Stadsparken i Uppsala fimbulvinten 2011

Nu händer det saker i Socialdemokraterna i Uppsala. Arbetarekommunen har tagit initiativ till en intern referensgrupp för att revidera sin kommunala skolpolitik. Intresserade medlemmar har inbjudits och över 40 har anmält intresse. En styrgrupp på tre personer med säte i någon av de två kommunala nämnder som har ansvar för Uppsalas skolor har utsetts.

Meningen är att referensgruppens arbete ska leda fram till en rapport om cirka ett år. Ur den ska klarare linjer förhoppningsvis framträda för en ny socialdemokratisk skolpolitik i Uppsala inför valet 2014. Vi ska arbeta i ett tiotal olika intressegrupper, och börja med en kartläggning av situationen i Uppsalas skolor idag.

Ikväll hade vi upptaktsmöte. Omkring 20 personer mötte upp. Alla sidor av skolan var representerade, från skoladministration ner till förskolans barngrupper. Särskilt glädjande var det att flera lärare från Lärarnas Riksförbund (LR) fanns med. Jag återkommer längre ner till varför just det var så glädjande.

Vi diskuterade först i smågrupper som man brukar göra för att känna varandra på pulsen och få en lätt orientering om var ambitioner och motsättningar korsar varandra. Det var mycket lätt att enas om att våra socialdemokratiska grundvärderingar som att skolan är till för alla, att segregering ska motverkas, att friskolor ska hållas kort, att fria skolvalet är ett problem och att standarden ska vara hög på allt från lokaler, löner, lärare, klasstorlekar, skolmat och all modern utrustning. Och! Att skolans slutprodukt ska vara små demokratiska änglar.

Så kunde det ha slutat om inte en erfaren lärare föreslagit att S i Uppsala borde inleda facklig politisk samverkan med LR på samma sätt som man har med vårdfack och olika LO-förbund, och därmed bryta med en ingrodd och dålig tradition inom partiet som innebär att man ser alla akademiskt utbildade lärare är folkpartister.

Då hettade det till. Genast antyddes från förtroendevalda nämndledamöter att LR i Uppsala bedriver ren Fp-propaganda och går i Björklunds ledband. Flera lärare bemötte det här och påpekade att just den attityd som här skymtat fram är förödande för Socialdemokraterna. Vi måste söka dialog. Lärarna har goda skäl att vara missnöjda idag. Vi måste lyssna noga och visa respekt för vad de har att säga. Alla är dessutom alls inte folkpartister.

Det blev en intressant upptakt till ett svårt arbete som nu ligger framför oss. Men just där det här mötet slutade måste vi nu börja. I allt vi gör måste lärarnas viktiga värv stå i fokus. Någon påpekade klokt att allt i skolan bygger på att en god relation skapas mellan lärare och elever. Utan den kan ingen skola lyckas och inget förtroende vinnas bland föräldrar. Utan lärarnas medverkan på bred front i vårt skolpolitiska arbete kommer vi aldrig att lyckas återerövra förtroendet bland väljarna i skolfrågan. Nu får vi se vad som händer. Jag anmälde mig till fyra olika intressegrupper.

Bloggportalen: Intressant
Andra bloggar om: , , , , ,

Föregående artikelPalme och hans tid
Nästa artikelForsmark borde nog snart stängas
Knut Lindelöf
Redaktör för lindelof.nu, skribent och författare. Pensionerad mellanstadielärare och skolledare. Bosatt i Uppsala.

4 KOMMENTARER

  1. Bra att du engagerar dig i en ny skolpolitik. Själv har jag ställt mig vid sidan om, accepterande den friskola jag fick 6 månader anställning i. Jag vill något annat, men då behöver jag vänner att diskutera med.

  2. Jag har många gånger försökt att ställa mig vid sidan om och släppa skolan. Men, det är ju det enda jag verkligen har djupa insikter om. Det går alltså dåligt att släppa taget.

  3. Förvisso behöver Sverige en ny skolpolitik. Men frågan är om nationen är mogen att ersätta en populistisk skolpolitik med en vetenskapligt grundad ideologi.

Välkommen! Håll god ton. Inga personangrepp!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.