Taikonfilmens “Mister X” II

takman taikon

Systrarna Taikon och John Takman

Mitt inlägg om John Takmans roll i samband med Katarina Taikons kamp har väckt nättrollen till liv.

I förra inlägget här på lindelof.nu kan man läsa att John Takman representerade “överhetsstaten”, ja att hans arbete för zigenarna i själva verket var ett rasistiskt projekt.

Förtal av avliden är här bara förnamnet.

En i övrigt fängslande film begår en historieförfalskning när den suddar ut socialläkaren John Takmans namn ur historien om romernas kamp för bostäder – skola – arbete.

Det visar sig nu att bakom filmmakarnas osäkerhet om Takman (vänlig tolkning) står en armé färdig att fördöma Takman och infoga honom i en lögnaktig diskurs, som går ut på att framställa Sverige som ett land med djupa rasistiska rötter.

Ett faktum är att man i den svenska offentligheten har lyckats rasiststämpla makarna Myrdal, Gunnar Dahlberg och nu John Takman som alla var viktiga antirasister. I den diskursen har man redan lyckats stämpla exempelvis makarna Myrdal som rasister, trots att exempelvis Gunnar Myrdal med American Dilemma bör räknas som en av antirasismens pionjärer.

Vi har också honom att tacka att Gunnar Dahlberg 1935 utsågs till chef för Rasbiologiska institutet efter protonazisten Herman Lundborg. Gunnar Dahlberg gjorde institutet till ett anti-rasistiskt institut där man bland annat med hjälp av Lundborgs
material kunde avfärda rasmyter.

Till diskursen hör Maja Runcis grova överdrifter om tvångssteriliseringarna i Sverige. Påståendena om att kvinnor tvångssteriliserades på rasmässig grund höll inte en elementär granskning.

När det gäller John Takman förenade han sin praktiska gärning som socialläkare med vetenskaplig forskning och politisk verksamhet som ledande företrädare för kommunisterna. Hans engagemang för romerna kan delvis förklaras av hans egna bittra erfarenheter som invandrare i Amerika, som slutade med att han skickades hem med en lastbåt. (Se Takman: Min amerikanska ungdom.) Klart att han var kontroversiell och skaffade sig fiender.

När man så ändå påminner om honom kommer träklubban fram. Den perfida anklagelsen att han skulle ha varit rasist.

Låt mig nöja mig här med att citera vad Evert Kumm skrev om hans arbete i skriften Zigenare och vanliga svenskar. Fakta om en s k raskonflikt (Örebro, 1965. 39 sidor). Evert Kumm själv var djupt engagerad i bland annat ett projekt för att ge dem elementära läs- och skrivfärdigheter. Han skriver om Takman:

Det visade sig snabbt att zigenarna, även de gamla gummorna som aldrig drömt om att få bo i hus med värme, wc och badrum, blev mer konservativa i sina vanor att bo än många andra: De lovade att aldrig levande lämna sina lägenheter.

Den andra myten, allt det där om att zigenarna av naturen undviker ordnat arbete och helst snyltar sig fram i tillvaron – liksom också den att de tål köld och fukt och drag bättre än andra – , sprack som trollet i solskenet, när dr John Takman på
Arbetsmarknadsstyrelsens uppdrag genomförde en grundlig och till sin art sensationell medicinsk undersökning av landets samtliga zigenare. Det visade sig att zigenarna har reagerat inför köld, dåligt skötta infektioner och andra tristesser exakt
som alla andra människor:

“Zigenarpopulationen i Sverige är i viss utsträckning en samling sjuka människor med en oproportionerligt hög procent reumatiskt sjuka, många med dåliga ryggar, magsår,
underlivsbesvär för kvinnornas del, alltsammans följder även vidrigt låg bostadsstandard, om man nu kan kalla t ex tält i vintersnö för bostad.

Det är inte lättja som i första hand ska sökas som orsak till zigenarnas ringa deltagande i det egentliga arbetslivet: Orsaken ligger främst i ett miserabelt hälsotillstånd, förvärvat under den långa tid så Sverige och svenskarna stängde sina dörrar för zigenarna inte bara enskilt utan också statligt och kommunalt.”

Skriften tillgänglig online.

Man brukar skämtsamt säga att det svåraste att förutsäga är historien. Men man bör begrunda konsekvenserna av den pågående historierevisionen. Om nu de bästa
socialreformatoriska insatserna från folkhemsepoken utmålas som rasistiska, vilken är då den sköna nya värld som byggs idag?

  3 kommentarer for “Taikonfilmens “Mister X” II

  1. Mats Larsson
    2016-01-21 kl. 17:43

    Stefan och Knut!
    Jag hittar inte termen “överhetsstaten” i kommentarerna till ettan. Kan ni visa var det påstås att Takman representerade överhetsstaten?

  2. Knut Lindelöf
    2016-01-21 kl. 22:11

    Tack för frågorna Mats L. Jag tillsätter en utredning 🙂

  3. Anders Persson
    2016-01-24 kl. 21:09

    Kanske avsåg Stefan med sitt val av ord “överhetsstat” att sammanfatta följande Facebookkommentar av Thomas Kanger (mina tjockisar):

    “Med Takman är det som med den utmärkte vetenskapsmannen Nils Bejerot i just det sociala arbetet. En blandning mellan social kontroll i majoritetens och välfärdsstatens namn och en personlig (och politisk) vilja som hade positiv betydelse. Kontrollen såväl hjälpte som malde ned människor, vilket vi nu vet om vanvården av omhändertagna barn. Lindgrens text är intressant, men att man inte visste vilka romerna var före 1966 och Takmans rapport är förstås nonsens. Det har staten haft klart för sig sedan 1500-talet och blev i detta sammanhang en medvetet genomförd politik från 1935.”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.