Skolbibliotekarien: Så får man ungdomar att läsa böcker

Ett reportage av Jenny Tedjeza om kulturens gräsrötter.

Lotta Davidson-Bask (Foto: Jenny Tedjeza)

LOTTA DAVIDSON-BASK ÄR bibliotekarie på gymnasiet Polhem i Lund. Här är skolbiblioteket stort med 22.000 volymer och 800 besök om dagen, och det bemannas av flera bibliotekarier. På många andra skolbibliotek jobbar bibliotekarien ensam, eller så finns det ingen bibliotekarie alls. Kanske ger man en lärare några timmar i veckan att ta hand om biblioteket.

– Böckerna måste vara relevanta för eleverna. Då funkar det inte att komma med tråkiga gamla klassuppsättningar, säger skolbibliotekarien Lotta Davidson-Bask. Men ett skolbibliotek ska vara en aktiv verksamhet. Böcker i en hylla är ett arkiv, inget bibliotek.

Hon tror att det finns en stor okunnighet om vad ett skolbibliotek är och vilken skillnad det kan göra för eleverna.

– Ett skolbibliotek är inte ett folkbibliotek utan ett forskningsbibliotek, anpassat för just den skolan. Vi ska tillsammans med lärarna hjälpa eleverna att lyckas med studierna.

Hälften saknar skolbibliotek
Sedan 2011 finns det en lag om att alla elever ska ha tillgång till ett bibliotek, men Lotta Davidson-Bask tycker att den är för otydlig. När det ska sparas prioriteras skolbiblioteken ned och många skolor kommer undan med att skicka eleverna till närmaste folkbibliotek.

– Över hälften av alla elever saknar tillgång till ett skolbibliotek.

Förutom att vara läsfrämjare hjälper skolbibliotekarien eleverna med studierelaterade saker som att söka i databaser, leta fram artiklar och visa hur man skriver referenser. Skolbiblioteket ska också jobba med ansvarsfullt beteende på nätet och vara en plats för plugg.

– Många elever är helt beroende av biblioteket för att de inte har någon lugn plats hemma där de kan göra sitt skolarbete.

För att freda biblioteket som en plats för studier har man på Polhem möblerat på ett sätt som signalerar var man kan göra olika saker. De har till exempel en tyst avdelning med gammaldags läsbås för den som vill sitta ensam och plugga.

– Det är också viktigt att avvisa tokiga förslag som att ha café eller rastverksamhet inne i biblioteket.

Kärleken till litteraturen
Lotta Davidson-Bask utbildade sig till bibliotekarie efter att ha arbetat några år i en bokhandel. Det var kärleken till litteraturen och att kunna hjälpa andra att hitta böcker som lockade.

– Sedan gillar jag verkligen att jobba med ungdomar. Man får vara med en bit på deras väg mot vuxenlivet. Jag uppskattar också samarbetet med lärarna och är glad varje dag jag går till jobbet.

Den enda avigsidan hon kan komma på är att de är lite underbemannade på biblioteket.

– Det finns hur mycket som helst vi skulle kunna göra för eleverna om vi var fler.

Lust att läsa
Vi pratar om skolbibliotekarien som läsfrämjare och Lotta Davidson-Bask kommer med några tips på hur man kan få ungdomar att läsa mer. Först måste eleverna få möjlighet att själva påverka vad de ska läsa, och det ska finnas utrymme för att diskutera boken efteråt.

– Då funkar det inte att komma med tråkiga gamla klassuppsättningar. Böckerna måste vara relevanta för eleverna själva.

Hon betonar också vikten av att det finns tid att läsa böcker i skolan, på lektionstid, så att läsandet normaliseras. Det finns elever som börjar gymnasiet utan att frivilligt ha läst en enda bok.

Ett annat tips är att erbjuda eleverna olika sorters texter. Skönlitteratur är inte för alla, och det finns till exempel många biografier som håller hög litterär kvalitet.

På Polhem erbjuder skolbiblioteket fem olika bokklubbar där eleverna väljer vilken bok de ska läsa tillsammans.

– Det kan vara allt från klassiker till ungdomslitteratur, säger Lotta Davidson-Bask som även på fritiden är med i en barn- och ungdomsbokklubb tillsammans med vänner och före detta kollegor.

– Men till semestern brukar jag planera att läsa vuxenböcker.

När jag frågar efter favoritförfattare nämner hon Göran Tunström, Kerstin Ekman, Klas Östergren och Lawrence Durrell.

Podden Flödet
Tillsammans med skolbibliotekarien och före detta arbetskamraten, Klara Önnerfält, står Lotta Davidson-Bask bakom Flödet – en podd om skolbibliotek. Där avhandlar de allt som har med skolbibliotek att göra. I vartannat avsnitt gästar en ny skolbibliotekarie, och ibland en lärare, podden. Fyra gånger om året gör de Flödet läser, om barn- och ungdomslitteratur.

– Folk brukar undra hur man kan göra en podd bara om skolbibliotek, men vi har hur mycket som helst att prata om, säger Lotta Davidson-Bask.

I januari i år kom boken Klaras och Lottas skolbibliotek, där duon har samlat idéer och förslag från podden.

Vill du ha fler perspektiv på läsfrämjande? Läs Bokstavskamp.

Först publicerad på Text & Tid

... är läst 395 gånger!

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.