Natten till den 24 mars och hela morgonen bombade USA- och Nato-flyg Tajhura, en förort till Tripoli där bland annat Libyens kärnforskningscenter ligger. Allt luftförsvar och andra militära anläggningar slogs ut under de två föregående dagarna. Men den 24:e var det militärförläggningar i ett tätbebyggt bostadsområde alldeles intill ett sjukhus som inrymmer Libyens mest betydande hjärtklinik som bombades. För de civila i området var det helt oväntat att vanliga bostadskvarter skulle förstöras, så någon evakuering företogs inte.
Bomber och raketer träffade bostadshus som rasade samman alldeles alldeles intill sjukhuset. Glasfasaden på hjärtcentret krossades och i byggnaden för vård av havande kvinnor med hjärtproblem rasade en vägg samman och en del av taket föll ner. Det här orsakade tio missfall och läkarna kämpar nu för att rädda kvinnorna.
Det här berättar en grupp ryska, vitryska och ukrainska läkare i ett öppet brev till President Putin och premiärminister Medvedev. De betraktar USA:s och Natos bombningar som olagliga och väntar sig inte att någon annan än Ryssland kan eller kommer att göra något för att stoppa bombandet. De vädjar därför till Rysslans att de ska använda sitt veto i FN:s säkerhetsråd för att stoppa bombningarna. Läs hela brevet här.
Bloggportalen: Intressant
Andra bloggar om: bombningar, FN:s säkerhetsråd, hjärtklinik, Medvedev, Putin, Tripoli, Libyen
Kan man bomba fram fred? Och vilken fred blir det i så fall? Kommer USA att bygga en ny militärbas i Libyen?
Varför ser vi inget om just det här bombade sjukhuset i våra medier? Kan det vara så att jag har ett scoop på min lilla blogg?
Scoop och scoop … jag hade redan fått samma text på nätet av en FB-vän. Men en del ”obehagliga” nyheter har en tendens att filtreras bort i mainstream media. Nu som då …
Du ja! Vi har väl till 98% samma obskyra informationskanaler.
Vi befinner oss just ni i två krig. I Afghanistan och Libyen. Därmed blir nyhetsrapporteringen underkastad särskild säkerhetskontroll. Inget konstigt. Under Andra Världskriget gjordes beslag av tidningar som innehöll ”olämplig” information. Idag får vi ofta leta sanningar på nätet. Så länge det varar 🙂
Fy fan va dystert 🙁
Har du läst Zaremba i DN idag förresten?
Yes!
Röran på Kävlingeskolan förefaller vara i det närmaste oslagbar. ”Felen” ligger tydligen på många nivåer. Perssonbeslutet om kommunalisering i botten, en lokal politisk handfallenhet och ”modern” pedagogisk ledning. Här kan man tydligen inte heller, som jag brukar göra ibland, förklara det hela med att det skulle vara en skola i ett invandrartätt område med elever från den nya underklassen som inte kan tala svenska.
Ska bli intressant att följa fortsättningen!
Kul att du kommenterade Zarembareportaget innan jag ens lagt ut mitt inlägg om detta. Har börjat, men jag tänkte vänta på åtminstone ett till kommit ut. Det ser lovande ut. Frågan är om hur han tänker behandla friskolereformen. Vi får se.
Bo Z du nämner kommunaliseringen. Men Zaremba skriver också att i Finland är skolan också en kommunal angelägenhet. Och ändå är man ”bäst” i Europa. Jag har svårt att få ihop det här. Vad säger vår skolexpert Knut?
Som du redan vet så anser jag inte att friskolereformen kan förklara ”allt” som gått snett i den svenska skolan. Den har bidragit till ytterligare segregation i ett samhälle som blir allt mer tudelat och segregerat. Det som brukar kallas för tvåtredjedelssamhället. Som sagt, vi väntar med spänning på Zarembas nästa drapa.
Jag vet alldeles för lite om den finska skolan för att säga något. Framtiden är nog en statligt centralstyrd grundskola. Men säkert på ett annat sätt än före 1989.
Bo Persson!
När jag läser om det finska skolsystemet, som tycks producera duktiga elever i den meningen att i alla fall kan läsa, skriva och räkna bättre än elever från de flesta andra länder, så slås jag av följande:
– skolan är kommunaliserad (det var inte jag som hävdade detta med kommunaliseringen som orsak till det svenska eländet i skolan, utan Zaremba).
– skolan sätter betyg på eleverna tidigt. Det anses som något självklart.
– skolan är inriktad på kunskap.
– finska lärare har hög status.
– den finska skolan har få invandrare.
– det finns inga friskolor (ännu). Men det är tydligen på gång.
– lärare har rätt att utdöma disciplinåtgärder (dock ingen handpåläggning).
– varje finsk lärare tycks ha rätt att själv forma sin egen pedagogik i klassrummet.
Vilka slutsatser man ska dra av detta är oklart. Jag anser att mycket i det finska systemet verkar vara bra. Dock trivs tydligen finska elever dåligt i skolan jämfört med elever i andra länder. Kommunaliseringen är uppenbarligen ingen avgörande förklaring till skillnaderna mellan Sverige och Finland. Exakt hur ”kommunaliseringen” skiljer sig mellan länderna vet jag inte. Kanske finns det ändå en starkare statlig styrning i Finland än i Sverige. Helt klart är betoningen av kunskaper betydligt större i Finland än i Sverige. Man är mindre flummig i Finland. Mer raka puckar!
Den viktigaste orsaken till skillnaderna tror jag är den stora skillnaden avseende antalet invandrarbarn som inte talar modersmålet (svenska resp finska). Den näst viktigaste orsaken tror jag är friskolorna, som förstärker den segregering som redan föreligger.
I grunden tror jag att det segrerade två tredjedelssamhället i Sverige är huvudorsaken till den sjunkande kunskapsnivån i den svenska skolan. Staten och näringslivet har inget intresse av att anstränga sig att utbilda alla barn till fullvärdiga individer. Jobben blir ju inte fler av detta. Det blir bara ökad konkurrens om de få jobb som finns. Och jobben blir bara färre och kräver allt mer utbildning.
Här är en i mitt tycke utmärkt sammanfattning om det finska skolsystemet:
https://202.198.141.77/upload/soft/0-article/+0/038.pdf
Tack Bosse Z! Den där ”jämförelsen” ska jag kolla in.
Till BoZ:
1.Vi har ju haft segregering förr. Det parallellskolesystem som föregick grundskolan. Och det var ju inte sämre än att det lyckades frambringa världens mest framgångsrika arbetarrörelse.
2.Finns det några undersökningar som stöder det du säger om betydelsen av relationen infödda barn/invandrarbarn
3. Själv håller jag fortfarande på att det är själva skolkulturen som är den stora boven i det här dramat.
Till Knut:
Skall du inte snart döpa om en här diskussionen. Den handlar ju inte så mycket om Libyen precis
Jo det är faktiskt komiskt. Den bästa skoldiskussionen på länge förs med anledning av ett inlägg om Libyen. Jag vet inte hur jag ska göra för att fler ska hitta den. Har du något förslag.
Till själva frågan då. Jag håller både med dig och inte Bo. Skolkulturen är en stor bov. Det var där det hela började på 70-talet. Det var också då vi började protestera mot att de goda dragen från det gamla parallellskolesystemets realskolor med kunskapsfokus, välutbildade lärare etc som fanns kvar skulle då utrotas. Men, grundskoleorganisationen som den blev efter 1962 var bättre än det gamla parallellskolesystemet. Det öppnade för alla samhällsklasser. Du vill väl inte ha tillbaka det gamla parallellskolesystemet?
Men, Knut, var inte uppgiften att peka ut den stora boven? Och nu har vi alltså redan avfört två pretendenter:
1. Kommunaliseringen (Finland!)
2. Segregeringen (Vår tidigare parallellskola!)
En tredje pretendent är den sammanhållna grundskolan. Men här står ju Finland än en gång till tjänst. Avförs alltså.
Några andra förslag?
Om inte så så återkommer jag till min pretendent. Alltså skolkulturen. Någon som vill avföra den?
Jo Bo P, men det kanske finns mer än en stor bov. Skolkulturen är en. Därom är vi helt överens.
Men vad var det din vän sa på en annan tråd tidigare idag? ”En sak i sänder”. Inget dåligt förslag tycker jag.
Fast ibland kan det vara bra att kunna hålla två saker i tanken samtidigt. Så knep jag sista ordet.
Nu får ni börja kommentera på de riktiga skolinläggen. Zaremba har kastat skygglapparna och sett mer än alla journalister tillsammans sett på 30 år. Ska bli kul att se vad ansvariga politiker och partier ska säga i försvar. Tystnad kommer att tolkas som ett erkännande av skuld.