sapmi-sisters-2-svt
Sápmi sisters
(Bild från svtplay.se)

Jag läser på nätet, både i Aftonbladet och i Dagens ETC att Sápmi sisters – alltså systrarna Mimie och Maxida Märak, som av Jan Myrdalsällskapet utsågs till årets vinnare av Robespierrepriset – avstår från priset. Enligt ETC motiverar Mimie deras ställningstagande på följande sätt…

”Jan Myrdal är homofob och jag är inte strejt. Som samisk queerfeminist är Jan Myrdal och Robespierre inga namn jag varken vill lyfta eller liksom tvätta med mitt eget namn och min kamp […] Jan Myrdal har flera gånger uttalat sig om homosexualitet. På 80-talet ville han inte att homosexualitet skulle gå under hatbrottslagstiftningen. Han har också deltagit i ett upprop för att motarbeta homovigslar i kyrkan och uttryckt att det är synd om barn utan far.”

Jag hör inte till dem som vill låsa in varken Myrdal, Lenin eller Robespierre i giftskåpet, men min tveksamhet till att JM-sällskapet lyfter fram Lenins gärning istället för Jan Myrdals med att kalla JMs stora pris för Leninpriset, anser jag något apart. Men det är trots allt en marginalanmärkning.

Offentlighetens förföljelse och förvrängning av det mesta som Jan Myrdal står för smittar nu av sig på unga goda kulturkämpar på ett mycket olyckligt sätt. Jan Myrdal är inte homofob. Han är visserligen för att alla barn ska veta vem som är deras biologiske far och emot homovigslar i kyrkan, men av strikt principiella skäl, inte av moralkonservativa. Det här är lätt att kontrollera, men det är förstås ännu lättare att falla in i mainstreamkören. Sorgligt…

Föregående artikelFäröarna – där lever folkets kultur
Nästa artikelI torsdags kväll i Pskov
Knut Lindelöf
Redaktör för lindelof.nu, skribent och författare. Pensionerad mellanstadielärare och skolledare. Bosatt i Uppsala.

6 KOMMENTARER

  1. Återigen en typisk svensk debatt. Man mobbar någon som tycker annorlunda och skapar därvid ett ofritt samhälle, där bara lagstiftningen medger fritt tankeutbyte.

    I denna fråga, alltså med Lenin inblandad, spelar det ingen roll att med Lenin och Oktoberrevolutionen 1917 avkriminaliserades homosexualitet i Ryssland och homosexuella kunde nå framträdande poster? Detta tog dock slut i början på 30-talet, men då hade Lenin varit död sedan länge.

  2. Landet var dessutom det första land, som avkriminaliserade homosexualitet,
    Har läst det mesta av Myrdal, aldrig någonsin har han argumenterat mot samkönade relationer.

    Däremot har han haft kritiska synpunkter på att begreppet ”hets mot folkgrupp” infördes i brottsbalken 2001. Att judar och personer med viss sexuell läggning bokfördes som folkgrupp var befängt redan då och är det fortsättningsvis.
    Tjejerna får ta ansvar för hur de yttrar sig och Myrdal kommer alltid under sin återstående levnad att svarmålas. Synd och tjejerna är bra artister och en frisk fläkt med samiska bakgrund. De hade nog trivts med gubben och de bara givit det chansen.

  3. Faktum är att landet var det var det första land som avkriminaliserade homosexualitet. Har läst det mesta av Myrdal och mot samkönade relationer har inte argumenterat överhuvud taget. Orättvis beskyllning. Onödigt.
    Däremot har han väl som jag kommer ihåg det haft synpunkter på brottsbalkens införande av begreppet hets mot folkgrupp. Att betrakta homosexuella85 och judar som folkgrupp är lika befängt nu som då det infördes och Myrdal bidrog som vanligt med tänkvärda klargöranden som vanligt.

  4. Ingen tycks ha uppmärksammat att Jan Myrdalsällskapets två priser i år bytt namn från Jan Myrdals stora och lilla pris till Jan Myrdalbibliotekets stora pris och Jan Myrdalbibliotekets lilla pris. Jan Myrdalbiblioteket är en huvuduppgift för Jan Myrdalsällskapet och i detta sällskap är Jan Myrdal varken styrelseledamot eller medlem.

Välkommen! Håll god ton. Inga personangrepp!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.