen charmiga. De har inga konduktörer och inte ens biljetter. Man betalar kontant när man stiger av.

Bussen är ofta full redan i centrum av staden, men man lyckas ofta klämma sig in. Under resan pressades man gradvis längre och längre bakåt i bussen. När någon sedan vill stiga av, så gällde det att antingen pressa sig tillbaka mot de främre delarna, eller be de framförvarande passagerarna att vidarebefordra de fem hryvnia, en och femti i svenska pengar, som alla resor kostar.

Minibuss i Odessa

Framme hos föraren ligger det högar av mynt och småsedlar, så han kan ge korrekt växel tillbaka. Jo, dessa småpengar och sedlar förmedlas av passagerarna bakåt i bussen till den som ska av.

Det måste finnas någon oskriven “gentlemen’s agreement” i denna ganska kriminellt belastade stad att det är OK att råna privatpersoner, banker o s v men stängt förbjudet att knycka ens den minsta hryvnia på en av stadens bussar!

  5 kommentarer for “Ryska och andra T-banestationer

  1. Anders Persson
    2019-01-03 kl. 11:08

    Som ni märkt är jag ganska förtjust i Odessa inklusive deras minibussar. När jag drabbas av alltför stora abstinensbesvär tittar jag på den här korta videon tagen utanför stadens tjusiga järnvägsstation.

    Skylten BAK3AL=VAKZAL står för “järnvägsstation” på ryska (men har inget med Vaksalagatan nära centralstatiuonen i Uppsala att göra). Istället härrör sig namnet från Vauxhallträdgårdarna i London!

    Innan jag slutar vill jag fästa er uppmärksamhet på damen som 2 minuter och 23 sekunder in i videon stiger av buss 10 längst bak. Lägg märke till hur hon sedan går framåt och visar föraren, genom att vifta med ett busskort av något slag, att hon visst gjort rätt för sig.

  2. Mats Larsson
    2019-01-04 kl. 21:38

    Nu är ju Marshrutka på intet sätt exklusivt för Odessa.

    Pervyj Kanal visade ikväll ett mycket intressant dokumentär av Va (Vladimir Pozner, en av Rysslands främsta journalister,
    här är jag helt överens med 8dagar).

    Ikväll har Norge varit fokus. Snart kommer Sverige. Mycket intressant,
    eftersom detta är från Pervyj Kanal.

  3. Anders Persson
    2019-01-05 kl. 9:31

    Mats L!
    Du har rätt i att minibussarna, marshrutkas, inte är unika för Odessa, men vad som sades mig var att den ovanliga vanan att betala när man stiger av skulle vara unik för staden. Det kanske också gällde för större bussar.

    Jag har åkt buss bara i St Petersburg och Novgorod och där betalade vi när vi gick på. Men du har förmodligen större erfarenheter av bussar i öster – om du inte blev kringskjutsad i limousiner 😉

  4. Mats Larsson
    2019-01-05 kl. 19:48

    Anders P!
    När jag och min fru åkte marshrutkas i Odessa, och hon (född och
    uppväxt i Kiev, där betalning vid påstigning gäller) gick på autopilot, så fungerade det inte. Jag är mycket benägen att tro dina meteorolog-kolleger.

    Tunnelbana var inget för unionsrepublikerna i Sovjetunionen, besluten och finansieringen sköttes från Moskva. Under en tur i Minsk för ett par år sedan berättades hur man i Minsk kommit på ett trick för att öka befolkningsunderlaget att överskrida en viss, av Moskva bestämd, kvot.

    Man lyckades och man fick sin tunnelbana 1984, den enda i Vitryssland.

    I Vitryssland har såväl vetenskapsakademi som universitet tillgång till minibuss med chaufför som servar gäster, och som jag njutit av många gånger. Även i några fall i Ryssland och Ukraina, men mer oregelbundet.

    För mig är den mest intressanta utvecklingen i Ukraina att följa hur den nya stormakten, med pengar som Putin inte kan drömma om, kommer att inringa Ryssland från väst med investeringar i Ukr.: Kina

  5. Mats Larsson
    2019-01-05 kl. 22:36

    Rysslands främste journalist, Vladimir Posner, har just bjudit hela ryska folket, genom Pervyj Kanal, på sin bild av Sverige. Programmet inleds med – Lasse Diding.

    Interiörbilder från hans hotell i Varberg, som såvitt jag vet aldrig visats i svensk TV. Ett imponerande bibliotek, förvisso, men jag kunde inte uppfatta namnet Jan Myrdal.

    I övrigt mycket Ikea och Volvo, och det svenska folkhemmet.

    Diding får även avsluta programmet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.