Den 7 februari 1973 rapporterade M/S Crudo maskinhaveri strax öster om Käringön väster om Orust. Det blåste 25 m/s västlig storm när TV-102 avgick från Käringön och TV-254 från Hälleviksstrand. När haveristen siktades stod hon redan uppe på klippan vid Kråksundsgap, alldeles intill fyren. För att rädda besättningen hade man gått rakt upp på land. Man fick över två man till räddningsfartygen med hjälp av linor. Kurt Warås tog bilden stående på hyttaket till TV-254. Crudo skars senare ner med svetsbrännare.

Dessa uppgifter stod handskrivet på ett ark papper som låg i samma kuvert som fotot. Jag fann kuvertet i en byrålåda i det hus i Edshultshall där min mamma tillbringat de senaste 25 somrarna. Antagligen fanns kuvertet där redan innan hon kom i besittning av huset.

En googling på Kurt Warås visar att han är en känd fotograf. Dessutom stavas hans förnamn med C. Han måste alltså ha fått nys om förlisningen och snackat med sig på TV-254 som utgick från Hälleviksstrand den där februaridagen 1973 i full storm.

På fotots baksida står stämplat ”GP-foto – Denna bild får ej överlåtas, utlånas eller användas för annat bruk än överenskommits.” Den regeln har hållits tills nu. Jag tog mig friheten att lägga ut den här, kunde helt enkelt inte undanhålla er denna dramatik. Den för osökt tankarna till Taubes visa om briggen Bluebird of Hull, som visserligen aldrig förliste utanför Hållö en bit norr om Kråksundsgap, men som mycket väl skulle kunna ha gjort det, med tanke på vad som verkligen hände 101 år senare.

Kanske någon kan berätta något mer om denna händelse?

________
Mer om dramat i Kråksunds gap på Crudos förlisning II och Crudos förlisning III. Men läs kommentarerna nedan först.

Andra bloggar om: , , ,

Föregående artikelVarför läckte Säpo just nu?
Nästa artikelSexualundervisning
Knut Lindelöf
Redaktör för lindelof.nu, skribent och författare. Pensionerad mellanstadielärare och skolledare. Bosatt i Uppsala.

15 KOMMENTARER

  1. Denna kommentar om Crudos förlisning lämnades 11/10 av Per-Anders Karlsson. Något tekniskt fel gjorde att det inte gick ut på rätt sätt. Nu lägger jag ut allt på nytt.

    _____________________
    Besättningen på Crudo bestod av två män, var av en av dem hette Arne Karlsson som var min farfar. Crudo var på väg ut ur Kråksundsgap utan last. När de sedan kom ut i stormen, så var de för lätta, och stormen förde upp dem på grund. De två männen bestämde sig då för att stanna i båten, men paniken drabbade farfars kollega och han hoppade i land. Till saken hör att mannen var delvis rörelsehindrad. Detta föranledde min farfar att hoppa efter eftersom stormen höll på att dra ner farfars kollega i det stormiga havet. Farfar räddade livet på mannen, och de kröp över grundet samtidigt som vågorna piskade febrilt. De kröp över till läsidan där de väntade tills sjöräddningen kunde undsätta dem. De klarade sig utan större skador, men fick ändå ligga på lasarett över natten för inspektion.

    Två veckor efter hemkomsten var det farfars tur att läsa inledningsordet i gudstjänsten i missionskyrkan på Donsö, han började med att tacka Gud för att han levde.

  2. Gick in på din sida nu på morgonen. Du kan väl ringa Curt Warås? Han bor i Vänersborg.

  3. Hoppsan! Igår tittade 124 personer in på denna artikel om Curdos förlisning. Vad är orsaken till det? 124 besök, men inte en enda kommentar. Någon hade sökt på ”edshultshall orus” och funnit sidan. Det är allt jag vet. Kan någon förklara?

  4. Tack för ett intressant inlägg och för att du la in bilden. Letade lite information om Kråksundsgap med tanke på båten som förliste. Om du undrar ifall du får några besökare på sidan just nu kan det bero på att jag lagt in en länk i min blogg om 12-timmarssegling, där vi just passerade Kråksundsgap.

  5. Vad har du fått Vänersborg ifrån? Han bor i Turkiet om jag minns rätt och det var för övrigt han som var den som halade ner sig med rep och räddade de två männen.

  6. Detta är det enda jag kunde finna om händelsen på webben, minns tydligt hur jag fick följa med min farfar och hans bror till Holmen grå innanför Kråkesund för att försöka bärga Crudos livbåt endast åtta år gammal, två andra män hann före och livbåten finns fortfarande kvar i Edshultshall i gott skick, många tror felaktigt att detta hände stormen -69.

    Min vän Hans Pettersson är väl en av de få som fick se dramat live från sin morfars köksfönster.

  7. Min far var styrman på den aktuella tullbåten som det då hette. Båtens namn var TV 102. Bilden är tagen efter räddningsaktionen, fotografen gick på i Lysekil efter det att de skeppsbrutna lämnats över i ambulans där.

    TV 102 låg vid tiden för sjölarmet förtöjd på Kärringön, på utsidan av räddningskryssaren Dan Broström.

    Annars är det riktigt att 102:an, som hon kallades, kördes upp på land. Skepparen på båten hette Sören Martinsson och var från Falkenberg. Han hade även sommarhus på Kärringön (ödets lyckliga nycker).

    Min far heter Olle Engelbrektsson och är boende i Hunnebostrand och kan berätta alla detaljer om denna händelse.

    Besättningen på TV 102 belönades med tapperhetsmedalj från ”Sällskapet för räddning av skeppsbrutna”.

    Jag var 7 år vid denna händelse och minns detta som om det hände igår.

    Jag skall be min far att göra de kompletterande kommentarerna och rättelser en gång för alla i denna debatt.

  8. Tack Nils för dina kompletteringar till denna historia. Det vore även mycket intressant om även din far Olle kunde delge oss sina minnen.

  9. Hej!
    Inte för att det har med själva förlisningen att göra men en annan rolig anekdot är det i alla fall. Bilden var med i bildfrågan i Två Dagar (GP) under, tror det var 2006. Jag såg bilden och tog kontakt med GP, fick numret till Curt så jag kom i kontakt med honom. Han tryckte upp två ”tavlor” av kortet som jag sedan köpte av honom. Sedan dess hänger tavlan med en rostfri ram på en central plats i vardagsrummet. En klart maffig bild!

  10. Det var intressant att finna lite skrivet om Crudo från Donsö, själv vill jag minnas att vi låg i Skärhamn och avvaktade bättre väder och när senare vinden mojnat fortsatte vi inomskärs norrut med fraktfartyget Krossfjord som jag arbetade ombord på.

    Kråkesunds Gap är ett lömskt ställe man bör vara försiktig med vid kraftig pålandsvind, vi passerade Crudo där hon nu stod på land efter att den 7:e februari i den hårda vinden, c:a 25 m/s, begärt hjälp via VHF-radion då dom höll på att driva på land.

    TV 102, som låg på Käringön avgick omedelbart och var framme efter 15-20 minuter och efter en snabb bedömning av läget för tankern och två besättningsmän som spolats iland beslöt befälhavaren, kusttullmästare Sören Martinsson, att sätta tullkryssaren rätt upp på land i lä om haveristen.

    Manövern lyckades och det blev därigenom möjligt att sätta iland tre av tullkryssarens besättning för räddning av de nödställda. Det var genom kylan i vind och vatten nödvändigt att ge de skeppsbrutna en snar hjälp.

    I mitt eget album finns de kort jag själv tog på Crudo där hon stod på land med ett betydligt lugnare hav i väster.

  11. Jag är fiskardotter från Donsö och det är med vördnad jag tittar denna bild. Man har stor respekt för naturens krafter och som sagt Havet ger och havet tar.

    Jag bodde på Donsö när både AGÖ och VINGABORG gick på grund och som barn kunde man inte förstå vilken kraft det finns som fick dessa stora stålbåtar att brytas ned.

  12. Arbetar med ett fotoalbum till sonen Johans 50-årsdag och lät avsnittet om alla våra seglingar inledas med Curt Warås foto av Crudos förlisning, eftersom vi med stor respekt många gånger seglat genom Kråksundsgap och då alltid erinrat oss Crudos förlisning och Curts fantastiska foto.

    Passar också på att trots att många år gått tacka Curt för hans utställning i Konsthallen i Trollhättan.

Välkommen! Håll god ton. Inga personangrepp!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.